Benetton komt met nieuw Made in Italy-label
bezig met laden...
Benetton lanceert een nieuw label, genaamd TV31100. De nieuwe lijn focust op knitting technologie, en bestaat uit verschillende naadloze pullovers. Dat meldt het Italiaanse kledinglabel in een persbericht.
Benetton streeft naar een innovatief product, waarbij het merk ‘terug gaat van het breien naar de draden, kijkend naar de structuur en zomen’, zegt hoofd Innovatie Satish Tailor tegen WWD. De nieuwe pullovers worden gemaakt middels de innovatieve Whole Garment Technology; een breitechniek waarbij verspilling van garen wordt tegengegaan en een beperkte invloed heeft op het milieu. Benetton heeft daarvoor 2 miljoen euro geïnvesteerd in 36 Shima Seiki machines; die breien vanuit 1 enkele draad van 500 meter lang. De machines zijn op het hoofdkwartier in Trevisero geplaatst, waarmee het product ‘binnenshuis’ wordt gemaakt en het label ‘Made in Italy’ draagt. “Het idee was om iets te creëren dat niet alleen de roots, geschiedenis, het DNA en de pioniersgeest van het merk zou vieren, maar ook de belangrijke verbinding met het thuisland zou doen herleven,” aldus Benetton.
Volgens Andrea Bressan, hoofd van de supply chain, hebben de machines een productie-efficiëntie van 85 procent. De machines draaien 6 dagen per week, ook ‘s nachts, en de medewerkers hebben werkdagen van 6 uur. “Het duurt een uur voor een trui en we produceren 700 truien per dag,” licht hij toe aan WWD. In de lente zullen de truien in katoen uitkomen.
De truien uit de nieuwe collectielijn zijn helemaal naadloos en bestaan uit 90 procent merino en 10 procent kasjmier. De lichtgewicht truien komen in zes verschillende kleuren (zwart, groen, brick red, blauw, paars en geel) en zijn beschikbaar voor dames en heren. De naam van het nieuwe label verwijst naar de postcode waar Benetton werd opgericht in 1965.
De gelimiteerde collectie is vanaf november verkrijgbaar, als eerste in Europa, India en Mexico. De prijs per trui ligt rond de 80 euro.
Beeld: Benetton