• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Balanceren tussen ratio en emotie

Balanceren tussen ratio en emotie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Sectorstudie Mode Uit de sectorstudie van ING Bank over de mode industrie blijkt dat kleine en middelgrote bedrijven creativiteit vaak centraal stellen in hun bedrijfsvoering. Hierbij wordt het belang voor een meer rationele en cijfermatige benadering soms over het hoofd gezien.

Uit een kwalitatief onderzoek onder meer dan 30 bedrijven blijkt, dat steeds meer modebedrijven gedwongen worden om positie te kiezen voor de toekomst. In de modebranche moet de keten van verkoop-, distributie-, en retailkanalen steeds beter op elkaar afgestemd zijn om een nieuwe collectie succesvol te introduceren bij de consumentendoelgroep. Deze gegevens werden op 7 november gepresenteerd op de Mitex MODINT jaarvergadering in Maarssen. Tijdens dit 'business event' met het thema 'Vernieuwend Ondernemen' stond de toekomst van de modebranche centraal.

Samenvatting en conclusies

Grote concurrentie resulteert in margedruk Jaarlijks wordt in Nederland door consumenten tussen de acht en negen miljard euro besteed aan kleding. Marktomvang is stabiel, maar het aantal winkels groeit licht. De concurrentie tussen de modebedrijven is echter groot. Gemiddelde prijzen stijgen niet tot nauwelijks, terwijl het aantal verkochte stuks slechts licht toeneemt. Tegelijkertijd laten consumenten zich steeds moeilijker in hokjes plaatsen. Dit heeft tot gevolg dat winkel- en merkentrouw dalen en kleding uit sterk verschillende segmenten wordt gecombineerd.

De beperkte marktgroei, overbewinkeling en grote concurrentie resulteren in margedruk. Als antwoord hierop is de logistieke keten van steeds meer bedrijen al aangepast om snel aan te kunnen sluiten bij veranderend consumentengedrag. Doorlooptijden zijn teruggebracht om de onzekerheid over het al dan niet aanslaan van een collectie in te perken. Jaarlijks wordt een groter aantal collecties geïntroduceerd waardoor processen in de keten vaker worden doorlopen. Het aansturen van de keten en het doorlopen van stappen in de keten ten slotte, gebeurt meer en meer onder impuls van gegevens over consumentenverkopen.

Grip op de keten om te overleven Deze ontwikkelingen dwingen het modebedrijf positie te kiezen voor de toekomst. De keten moet dus sneller werken, vaker doorlopen worden en anders worden gestructureerd. Dat vraagt om grip op de keten. Kan de onderneming de keten niet zelf beheersen, dan moet zij zich aansluiten bij een efficiënt draaiende logistieke keten. De keten in zijn geheel moet zich positioneren, anders kan de consistentie tussen consumentendoelgroep en collectie verloren gaan. Een keten kan niet concurrerend zijn als niet alle schakels optimaal op elkaar aansluiten.

Zoeken naar balans tussen ratio en emotie De modewereld is bij uitstek een branche waar emotie en creativiteit enerzijds en ratio en cijfers anderzijds bij elkaar komen. Emotie en ratio leveren beiden een bijdrage bij het nemen van beslissingen. Ratio kan een groot deel van de onzekerheid wegnemen en beslissingen in een bepaalde richting duwen. Hierbinnen is het een kwestie van buikgevoel en creativiteit. Anderzijds moeten beslissingen, waarvan de onzekerheid wordt verminderd door op gevoelens af te gaan, zoveel mogelijk ondersteund worden door ratio. Het gewicht dat aan beide factoren wordt gegeven, verschild per fase in de collectiecyclus. Hoe verder de beslissing van de markt af staat, zoals bij styling, hoe meer creativiteit een rol speelt.

Het modebedrijf kan niet functioneren zonder emotie, gevoel, creativiteit en durf. Dit mag alleen niet doorslaan. De organisatie moet ook voor cijfers, ratio, onderzoek en financiële onderbouwing open blijven staan. Zo moet de ontwerper zijn creativiteit kunnen gebruiken, maar moet wel binnen de marges van kosten en doelgroep blijven. De financiële manager moet de inkoopbudgetten bewaken, maar met bepaalde marges. Het gaat er om de juiste balans tussen ratio en emotie te vinden. Emotie is hierbij leidend, ratio volgt.

Personeel en beschikbaarheid informatie essentieel voor succes Uitgaande van een goed functionerende keten(structuur) heeft een modeonderneming twee aanvullende factoren die essentieel zijn haar succes. De eerste betreft het personeel. Een modebedrijf heeft zowel emotioneel - creatief als rationeel - cijfermatig personeel nodig. Het management vormt daarbij de verbindende schakel. Hierbij moet zij de balans tussen ratio en emotie managen. Tweede factor is de beschikbaarheid van informatie om beslissingen te ondersteunen. Informatie die vanuit de hele keten komt, ondersteunt zowel het management als het overige personeel.

ovenstaande is een korte samenvatting van de ING sectorstudie Mode. De volledige studie is vrij opvraagbaar via www.ingbank.nl/grootzakelijk . ING Bank kiest in haar marktbenadering voor een branchegerichte aanpak. ING wil als bank de ondernemer en de markt waarin zij opereert kunnen begrijpen en volgen om hem of haar nog beter van dienst te kunnen zijn.

ING Bank