Bezoekers vinden V&D nog oubollig en saai
bezig met laden...
V&D kampt nog altijd met een oubollig en stoffig imago. Veel bezoekers vinden de V&D-winkels te saai. In 2001 bezochten wekelijks 2,6 miljoen mensen een filiaal van V&D. Slechts de helft daarvan kocht iets, voor een gemiddeld bedrag van 14 euro. Daarmee lijkt het warenhuis terug te zijn in de crisisperiode van tien jaar geleden.
De situatie van nu is zelfs erger, want in het rampjaar 1992 trok V&D gemiddeld 3 tot 4 miljoen bezoekers per week. Ook toen ging de helft met een V&D-product (gemiddelde prijs 13 gulden) de deur uit. Tien jaar gelden kon het tij worden gekeerd met meer luxe, gezelligheid en klantvriendelijkheid. Dat heeft een tijd lang gewerkt, maar sinds vorig jaar daalt de winst weer.
Een nieuwe facelift lijkt dus noodzakelijk. Daarbij moet vooral worden duidelijk gemaakt waar V&D voor staat. Bezoekers blijken dat niet te weten. Voor hen is het eenvoudiger om op te sommen wat V&D niet is: basic (de Hema), gewoon leuk (de Bijenkorf) of de laatste mode (H&M).