• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Barbiecore: Waarom is de mode-industrie volgens trendforecaster Jan Agelink in de ban van felroze?

Barbiecore: Waarom is de mode-industrie volgens trendforecaster Jan Agelink in de ban van felroze?

Door Eugenia Melissen Ferrer

17 aug. 2022

Mode

Image: Valentino AW22

Historisch gezien is roze een van de meest emotioneel beladen en controversiële kleuren van het hele spectrum. Aan de ene kant wordt roze geassocieerd met ideologieën en praktijken die vrouwen onderdrukken, zoals opgelegde voorschriften over wat ‘vrouwelijk’ is en de ‘pink tax’, waarbij vrouwen meer betalen voor hetzelfde (vaak roze gekleurde) product dan mannen. Aan de andere kant wordt roze door vrouwen vaak ook juist gebruikt om patriarchale systemen omver te werpen. Denk aan het dragen van roze tijdens de Women’s March of het benadrukken van vrouwelijkheid als iets krachtigs in plaats van iets minderwaardigs.

‘Shocking pink’, werd gepopulariseerd door de Italiaanse couturier Elsa Schiaparelli , die zich vanaf 1937 met haar kenmerkende magenta onderscheidde van de sobere paletten van de jaren veertig. Hoewel roze eeuwenlang werd geassocieerd met mannelijkheid, kreeg het vanaf de jaren ’50 een vrouwelijke stempel opgedrukt, toen de Amerikaanse first lady Mamie Eisenhower in 1950 een roze jurk droeg als haar inaugurele jurk.

Tegenwoordig verdwijnen veel gendernormen naar de achtergrond en hullen mannelijke artiesten als Harry Styles of Sebastian Stan zich ook trots in roze pakken, gilets of jurken. De laatste verscheen van top tot teen in een felroze outfit op het Met Gala van 2022.

In 2016 bedacht modejournalist Véronique Hyland de term ‘millennial pink’, om een naam te geven aan een specifieke roze tint die ze overal begon te zien. Deze kleur, onder andere te zien op verpakkingen van het make-up merk Glossier en het Zweedse modemerk Acne Studios, was niet een mierzoete, meisjesachtige variant, maar een neutrale, genderloze tint. Hyland omschrijft het in een essay als “ironisch roze. Het is een non-kleur die zich niet bindt, waarvan de half-lelijkheid het bewijs is van zijn verfijning.” Volgens Hyland was de voorkeur voor deze kleur toe te schrijven aan de ‘ambivalente houding tegenover meisjesachtigheid’.

Toen veel mensen na de lockdowns hun humeur een boost wilden geven, begonnen neutrale tinten steeds meer meer plaats te maken voor opvallende kleuren. Volgens het zoekplatform Lyst is het aantal zoekopdrachten naar 'felroze' sinds februari zelfs met meer dan 80 procent toegenomen. Enter de huidige trendkleur: een gewaagd, ‘barbie-achtig’ roze.

Courtesy of Mattel

Waarom is de mode-industrie (en de mode-consument) nu zo gefascineerd door de Barbiecore trend en de bijbehorende felroze kleur? FashionUnited besprak dit met trendforecaster Jan Agelink tijdens een telefonisch interview.

Wat zit er volgens jou achter de Barbiecore trend?

“Ik begon me voor het eerst bewust te worden van deze trend toen ik de ‘hot pink’ FW22 collectie van Valentino zag. Creatief directeur Pierpaolo Piccioli gebruikte deze om een statement te maken en om dieper in te gaan op de details. In de shownotes van de FW22 collectie legde Piccioli uit dat de focus op felroze de visuele schok van de felle kleur juist kan elimineren, zodat het het makkelijker wordt om je te concentreren op silhouetten, texturen en details. Dit is iets wat volgens hem uiteindelijk het effect van de kleding versterkt.”

“De collectie van Piccioli bestaat uit twee tegenpolen: felroze en zwart. Dit geeft aan dat we óf ten onder kunnen gaan aan alle ellende in de wereld, óf er iets van kunnen maken - er is bijna geen tussenweg meer. De kleur van Piccioli is inmiddels een pantone kleur geworden: 'Pink PP'. Daarmee is Barbiecore eigenlijk een trend die zichzelf als een lawine verstevigt en de hele tijd meer actoren krijgt die hem groter maken.”

Afbeelding: via Valentino FW22

Wat is het verschil tussen Barbiecore en dopamine dressing?

“Onze voorkeur voor felroze zegt iets over het feit dat we uit een pandemie komen en dat we kleding hebben gemist om ons uit te drukken en om een ‘mood boost’ te krijgen. Er is vorig jaar veel geschreven over ‘dopamine dressing’: het feit dat wij door onze kledingkeuze zin krijgen om van alles weer te doen en dat ook daarmee willen uitdrukken. Dit hangt samen met de Barbiecore trend. We hebben nu een ‘power lift’ nodig en dat doet de felroze kleur ontzettend goed.”

Beeld: Valentino AW22
Beeld: Valentino AW22

Is er ook een schaduwzijde aan de Barbiecore trend?

“Het is belangrijk om je af te vragen welke ingrediënten nodig zijn om de felroze kleur te maken. Als deze heel chemisch zijn, en het hele proces veel van de planeet vraagt, is dat een potentiële schaduwzijde.

Zoals Valentino al liet zien, is de kleur energiek en krachtig, maar we hebben het zwarte ook nodig om in het midden te blijven. De liefde voor felroze is deels geboren uit een escapistische drang en we moeten af en toe realistisch blijven en ons beseffen dat het niet heel goed gaat. We kunnen onszelf wel overschreeuwen, maar we kunnen niet voor altijd in deze ‘make-believe’ wereld blijven.”

De microtrends en hashtags van Gen Z lijken soms populairder dan bepaalde bijbehorende items. Hoe verklaar je dit?

“‘Namecore’ is iets wat bij deze tijd hoort. Gen Z geeft onder andere met memes en hashtags een duiding van wat er speelt in de samenleving. Bij Barbiecore (je kunt het ook ‘hot pink’ noemen), gaat het niet alleen over één ding of één item. Barbiecore is een benaming uit de wereld van sociale media, maar er zijn genoeg andere werelden waarin je het ook een andere naam kunt geven waar het ook relevant blijft.”

Image: Valentino AW22

Heeft Barbiecore nog iets met vrouwelijkheid te maken?

“Ja, het komt uit een hele vrouwelijke hoek, al is het voor mannen, zoals Valentino liet zien, ook toepasbaar. Toch heeft de trend nog steeds iets te maken met emancipatie en met de vrouwelijke rol. Barbie is een vrouw, die een zichtbare evolutie ondergaat. En er moet nog steeds gewerkt worden aan de gelijkheid tussen man en vrouw.”

Beeld via: Mattel

Barbie heeft lang kritiek over zich heen gekregen vanwege haar gendernormatieve uiterlijk. Waarom wordt ze nu juist massaal omarmd?

“Deels omdat ze zelf ook verandert. Een product groeit mee met de manier waarop de maatschappij zich ontwikkelt en Mattel is heel erg bezig met inclusiviteit. Barbie wordt daarom steeds meer een afspiegeling van de maatschappij en dat kun je alleen maar toejuichen. Ze behoudt haar symmetrische poppengezicht, maar er zijn steeds meer verschillende Barbie’s met verschillende huidskleuren en beperkingen (bijvoorbeeld Barbie’s in rolstoelen) verkrijgbaar. Het feit dat de feministische regisseur Greta Gerwig een film over een stereotiep vrouwelijk figuur als Barbie maakt, maakt Barbie ook een steeds gelaagder en interessanter figuur."

Of mensen er nu voor kiezen om felroze te dragen om op te vallen, hun humeur een boost te geven of, los van hun gender, kracht uit te stralen: de Barbiecore trend is op dit moment nog overal en maakt de inmiddels 63-jarige pop weer relevant. De tijd zal uitwijzen of de modewereld de wereld nog lang door een roze bril zal blijven bekijken, of binnenkort toch kiest voor een dosis realisme.

Beeld via: Mattel
PANTONE
TRENDS
VALENTINO