Benetton bestelt 'smart labels' bij Philips
bezig met laden...
Het Italiaanse kledingconcern Benetton heeft Philips ingeschakeld voor de levering van circa 15 miljoen smart labels voor het Sisley-label van het merk. Dat heeft Philips dinsdag bekend gemaakt. Het gaat om kledinglabels met Radio Frequency Identification-techologie. Het RFID-label, een aangehechte chip die bedoeld is om de logistiek te verbeteren en geldt als opvolger van de streepjescode. Voor de productie werkt Philips samen met met LAB ID en Psion Teklogix. Financiële details van de overeenkomst hebben de betrokken bedrijven niet bekendgemaakt.
De labels bevatten informatie over de maat en de kleur van het kledingstuk en de winkel waarvoor het bestemd is. Verder wil Benetton de technologie ook gebruiken om de verkoop in de winkel te optimaliseren, onder meer door het instellen van 'smart shelves', die een seintje geven als kleding niet meer op het schap ligt.
De chip is heel klein en zit vast in het kledingstuk. De klant merkt er niets van. Als hij of zij het kledingstuk ruilt, signaleert de chip automatisch dat hij weer terug in de winkel is en wordt dat meteen in het centrale bestand verwerkt. De zendertjes hebben geen voedingsbron en hebben daardoor een bereik van ongeveer een meter. Het signaal wordt opgepikt door al dan niet draagbare apparatuur in de winkel, legt topman Karsten Ottenberg van de halfgeleiderdivisie van Philips uit.
De RFID-labels bieden verschillende mogelijkheden voor zowel fabrikant als retailer. Zo kan de fabrikant producten volgen door de gehele logistieke keten, zoals dat nu gebeurd d.m.v. een streepjescode die aan het artikel is bevestigd. RFID vervangt de streepjescode door een chip die aan het product is verbonden of erin is geïntegreerd. RFID-labels zijn gemakkelijker te lezen en bieden meer inzage in het logistieke proces. Ze kunnen ook dienen tot kennisvergaring over het koopgedrag van klanten. Nadeel is dat de technologie en de intergatie ervan nog vrij duur is.
Forrester constateerde dat vooral retailers de introductie van RFID-labels zullen aanjagen. Voor hen zijn de investeringen eenmalig en retailers kunnen direct de vruchten plukken van deze investering. In New York heeft Prada al geruime tijd een winkel waar reeds gewerkt wordt met RFID-labels. De aankopen van de klant worden bijgehouden, zodat vaste klanten en hun voorkeuren herkend kunnen worden en het winkelaanbod daar op afgestemd kan worden.