Binnenkijken in het atelier: zo komt de Hacked by H&M collectie tot leven

Hoe een nieuwe damescollectie van oude H&M kledingstukken tot stand komt? FashionUnited nam een kijkje in het atelier waar de gevierde Nederlandse ontwerpers Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum van het modelabel Hacked By een geheel nieuwe collectie ontwikkelen van kledingstukken uit de H&M sale. Tijdens ons bezoek wordt de laatste hand gelegd aan verschillende kledingstukken, voordat de exclusieve collectie op 14 februari de winkel ingaat.

Hacked By selecteerde sale items van de modegigant en upcyclede deze tot een capsulecollectie bestaande uit twintig items in drie thema’s. Zo zijn mannenoverhemden getransformeerd tot parka-jassen en broekspijpen afgeknipt om vervolgens te dienen als mouwen. In de nieuwe kledingstukken, die tien "acties" (handelingen, red.) zijn ondergaan, kan de verslaggever - en straks ook de consument - het eerdere ontwerp nog herkennen doordat originele details, zoals broekzakken of zomen, worden bewaard.

Van Slobbe en Van Benthum hebben een maximaal van tien acties per kledingstuk vastgesteld. “We willen met deze methode het werkproces behapbaar maken. We moeten onszelf een richtlijn geven, anders kunnen we eindeloos blijven doorgaan. Maar het is voor ons ook een extra leuke uitdaging om te kijken of we bepaalde ontwerpen kunnen realiseren binnen deze tien stappen. Het is ons pleziertje binnen het proces,” vertelt Francisco van Benthum aan FashionUnited.

Ga met uw muis over de tags in de Hacked by H&M foto's voor meer informatie over de totstandkoming van de collectie en behind the scenes beelden uit het atelier.

Binnenkijken in het atelier: zo komt de Hacked by H&M collectie tot leven

Binnenkijken in het atelier: zo komt de Hacked by H&M collectie tot leven

Binnenkijken in het atelier: zo komt de Hacked by H&M collectie tot leven

Binnenkijken in het atelier: zo komt de Hacked by H&M collectie tot leven

Hacked By hoopt H&M consument inzicht te geven in duurzame mode

Met de collectie hopen de ontwerpers van Hacked By de consument stap voor stap meer inzicht te geven in duurzame mode. “Deze collectie gaat over de bewustwording van de consument. De consument ziet duurzame mode vaak als iets onbereikbaars en vindt het ook vaak te duur. Deze collectie maakt duurzame mode toegankelijk voor iedereen,” vertelt Van Benthum aan FashionUnited. Aan de gelimiteerde Hacked by H&M items hangt een H&M prijskaartje. Beginnend met 29,99 euro voor een top tot 69,99 euro voor een jas.

Hacked By werd in 2014 opgericht als reactie op de fast fashion modeketens, de snelheid en de grootschaligheid die daarmee gepaard gaat. Tegelijk biedt het een oplossing voor de enorme overvoorraad van kledingstukken en halffabrikaten, een bijproduct van de grootschalige productie van die ketens. Met hun modemerk Hacked By kopen Van Slobbe en Van Benthum restpartijen op en maken er nieuwe kledingstukken van. Daarvoor hergebruiken zij hun eigen patronen. Hacked ligt bij winkels in Nederland en Japan en is ook te koop via de webshop.

Meer weten? Lees dan het exclusieve interview uit 2016:Hacked By Van Slobbe en Van Benthum. Designers revanche

De collectie Hacked by _ H&M is vanaf donderdag 14 februari exclusief te koop bij de H&M flagshipstore in Amsterdam.

Beeld: collectiefoto’s van Marc de Groot voor H&M Nederland. Atelier beelden van Blanca Heise voor FashionUnited.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN