Bioracer realiseert omzetgroei dankzij partnerschap TCOG
bezig met laden...
Gepersonaliseerde fietskleding voor professionals, daarvoor ben je bij Bioracer aan het juiste adres. In TCOG vond het Belgische bedrijf een ‘futureproof’ partner die beschikt over de juiste kennis van de fashionbranche om de groeiambities te verwezenlijken.
Bioracer startte in 1984 met de ontwikkeling van een biomechanisch fietsmeetsysteem. Het bedrijf breidde al snel uit met sporttextiel en is gaandeweg geëvolueerd tot een specialist in gepersonaliseerde outfits voor onder meer wielrennen, hardlopen, schaatsen en nordic sports. De ontwerpen kunnen worden uitgevoerd in de bedrijfskleuren van de klant en digitaal worden bedrukt met logo’s. “We werken met kleine volumes en het gaat altijd om designmaatwerk”, vertelt managing director Danny Segers.
Eén geïntegreerde oplossing
De grootste uitdaging in deze tak van sport is het integreren van systemen voor het realiseren van snelle levertijden. TCOG startte daarom in 2011 bij Bioracer met de implementatie van de ERP-software Microsoft Dynamics NAV. Voordien maakte het bedrijf gebruik van een zeer gefragmenteerde IT-oplossing. “Het grote nadeel hiervan was het vele repetitieve werk”, verzucht Segers. “Bovendien was onze oude omgeving niet schaalbaar. We hadden nood aan één geïntegreerde oplossing.” Hoewel Bioracer met vier bedrijven in gesprek is gegaan, die elk een andere oplossing boden, vormde de branchekennis en ervaring van TCOG de beslissende factor. “Belangrijk voor ons was dat het principe van maat-kleurcombinaties, wat de basis vormt van de fashionindustrie, in het systeem is ingebed.”
Omslag naar de onlinewereld
Waar klassieke confectiebedrijven een productietijd van ongeveer zes maanden hanteren, streeft Bioracer ernaar om zijn producten na goedkeuring van de designs binnen vier weken te leveren. “Gemiddeld gaat het om 35 stuks per order. Binnen elke bestelling zijn er ook nog eens verschillende artikelen, zoals shirts met korte en lange mouwen, shorts én lange broeken”, legt Segers uit. “Een goede logistiek is van essentieel belang om snel te kunnen leveren. Wij produceren daarom niet in China maar in Oost-Europa, dat scheelt tijd en transportkosten.” Met de oplossing van TCOG is het volgens Danny Segers bovendien veel gemakkelijker om de omslag te maken naar de onlinewereld doordat de technologie constant wordt geüpdatet. Dit draagt bij aan een heldere communicatie rond de orders.
Meer omzet genereren
Zaken die met de oude oplossing onbegonnen werk leken zijn geautomatiseerd. Orders hoeven nog slechts één keer te worden ingegeven. Klanten blijven te allen tijde up-to-date omtrent de status van hun bestelling. De effeciëntieslag gaat zelfs zo ver dat het invoeren van maten steeds vaker door individuele klanten wordt gedaan. Segers: “Dankzij de oplossing van TCOG richten wij ons nu ook direct op de eindconsument: de gebruiker van onze producten. Wanneer zij een online bestelling registeren kunnen wij daar extra verkoop aan koppelen door nevenartikelen aan te bieden die zij eveneens nodig hebben. Zo genereren we meer omzet zonder dat we daar moeite voor doen. Als extra service kunnen de pakketjes direct bij mensen thuis worden afgeleverd in plaats dat de betreffende medeweker hier een volledige dagtaak aan heeft.”
Een futureproof partner
Bioracer en TCOG hebben bij de start van de samenwerking een tienjarenplan opgesteld. Nu, vijf jaar later, constateert Segers tevreden dat het systeem blijft evolueren. Zo is de designtak volledig geïntegreerd in de datamanagementtool. Dit is bevorderlijk voor de workflow rond het goedkeuren van nieuwe designs, maar ook voor het reproduceren van bestaande designs. “We creëren zo’n 6.000 nieuwe designs per jaar die om de twee à drie jaar wisselen. In totaal zijn er ongeveer 20.000 actieve designs. Een menselijke fout is snel gemaakt, maar dankzij deze koppeling is altijd duidelijk welk design bij welke bestelling hoort. Al met al zien we een forse reductie in het retourpercentage. Daar komt bij dat de groei van onze business sterk wordt ondersteund door onze systemen: we draaien meer omzet met relatief minder mensen, zowel op sales als op productie. Ook onze backoffice is productiever zonder dat we daarvoor extra mensen hebben moeten aannemen.”
Segers ziet de toekomst van het partnerschap met TCOG dan ook vol vertrouwen tegemoet: “We blijven investeren in het systeem. Dit met als doel om nog efficiënter te werken, de communicatie met klanten te optimaliseren en in te spelen op veranderingen in de fashionbranche.” Francis Adams, CEO & Managing Partner bij TCOG vult aan: “De samenwerking met Bioracer heeft vanaf het begin de juiste ‘klik’ gekend. TCOG heeft daarbij kunnen aantonen dat haar oplossingen bijdragen tot het succes en de verwachte groei van deze onderneming. TCOG en Bioracer zullen dan ook blijvend samenwerken om verdere uitdagingen te garanderen.”
Over TCOG
TCOG, met hoofdkantoren in Turnhout (BE) en IJsselstein (NL), is sinds 2001 actief als Microsoft ERP partner. TCOG realiseert zich als geen ander dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes. Daarom genereert TCOG échte antwoorden op doelgerichte vraagstukken met ruimte voor gevoel, zodat bedrijven in Fashion, Retail en Industry werkelijk het beste uit hun business kunnen halen. Bij TCOG werken mensen-mensen die er alles aan doen om hun klanten verder te laten groeien met hun ambities. Dit door te denken vanuit het oogpunt van de klant en daar eigen kennis en expertise aan toe te voegen. Meer informatie over TCOG is te vinden op www.tcog.be volg TCOG op Twitter via @TCOGtechnology of volg ons op Facebook.