Beeldvervorming tegenover succesvol ondernemerschap
bezig met laden...
Een ijzeren regel stelt dat een schoenenzaak alleen kan floreren in de nabijheid van een andere schoenenzaak. Want de klant wil kunnen vergelijken. Kadar Rahouti is eigenaar van twee schoenenzaken in Utrecht. Hij geeft een beeld van het verschil en de overeenkomsten van ondernemerschap op uiteenlopende locaties.
Kadar Rahouti (1964) is eigenaar van twee schoenenwinkels in Utrecht. Beiden heten ze Matisse en brengen ze exclusieve Italiaanse schoenen. De jongste zaak is sinds 2001 gevestigd aan de Zadelstraat. Met op de hoek een Ecco-zaak en verderop in de snijdende straat een concentratie aan bekende schoenwinkelnamen. De Zadelstraat is een toplocatie in de Domstad. Het is een doorgaande weg voor allen die de Utrechtse hoofdstad bezoeken voor toeristische uitstapjes of gewoon om te shoppen. Lopend vanaf het station of uit de regio en de stad per fiets, auto of stadsbus; men komt er langs op weg naar de beroemde Domtoren. De hoogste kerktoren van Nederland is dan ook goed te zien aan het eind van de straat.
Rahouti opende zijn eerste schoenenzaak in 2000. Een nieuw millennium een nieuw begin, heeft de toen 36-jarige ondernemer bij zichzelf gedacht. Toentertijd lukte het niet om in het centrum van de stad een geschikt pand te vinden met een redelijke huur, al gaf hij de hoop niet op, getuige zijn tweede zaak. Als ondernemer bestierde hij enige jaren een winkel met afwisselend assortiment in de Kanaalstraat. Deze straat staat landelijk bekend als het hart van de multi-culturele wijk Lombok. Een straat met bakkers- en groentezaken met een overwegend allochtone achtergrond. Sinds eind jaren tachtig had hij daar een winkel, het pand staat tegenwoordig ingeklemd tussen een miniwarenhuis waar het aanbod voor een groot deel bestaat uit etnische cadeau-artikelen en cassettebandjes met muziek uit andere werelden en een laag segment modewinkeltje. Hij verving het bestaande assortiment met een uitgekiende collectie Italiaanse merkschoenen en opende zijn eerste schoenenzaak, hiermee van de nood een deugd makend.
Kadar Rahouti is met de samenstelling van zijn aanbod niet over één nacht ijs gegaan. Hij is een echte schoenenliefhebber en heeft zich grondig laten informeren op beurzen in Italië en Nederland en heeft veel advies gevraagd aan leveranciers. Hij verkoopt topmerken als Kallisté, Nouscka, Cesare P, Luciano Padovan, Enrico Antinori en Alberto Guardiani. Aangevuld met Kenzo, Doucal's, Dyva, Dick Boons, Hugo Boss, etc. Het niveau van het hoogste prijskaartje in zijn winkel ligt vandaag de dag voor een paar herenschoenen op driehonderd euro. Voor een paar damesschoenen is dit vijfhonderd euro. Redelijke prijzen voor toplabels. Maar zijn er klanten voor? In de Zadelstraat wellicht wel, maar in de Kanaalstraat?
"Zeker in de Kanaalstraat", weerspreekt Rahouti het onuitgesproken vooroordeel. "Hier heb ik een vaste klantenkring. Er komen veel mensen door deze straat, lopend of op de fiets er is veel verkeer. Vanaf het begin is de verkoop goed gegaan. Voordat ik begon ging ik zelf altijd naar Antwerpen of Amsterdam om schoenen te kopen. Nu heb je er nog een tweetal, maar toen was Matisse de eerste schoenenzaak in Utrecht met echt goede merken. Door mond-tot-mondreclame is de klantenkring alleen maar gegroeid. Hier komt van alles, van BN'ers tot chic. En ja, ook veel allochtone jongeren. Zij houden van mooie schoenen of zijn gek op merken. In ieder geval maken zij op dit moment de mode in Nederland."
Matisse in de Zadelstraat is qua uiterlijk niet extreem mooi om te zien. Beide zaken zijn opvallend strak ingericht en nagenoeg gelijk. In de Kanaalstraat is achter in de winkel een hoek gecreëerd waar voortdurend modellen met vijftig procent korting te koop zijn. De Zadelstraat kent echter maar twee uitverkoop momenten per jaar. "Er zijn modellen die in de ene winkel beter gaan dan in de andere," verklaart Rahouti, "maar waar dat precies aan ligt, ik weet het niet. De winkel in de Zadelstraat heeft ook haar vaste klanten, sommige uit de stad, andere van buiten Utrecht. Daarbij komt een heel grote groep aan toevallige voorbijgangers. De prijzen in beide winkels zijn gelijk."
Een winkel met topmerken kan alleen floreren op een A1 locatie is het bestaande beeld. Dat beeld wordt echter in de praktijk door het het succes van Matisse in de Kanaalstraat weersproken. Het is de eigenaar gelukt, om geheel tegen de ijzeren regel in, een schoenenzaak te bestieren zonder een tweede in de directe nabijheid. Alle modellen van een doorwrocht ondernemingsplan ten spijt, een uitkiende collectie blijkt de sleutel tot het toonbeeld van succes.