BadaBing! is Bingo
bezig met laden...
Honderddertig t-shirts en een hoop rumoer. Zo begon het voor kledingmerk BadaBing! Het merk is nog jong, maar zijn geschiedenis al rijk. Na een jaar van pieken en dalen is label zijn wilde haren kwijt en presenteert in plaats van een verzameling rebelse shirts een serieuze kledinglijn compleet met broeken, jasjes, jurken en sweaters. Daarmee hoopt het merk de zolderkamerromantiek in te kunnen ruilen voor big business.
Ruim een jaar geleden is het nu. Tijdens de Fashion Week baarde het kersverse kledingmerk BadaBing! opzien door zichzelf met veel tromgeroffel te presenteren tijdens de Amsterdam Fashion Week; het aanwezige publiek stond op de catwalk en kreeg een flitsende film voorgeschoteld over een maffioso in ruste die met Sandra Hay herinneringen ophaalde aan de 'goede oude tijd' van extravagante feesten en lugubere moorden. Ondertussen stonden de modellen op de tribune, in t-shirts met slogans als 'Fuck You Paparazzi' en 'In Gold We Trust'.
De nieuwsgierigheid werd nog eens extra geprikkeld doordat er een sluier van geheimzinnigheid over het merk hing. Waar het vandaan kwam en wie erachter zat, was in nevelen gehuld. Bas Frenkel Frank, een van de initiatiefnemers lacht als hij eraan terugdenkt. De mede-oprichter van strandclub Bloomingdale en café Mme. Jeanette, had het merk binnen twee maanden uit de grond gestampt, op basis van een idee dat hij kreeg tijdens een van zijn jaarlijkse vakanties in Italië. Daar voerde hij een gesprek met Tonino, de voormalige eigenaar van de club BadaBing!, een verzamelplaats voor gangsterbazen, mafialeden en filmsterren. "BadaBing! is een mafia-uitdrukking, een soort straattaal met de betekenis 'klus geklaard' die gangsters uitspraken als ze op een gevaarlijke klus waren gestuurd," legt hij uit. De term dook ook op in de populaire televisieserie The Sopranos en in de film Scarface. Als doorgewinterde creatieveling wist Frenkel Frank meteen dat hij goud in handen had. "Dit is een prachtig concept. Daar moest ik iets mee doen."
Rock & Roll
Hij schakelde zijn netwerk in. Pascal Zantman van de modegroep Zantman was bereid op te treden als adviseur en ook reclamecollega Mark de Leeuw zag wel brood in BadaBing! Gezamenlijk ontwikkelden ze het merk verder. Agent Danyo Sarmo was ervoor in om te bekijken of het merk te verkopen viel. In allerijl werd er een ontwerpster gezocht en in minder dan geen tijd was er een collectie van 130 verschillende shirts, die in allerijl in elkaar werd gezet door een op het nippertje gevonden producent in Turkije. Ondertussen reden Frenkel Frank en De Leeuw naar Italië reden om de film te schieten. "Deze periode was heel erg Rock & Roll," vertelt de oprichter. "Tot op het laatste moment was er twijfel over of de presentatie tijdens Fashion Week wel door zou gaan. Toen het tijd was voor de show waren de shirts net binnen. De inkt was zelfs nog nat."
Met het ongebruikelijke optreden tijdens Fashion Week was de naam BadaBing! gevestigd in de modewereld, maar veel klanten leverde dat nog niet meteen op. Danyo Sarmo hoorde tijdens de verkoop dat retailers de shirts te behoudend vonden ten opzichte van het imago dat het merk al had verworven en dus namen de initiatiefnemers de collectie meteen terug en lieten de shirts opnieuw printen bij een drukker in Weesp. Tegen de tijd dat de Modefabriek voor de deur stond, had het merk al 74 verkooppunten. Op de beurs wist BadaBing! zich opnieuw van aandacht verzekerd. Dankzij de Shoot-your-shirt schietstand, een tequilabar en Sandra Hay die de merknaam op haar arm liet tatoeëren, haalde BadaBing! zelfs de voorpagina van dagblad Metro en de uitzending van RTL Boulevard.
Hoe anders was het dit seizoen, toen het merk op de Modefabriek een complete collectie presenteerde zonder een spoor van luidruchtige aandachttrekkerij. Wellicht was hier al de invloed merkbaar van het kersvers aangestelde team. De nieuwe commercieel directeur Ryan Ledebür, bijvoorbeeld, werd aangetrokken om de creatieve warboel in goede banen te leiden. "We zijn een modemerk, geen carnavalshit. Het draait om de collectie. De ontwikkeling die we hebben doorgemaakt, is nu het meest interessante aan ons merk." Ledebür deed ervaring op in de modebranche als international salesmanager bij Gsus. Hij is niet de enige nieuweling die aan het merk werd toegevoegd. Ook ontwerpster Sandra Cruden, die eerder werkte voor onder meer Kuyichi en Diesel, en producer Jean Patrick Bénach zijn nieuw.
Voordien werd het merk vooral gedragen door passie en creativiteit, maar dat bleek niet voldoende. Het omslagpunt lag in het seizoen na de spraakmakende presentatie op de Modefabriek. Wat een hoogtepunt had moeten zijn, eindigde in een deceptie: er werd zoveel BadaBing! verkocht dat het modemerk de vraag niet aan kon. De productie haperde en waar de collectie in februari had moeten worden uitgeleverd, was het al april toen het merk in de winkels lag. Zelfs de relatief hoge doorverkoop van zeventig procent kon de daaropvolgende orderperiode niet meer redden. "Dat was het dieptepunt," vertelt Frenkel Frank. "We besloten dat als we door wilden gaan, we het echt goed moesten doen. We waren creatief sterk, maar het gebrek aan fulltime commerciële krachten brak ons op. Het nieuwe plan was dat we internationaal wilden doorbreken met een nieuw team."
Pieken en dalen
Alle groei gaat gepaard met pieken en dalen die elkaar opvolgen en soms zelfs uit elkaar voortkomen. Dat geldt ook voor BadaBing! Uit de piek van succes ontstond het dal van de copycats, die weer leidde tot een piek van een gewonnen rechtszaak. Het meest recente piekmoment was de ontwikkeling van de nieuwe collectie.
"De komende zomercollectie heeft de hondenverering in de celebritywereld als inspiratiebron," vertelt Frenkel Frank. "Dat idee komt onder meer terug in allover hondenprints en slogans als: 'God spelled backwards' en 'Rock the dog'". Maar in plaats van alleen een serie populaire shirts, staat er nu een echte fashioncollectie met items als lange oversizede shirts, jassen en tops. "Fashion, maar met jeansprijzen," vult Ledebür aan.
Nadeel van de uitbreiding is dat de behoudende retailer opnieuw aan het merk moet wennen, maar BadaBing! zou BadaBing! niet zijn als het zich daardoor uit het veld liet slaan. Inmiddels is de verkoop in Italië van start gegaan, waar volgens Ledebür de vooruitzichten gunstig zijn. "Op mijn eerste mailcontact over het merk met een Italiaanse agent kreeg ik al heel snel het antwoord waar ik erg gelukkig van werd," zegt Ryan Ledebür. Dat antwoord luidde: 'BadaBing! is Bingo'.