Belgisch jeanslabel 49R maakt een comeback
bezig met laden...
Het iconische kledingmerk 49R komt terug. Het Belgische denimlabel maakt medio april een comeback. De eerste collectie wordt de ‘Prelaunch 2018 Capsule’ collectie, die speciaal voor dames is.
Pieter Vandenbogaerde (van reclamebureau Visueel Advertising) en Frédéric Sierens (al 20 jaar actief in de modesector) hebben de merkrechten gekocht, nadat het bedrijf in 1992 failliet is verklaard.De eerste collectie richt zich op het midden- en hoogsegment en bevat zowel jeans als T-shirts en sweaters. Later zal er ook een mannenlijn komen.
De eerste beelden zijn nog niet vrijgegeven en blijven nog even geheim. Het denimmerk mikt op een ‘verrassingseffect’. “Daarmee zal 49R Jeans beslist voor een frisse wind binnen de sector zorgen,” laat het duo in een persbericht weten. Vandenbogaerde laat aan Het Laatste Nieuws weten dat het merk vooral focust op ‘consumenten die authenticiteit hoog in het vaandel voeren’.
49R Jeans zal zowel online als in de winkel verkrijgbaar zijn. “Bedoeling is om in eigen land samen te werken met 49 exclusieve dealers, die daardoor meteen ook partner worden in de webshopverkoop. Op die manier wordt de webshop geen concurrent van de winkelier maar net een extra verkoopskanaal dat extra inkomsten genereert. Zo maakt het merk de winkelier sterker. En omgekeerd,” aldus het jeanslabel. Het aantal 49 is een verwijzing ‘met een knipoog’, naar de merknaam zelf. Welke dealers dat worden is nog niet bekend.
Aan FashionUnited licht Vandenbogaerde toe: “Het komt er eenvoudigweg op neer dat elke officiële dealer geografische exclusiviteit krijgt en partner wordt van de webshop. Op die manier hopen we de winkels extra klanten aan te brengen (geografische exclusiviteit) én inkomsten te laten genereren uit eventuele online verkoop.Zie het als een community, waarbij deze dealers deel uitmaken van het merk en ook inbreng hebben. We gaan niet door ten overvolle geografische dekking, maar voor enthousiaste teammates.”
In de jaren ‘70 en ‘80 beleefde 49R Jeans naar eigen zeggen zijn hoogtijdagen. Het merk zette destijds hoog in met de marketingcampagnes en was ook shirtsponsor van Club Brugge van 1974 tot 1979. “Zo maakte het kledingmerk niet alleen in eigen land maar ook in de rest van West-Europa furore,” zegt Vandenbogaerde in Het Laatste Nieuws. “Eind jaren 80 werd het merk verkocht aan Nederlanders, die het echter hebben verprutst. Al moesten ze in die periode wel opboksen tegen het marketinggeweld van Levi’s, dat toen zijn legendarische 501 in de markt zette.”
Waarom komt het merk opnieuw op de markt? “De markt heeft nood aan authenticiteit, nostalgie, warmte,” aldus Vandenbogaerde. “Hoe vreemd ook, maar de globalisering zorgt er net voor dat mensen opnieuw trots worden op lokale merken. Zelfs bij de jeugd, die niet eens 49R Jeans kent, straalt het merk eerlijkheid en geschiedenis uit die hen aanspreekt.”
Beeld: 49R Jeans