• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Betty is 50!

Betty is 50!

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Begin jaren '80 was Betty Barclay een van de eerste confectiebedrijven die een compleet kledingconcept op de markt bracht. Naast de traditionele onderverdeling in productgroepen werden de eerste combinatiecollecties ontworpen.

Dit jaar viert het dameskledingmerk Betty Barclay zijn 50e verjaardag. Hoewel de meeste dames die leeftijd liever niet publiekelijk bekend maken, is de modeonderneming er juist trots op. De organisatie stelde een uitgebreid persdossier samen met prachtige foto's uit het eigen archief. Daarmee worden niet alleen vijftig jaar modegeschiedenis en merkbeleving geïllustreerd, maar ook veranderingen in de reclamefotografie.

De geschiedenis van Betty Barclay in Europa begint in feite al in 1938 als Max Berk een lingeriefabriek in Mannheim overneemt. De fabriek wordt in de oorlog verwoest en daarna herbouwd. In de periode na de Tweede Wereldoorlog zag Berk meer brood in bovenkleding dan in ondergoed en hij ging zich op damesmode concentreren. Tijdens een reis door de Verenigde Staten maakt hij kennis met het merk Betty Barclay, dat genoemd is naar de ontwerpster. In 1955 krijgt Berk de licentie voor Europa in handen en hij richt de Betty Barclay Kleiderfabrik GmbH op. In 1972 krijgt de Duitse onderneming de wereldwijde merkrechten en gaat het onafhankelijk produceren.

Volgens de huidige directeur Jürgen Winter, die Max Berk in 1982 opvolgde, is het succes van het merk niet uit de lucht komen vallen. "Vanaf het begin heeft ons bedrijf de principes van merkbeheer gevolgd. Een duidelijke collectie met een transparant distributieconcept en voorgeschreven prijsstructuur, ondersteund door reclame. Dat was destijds nieuw." Op de eerste reclamefoto's moest vooral de kleding goed zichtbaar zijn. De modellen staan er dan ook keurig van top-tot-teen op. Zij zijn vastgelegd in een neutrale omgeving die de aandacht niet afleidt. In de decennia daarna zien we steeds meer beweging in de beelden en accessoires. Modellen worden op de rug gefotografeerd en er worden vaker uitsnedes gemaakt, waardoor benen en voeten niet meer te zien zijn. In reclame gaat het inmiddels steeds meer om het imago en de merkbeleving, dan om de kleding zelf. Een benadering die ook al op de eerste foto's zichtbaar is. Reeds in 1955 staan de modellen zelfbewust en kordaat te poseren: de benen ferm geplant en een brede grijns op het gezicht. Die uitstraling hebben hun opvolgsters 50 jaar later nog. In 1979 krijgt Max Berk de 'Internationaler Mode-Marketing-Preis' toegekend van Igedo (de organiserende partij achter onder meer de modevakbeurs CPD).

Tegenwoordig wordt Betty Barclay in meer dan 60 landen verkocht. Het is een van de eerste bedrijven die in 1987 een shop-in-shop concept opzet en ook wordt het merk voortdurend uitgebreid met andere producten, waardoor een complete lifestylecollectie onstaat. Naast kledingcollecties is er daarom nu een heel scala aan Betty Barclayproducten. Betty Barclay Fragrance was de eerste productlicentie die de groep in 1992 uitgaf. Deze werd gevolgd door schoenen in 1996, accessoires in 1997 en brillen en horloges in 2004. Daarnaast is er ook lingerie en badmode en natuurlijk ook een modelijn voor mannen. Zo wordt een jaaromzet bereikt van €250 miljoen. Het exportaandeel bedraagt 49 procent en het bedrijf heeft inmiddels wereldwijd bijna 900 medewerkers.

Naast het merk Betty Barclay heeft de onderneming nog twee andere succesvolle damesmodemerken ontwikkeld. In 1961 wordt de eerste Vera Mont collectie gepresenteerd. Dit merk richt zich op formele avond-, cocktail- en bruidsmode en wordt datzelfde jaar ook al in Frankrijk geïntroduceerd. In 1968 wordt Gil Bret opgericht met een productlijn die voornamelijk uit jassen, jasjes, pakken en broekpakken bestaat. Met de introductie van twee nieuwe merken en het succes van Betty Barclay heeft het bedrijf eind jaren '60 met ruimtegebrek te kampen en moet verhuizen naar een grotere bedrijfsruimte. Het wordt Nussloch vlakbij Heidelberg, nu nog de basis is voor het creatieve- en het servicecentrum van het bedrijf.

Belangrijk onderdeel van het succes zijn de vernieuwingen die dit bedrijf toepast. Naast de licenties, internationale expansie en het hoge modeniseringsniveau worden de bestaande merken ook steeds uitgebreid. Zo heeft Gil Bret het Living Outdoor Concept en is Vera Mont zich actief op een jonger publiek gaan richten met avondkleding voor bijvoorbeeld schoolfeesten. Ook Betty Barclay komt in dit jublileumjaar met nieuwe collecties zoals een sportswear- en een night- en homewear-lijn.

Betty Barclay
FUvakblad