Automatisering is key voor Coef Men
bezig met laden...
Waar veel retailers afgaan op hun gevoel, stuurt Coef naast beleving aan op cijfers. Sinds 2009 is het modebedrijf, met drie lifestylewinkels in Nijmegen en Arnhem, volledig geautomatiseerd. Het resultaat van een langdurige samenwerking met K3 Retail.
Het concept van modebedrijf Coef is tweeledig. Enerzijds is er Coef Men met twee winkels in Nijmegen en Arnhem. Zoals de naam al suggereert vind je hier alles voor mannen: van jeans tot geuren, schoenen, horloges en gadgets. Daarnaast is er een conceptstore in Nijmegen voor heren en dames waarin een grote kapsalon is gevestigd en daarnaast is er een inspirerend assortiment schoenen en accessoires.
Beleving én cijfers
Mark Hoornenborg, mede-eigenaar van Coef, vertelt: “Wij sturen in eerste instantie aan op beleving en gelijk daar achteraan op cijfers. Zonder automatisering kan dat niet. Hoornenberg, hiervoor werkzaam voor de Adidas Groep, weet als geen ander hoe de retail werkt. Samen met compagnon Coen Burgers geeft hij leiding aan het bedrijf. K3 Retail is gespecialiseerd in slimme automatiseringsoplossingen voor de retailbranche. Mark Hermans, marketingmanager bij K3 Retail, over de samenwerking met Coef: “Waar veel retailers in de eerste plaats op gevoel afgaan wil Coef zijn inkoopbeleid en winkelvoering wekelijks, zo niet dagelijks kunnen bijsturen. Daarbij maken zij op diepgaande wijze gebruik van data.”
Tot in de details
Het feit dat Coef zich zo serieus bezighoudt met automatisering is volgens Hermans typerend voor het bedrijf, dat alle aspecten van het ondernemerschap tot in detail doorvoert. Wie een bezoek brengt aan één van de winkels voelt dat alles klopt. Van het productassortiment tot de medewerkers en de ambiance. Het draait allemaal om beleving. “Winkelautomatisering maakt daar slechts een onderdeel van uit. Maar wel een wezenlijk onderdeel uiteraard”, zegt Hermans. “Wanneer je als ondernemer de voorraden van de verschillende filialen aan elkaar kunt koppelen, hoef je de klant minder vaak een ‘nee’ te verkopen, om maar een voorbeeld te noemen. Het serviceniveau gaat daardoor omhoog.”
Loyaliteitsprogramma
De omnichannel-oplossing van K3 Retail maakt gebruik van realtime data waardoor de voorraad binnen een seconde is bijgewerkt. Tevens biedt het systeem de mogelijkheid om een loyaliteitsprogramma toe te passen. Voor Coef een mooie manier om vaste klanten te belonen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld punten sparen tijdens een kappersbezoek waarmee ze korting krijgen op artikelen in de winkels. “We vinden het belangrijk om een partner te hebben waar we ons goed bij voelen en die dezelfde taal spreekt”, besluit Hoornenborg. “K3 Retail is van origine een echte retailspecialist die goed weet wat er in deze wereld speelt.”
Bekijk ook de video, waarin Mark Hoornenborg van Coef vertelt over het belang van automatisering en over de omnichannel-oplossing van K3 Retail: