Bekendheid Europees ecolabel blijft achter
bezig met laden...
Hoewel groen ondernemen wint aan populariteit, blijft de bekendheid van keurmerken achter. Het Europese Ecolabel, bijgenaamd de Bloem, dat als enige milieukeurmerk opereert buiten landsgrenzen, is slechts bij tien procent van de Nederlandse consumenten bekend. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Milieukeurmerk. Nederlandse organisaties hebben hun weg naar het label evenmin kunnen vinden; er zijn vooralsnog geen Nederlandse modebedrijven bij het label aangesloten.
In Nederland is een beperkt aantal producten met het keurmerk te koop. De moederbedrijven zijn dan meestal van Italiaanse of Scandinavische komaf. Een voorbeeld is het Deense Bestseller, dat onlangs met het merk Name It het Europese ecolabel verwierf. ”We hebben voor de Bloem gekozen omdat we onze klanten willen laten zien dat Bestseller zich bezighoudt met milieu”, zegt Svenja Roos, van de PR-afdeling van Bestseller. Het was voor het bedrijf logisch om voor de Bloem te kiezen. ”Bestseller een Europees opererend bedrijf is en de Bloem het enige keurmerk dat Europees opereert”, legt ze uit.
Een van de mogelijke oorzaken is dat het Europees ecolabel het moet opnemen tegen andere labels in binnen- en buitenland.Allereerst is er in Nederland Made by, dat zich naast eerlijke handel ook steeds meer richt op milieuvriendelijke productie. Deze organisatie weet zich met ludieke acties als het aannaaien van blauwe knoopjes bij consumenten goed onder de aandacht te brengen. Ook bij bedrijven sorteert dat effect; Made By heeft inmiddels al twintig merken aan zich weten te binden. Verder zijn er in het buitenland meerdere keurmerken. Zo wordt in Scandinavië gebruik gemaakt van de 'Scandinavische Zwaan', en in Frankrijk duikt het symbool van NF Environnement op bij milieuvriendelijke producten.
In Nederland wordt ecolabel de Bloem vertegenwoordigd door de stichting milieukeurmerk. Communicatie-adviseur Wim Uljee kent nog een andere oorzaak voor de achterblijvende bekendheid. ”Er is een gering budget voor promotie beschikbaar.”
Het ecolabel controleert de deelnemende bedrijven behalve op de verplichte wettelijke maatregelen ook op aanvullende normen voor bijvoorbeeld het gebruik van chemische producten door krappere limieten te stellen en sommige chemicaliën volledig verbieden. Voor bedrijven kunnen de kosten die het met zich meebrengt een obstakel vormen om zich aan het keurmerk te verbinden. De prijs voor het Europees Ecolabel bestaat uit eenmalige aanvraagkosten van €500,- per productgroep, keuringskosten -waarvan de hoogte afhangt van het soort product en de gevraagde testmethoden- en een jaarlijkse bijdrage van 0,15 procent van de omzet van het gecertificeerde product.