Het Amerikaanse kledingbedrijf Gap wordt, na 30 maanden, niet meer geplaagd door dalende verkoopcijfers maar door een studentencampagne die het bedrijf beschuldigd van dwarsliggen bij het vormen van vakbonden voor fabrieksarbeiders in derde wereld landen.

Deze week kondigde Gap een stijging in de verkoop aan voor het eerst in twee en een half jaar, en wel met 24%. Het bedrijf blijft terughouden onder zijn succes. "We zijn verheugd over het resultaat van oktober, maar onze vooruitzichten herrinnert behoedzaam te zijn tot we weer een constante groeit zien," zegt Heidi Kunz, Gap's financiele directeur. En hun behoedzaamheid wordt gerechtvaardigd: een internationale student groep, The United Students Against Sweatshops, lanceerde deze week een campagne dat consumenten aanspoort de kledingwinkels van Gap te vermijden in de kerstvakantie. Er zijn advertenties geplaatst in kranten van verschillende grote universiteiten in Amerika met als doel, zo zegt de groep, de anti-vakbondenactiviteiten bij de fabrieken die Gap kleding produceren in El Salvador en Zuid Afrika aan het licht te brengen. "Het is al moeilijk genoeg om vakbonden te organiseren in veel van deze landen," zegt Ben McKean, woordvoerder voor de studentengroep, die Gap beschuldigt ondere andere ontslag en zwarte lijsten te gebruiken om de vorming van vakbonden te voorkomen. "Dat een management zulke akties onderneemt is echt onacceptabel." Gap heeft nog niet gereageerd op de campaigne, maar verwijst iedereen door naar zijn website waarop staat dat: "All of us at Gap Inc want factory workers to be treated with dignity and respect."

 

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN