• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Bijenkorf- outlet in Batavia Stad geopend

Bijenkorf- outlet in Batavia Stad geopend

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Bijenkorf heeft een winkel geopend in factory outlet Batavia Stad in Lelystad. Het is de eerste keer dat het warenhuis in Nederland een outlet store opent. In augustus vorig jaar maakte moederconcern Vendex KBB bekend dat een aantal V&D-warenhuizen tot outlet-store werden omgevormd. De komst van de Bijenkorf in Batavia Stad is wel opmerkelijk, omdat Vendex KBB enkele jaren geleden gerechtelijke stappen ondernam tegen het outlet center. Nu is door de Nationale Winkelraad verontwaardigd gereageerd op de vestiging van de Bijenkorf het fabrikantenverkoopcentrum. "Het gaat hier onmogelijk om partijen die rechtstreeks uit de fabriek komen, wat nu juist de kern is van Batavia Stad", reageerde de Winkelraad van MKB-Nederland. De winkel gaat twee jaar proef draaien in het outlet center. De gemeente Lelystad heeft namelijk voorwaarden gesteld aan de opening. Zo heeft de gemeente geëist dat moederbedrijf Vendex KBB binnen een jaar tijd in het nieuwe stadshart van Lelystad investeert. Vendex KBB moet een huurovereenkomst tekenen voor een warenhuis in de stad van een van de vijftien formules van het concern. Daarnaast wordt erop gerekend dat de komst van de Bijenkorf meer bezoekers naar Batavia Stad zal trekken. Als Vendex KBB aan deze voorwaarden niet voldoet, zal de vergunning voor de winkel na de proefperiode van twee jaar niet worden verlengd. Tot nu toe waren in het outlet center alleen kleinere uitverkoopwinkels te vinden die seizoensrestanten tegen afbraakprijzen aanboden. De verkoopruimte van de Bijenkorf in Bataviastad is daarentegen 800 m2 groot en er wordt niet alleen kleding aangeboden, maar ook accessoires, boeken, cd's, woonaccessoires, producten uit de kookshop en huishoudtextiel van zowel het eigen label als internationale merken. In principe is dus het hele assortiment van de keten te koop. De Bijenkorf beperkt het aanbod niet tot verouderde mode maar verkoopt er ook producten die in de warenhuizen overtollig zijn geworden. Wanneer de Bijenkorf-outlet een succes wordt, zal het assortiment verder worden uitgebreid. De Bijenkorf heeft weinig publiciteit gegeven aan de lancering van de nieuwe koopjeswinkel. Het warenhuis gaat ervan uit dat het winkelpubliek wel vanzelf komt. ”Elke Nederlander is dol op koopjes”, zegt woordvoerder Jan Bergen in het Algemeen Dagblad. De opening van de Bijenkorf Outlet past binnen de multi format-strategie van de Bijenkorf waaronder de flagship stores, medium stores, compact store en kleinere modefilialen vallen. Eind augustus opent een medium store haar deuren in Maastricht. De Bijenkorf telt dan 9 warenhuizen, 3 modefilialen, een internetwinkel en nu dus een outlet store.

reactie op dit artikel:

dames en heren, eindelijk is het hek van de dam. Nu gaan ook al de warenhuizen en ketens zich vestigen in de outlets. eigenlijk komt er dan gewoon weer een nieuwe winkelcentrum bij en mogen de speciaalzaken zich weer ergeren aan het steeds agressiever positioneren van de gemiddelde leverancier. Wereldmerken noemen de meeste zichzelf. Waar hun handel licht maakt niet meer uit, als het maar ergens wordt verkocht. Vertegenwoordigers en agenten zijn samen met hun marketingmanagers en verkoopleiders meestal de arrogantie zelf en zijn vaak gehersenspoeld door wie dan ook. Handel is handel denken ze en vergeten op het zelfde moment die winkeliers die hun merken naar een bepaald niveau hebben gebracht. De snelle dames en heren vergeten vaak dat de strijd voor elke consumenten euro voor de kleineren onder ons heel heel zwaar kan zijn. Maar ja als je kritisch door het leven gaat en de mensen hierop aanpspreek ben je toch volgens hun de enige. De Bijenkorf en andere concerns zoals deze horen niet thuis op een outlet volgens mij en dit is ook tegen alle afspraken in. Staat er nou eens iemand op die hier tegen ageert a.u.b. Ook de verhuurders van de outlet winkels handelen volgens mij in strijd met de afspraken gemaakt met overheden , leveranciers enz. Waar moet dit alles naar toe ??? Straks kopen we de prada´s, Tommies, Calvin Klein, Kipling Samsonite en weet ik veel bij de Shell stations. Oh sorry, misschien breng ik de marketingmanagers nu al op een idee. Kom op snelle jongens in de buitendienst op naar Den Haag het hoofdkwartier van de Shell misschien hebben ze intresse. Ik wordt er in iedergeval sch.. ziek van, van al dit soort praktijken. Handel was vroeger nog een beetje leuk tegenwoordig is handel hopen dat een leverancier je weet te waarderen en trouw blijft aan de speciaalzaak. Zo ik ben het een beetje kwijt en doe er wat mee. Als agent en winkelier weet ik gelukkig de klanten nog te waarderen en ik hoop dat ik nooit alleen maar dollartekens in mijn ogen krijg. Dan blijft voor mij de handel toch nog leuk. Met vriendelijke groeten, HB

Batavia Stad