Belgische Lonsdale- importeur gestopt
bezig met laden...
Het imago van het kledingmerk Lonsdale is volgens Ramon van Gennip verpest. Dat zegt de Lonsdale leverancier van zestig Belgische winkels in het Algemeen Dagblad. Hij doet de kleding die hij nog over heeft in de uitverkoop en stopt ermee. De importeur voor Nederland geeft het overigens niet op.
De naam Lonsdale staat volgens Van Gennip inmiddels gelijk aan fascisme en racisme. "Winkeliers worden steeds huiveriger om Lonsdale-kledig in hun etalage te hangen. En zelf heb ik het ook genoeg van om voor racist te worden uitgemaakt," aldus Van Gennip. Hij was in december, na alle negatieve publiciteit, al begonnen zijn bedrijf af te bouwen. Hij heeft geen spijt van dit besluit. De Lonsdale-kleding is nu in zijn magazijn in Baarle-Hertog tegen inkoopprijs te koop. "Jonge racisten worden tegenwoordig al Lonsdalers genoemd. Daar valt niet meer tegenop te boksen."
Tien jaar geleden, toen Van Gennip in België met Lonsdale begon, was het een lucratieve handel. Hij behaalde met de kleding een jaarlijkse omzet van 1,2 miljoen euro. Het merk stond namelijk voor kwaliteit doordat het met de bokssport werd geassocieerd. In campagnes werd Lonsdale door donkere en blanke mensen gepromoot. In Italië is de vraag bijvoorbeeld nog steeds groot. In dat land is Lonsdale de derde merknaam. Maar in Duitsland, Nederland en België is dat helemaal niet meer zo.
De Lonsdale-importeur voor Nederland, Ronald Krijger, heeft nog alle vertrouwen dat het goed komt met het imago van het merk. Ondanks een forse omzetdaling het afgelopen jaar gaat hij in de tegenaanval. Zo wordt op de website wordt duidelijk uitgelegd waar het merk voor staat. Ook heeft Krijger bekende Nederlanders bereid gevonden de kleding te dragen om een tegengeluid te laten horen. Zo loopt discjockey Giel Beelen in Lonsdale en is SP-politica Krista van Velzen in Lonsdale in de Tweede Kamer verschenen. "Het begint op een kentering te lijken," zegt Krijger. "Als nu ook nog eens alle allochtonen in Lonsdale gaan lopen, is er niets meer aan de hand. Misschien moeten we Lonsdale hoofddoekjes maken." Krijger gaat binnenkort met een reclamebureau praten om te kijken hoe het imago van Lonsdale weer een positieve draai te geven.
Van Gennip gelooft niet in een omslag. Zodra hij het laatste Lonsdale-kledingstuk heeft verkocht, stopt hij er definitief mee. De distributie van het merk in België wordt overgenomen door een Duits agentschap. (Bron: Algemeen Dagblad)