Bikini bestaat 60 jaar
bezig met laden...
Dit jaar bestaat de bikini 60 jaar. Het kledingstuk heeft een rumoerig verleden doorstaan en is inmiddels niet meer weg te denken uit onze klerenkasten. De eerste bikini werd ontworpen door ingenieur Louis Réard en werd voor het eerst door dansere Micheline Bernardini gedragen tijdens een schoonheidswedstrijd op 5 juli 1946. Geen fatsoenlijk model wilde zich eraan wagen en zelfs Bernardini, die bloot danste, had er haar twijfels over.De komst van de bikini veroorzaakte een enorme furore, hoewel de uitvinding ervan – althans een meer bescheiden versie ervan – terug kan worden geleid naar de late jaren 30 toen het in diverse films verscheen. De navel werd toen echter nooit onthuld. Volgens de Hays Production Code mochten actrices nooit hun navel ontbloten tijdens het filmen. Réard’s ontwerp brak dat taboe dus door, maar veroorzaakte zo’n groot schandaal dat hij zijn volgende ontwerpen van meer stof moest voorzien om de omzet te stimuleren. De bikini werd aanvankelijk door de kerk verbannen in Italië, Spanje en Portugal. In Rio de Janeiro werd in 1947 een anti-bikini vereniging gevormd (de ironie!) en zelfs de Fransen wilden niet snel geloven aan „het kleine stukje van niets“. Hollywood viel sneller voor de charmes van de bikini en jonge, voluptueuse actrices als Brigitte Bardot, Marilyn Monroe, Rita Hayworth en Jayne Mansfield werden er al spoedig in gesignaleerd. Uiteidenlijk, toen Mansfield in het conservatieve blad Life in bikini stond, werd het gegeven in de VS geaccepteerd.In Duits-sprekende landen liep de aanvaarding van de bikini minder voorspoedig. In een nummer van „Das Mädchen“ uit 1957 staat: „We zullen geen woorden hoeven verspillen aan de zogenaamde bikinni. Het is ondenkbaar dat een fatsoenlijk meisje met tact ooit zo’n ding zou dragen.“ Pas in de jaren 60 werd het in Duitsland ook acceptabel, grotendeels dankzij de legendarische bikini-scene van Ursula Andress in Dr No van James Bond uit 1962. De bikini is tegenwoordig niet meer uit onze levens weg te denken. Het is zelfs populairder geworden dan het badpak. In de woorden van de advertentie voor Virginia Slim cigaretten: „You’ve come a long way, baby!“