• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Blogs in business: Billie Rose

Blogs in business: Billie Rose

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Bloggers zijn niet meer weg te denken uit het modelandschap. Mode bloggen is inmiddels een fulltime baan waarin het draait om content, branding en strategie. De invloed van bloggers reikt verder dan ooit en dus staan grote merken voor ze in de rij. Hoe doen fashion bloggers dat? En hoe werken ze samen met brands? Fashionunited.nl vraagt het ze. In aflevering 8: Rosanna Gentenaar (26), de blogger achter ‘Billie Rose’.

Hoe is het begonnen, je blog?
“Vijf jaar geleden, in juli 2010. Ik studeerde aan Academie Vogue en las veel modeblogs, zoals die van Yara Michels en Sabrina Meijer. Daarnaast was ik geïnspireerd door Scandinavische blogs. Eigenlijk heb ik altijd al een grote liefde voor mode gehad en toen ben ik zelf ook begonnen met een modeblog. Ik vroeg mijn vriend om de eerste outfitpost te fotograferen. We begonnen met een huis-tuin-en-keuken-toestel, maar nu is het allemaal een stuk professioneler. Hij is nog steeds mijn fotograaf.”

Waar komt de naam Billie Rose vandaan?
“Ik heb lang gezocht naar een leuke naam en toen dacht ik ineens aan de bijnaam die ik van mijn vriend heb gekregen: Billie Rose. Billie, want dat is lekker stoer, en Rose, want ik ben ook lief. Een perfecte combinatie!”

Hoe snel kreeg je succes?
“Heel geleidelijk. Ik was een half jaar aan het bloggen naast mijn studie en werd gevraagd door Anouk Bos van ’Creators of Desire’ om me aan te sluiten bij haar bloggernetwerk. Dat heb ik gedaan, en we hebben heel wat jaren superleuk samengewerkt. Anouk deed het zakelijke gedeelde, en ik deed mijn blog. In februari begon het te kriebelen en heb ik de keuze gemaakt om helemaal zelfstandig verder te gaan met mijn eigen blog. Dat stond overigens los van Anouk’s beslissing om een nieuwe koers te varen met Creators of Desire.”

Hoeveel bezoekers heb je nu?
“20.000 unieke bezoekers per maand. Het aantal is nu iets gedaald omdat ik net van Creators of Desire ben overgestapt op Billieroseblog.com, maar ik verwacht dat het in september weer aantrekt.”

Wat maakt jou anders dan andere bloggers?
“Ik ben heel toegankelijk. Dat is ook altijd de essentie van de blog geweest; ik zou je buurmeisje kunnen zijn. Ik draag ook gewoon Zara en H&M, maar wel op een sterke manier gecombineerd. En de goede kwaliteit van mijn foto’s is onderscheidend.”

Hoe zien je dagen eruit?
“Ik werk drie dagen per week aan de blog, soms doe ik nog een shoot in het weekend. Op blogdagen ga ik eerst sporten, daarna doe ik mijn mails en werk ik aan de planning en posts. Ik probeer een tot twee weken vooruit te werken. De overige dagen ga ik als freelancer aan de slag, momenteel doe ik twee dagen per week de social media voor Soap Treatment Store.”

Ga je ook naar fashionweeks?
“Ik ga twee keer per jaar naar Londen, Parijs en Milaan. Daar heb ik afspraken met verschillende merken en onderhoud ik mijn contacten. Het is goed om op zulke momenten je gezicht te laten zien. Ik ga niet naar de grote shows, maar ik maak daar wel altijd foto’s voor streetstyle posts.”

Kan je iets meer vertellen over hoe een outfitpost in z’n werk gaat?
“Ik heb sinds kort een rekje gekocht waar ik alle setjes op kan uithangen. Dat is mijn kracht: het combineren van items en setjes maken. Meestal shooten we in het weekend en als het mooi weer is. Ik probeer twee tot drie outfitposts per week te publiceren.”

Ben je meer blogger of ondernemer?
“Blogger en beginnend ondernemer. Voorheen deed Anouk Bos natuurlijk het zakelijke gedeelte, en sinds kort is mijn eigen blog online, dus nu ga ik het zelf doen.”

Op welke manier werk je samen met merken?
“Ik benader zelf bedrijven met leuke voorstellen. Samen met anderen creatief zijn vind ik het leukste onderdeel van bloggen, en dat miste ik voorheen een beetje bij Creators of Desire. Verder ga ik ook samenwerken met IMA Agency en heb ik veel contacten bij pr-bureaus.”

Heb je vaste deals?
“Met deals begin ik ook weer helemaal opnieuw. Ik heb al wel een leuk samenwerkingsverband met een Nederlands kledingmerk, dat komt eind van het jaar. Meer kan ik daar nog niet over zeggen.”

In 2013 heb je in samenwerking met Sacha je eigen schoen ontworpen. Hoe ging de samenwerking?
“Dat is wel een van mijn ‘lievelingssamenwerkingen’ geweest. Zij benaderden mij met de vraag ‘wil je je eigen schoen bij ons ontwerpen’? Dat was natuurlijk een droom, wie wil dat nou niet? Ik was de blogger vanuit Nederland die dat mocht doen, superleuk.”

In hoeverre was je betrokken bij het proces?
“Ik ben meerdere keren op het hoofdkantoor van Sacha geweest. Daar kon ik kiezen uit verschillende modellen. Op dat moment was ik zelf op zoek naar een laarsje, dus daar heb ik toen voor gekozen. Daarna heb ik zelf schetsen gemaakt van het gespje en de hak. Het proces was natuurlijk niet helemaal vrij, maar ik heb er zeker wel mijn eigen draai aan gegeven.”

Op welke manier verdiende je daar aan?
“Eigenlijk niet veel.”

Hoeveel dan?
“Alleen naamsbekendheid. Het was vooral een geweldige kans op dat moment. Maar nu is dat wel anders hoor, vandaag de dag zou ik er wel voor betaald krijgen. Dat gebeurt nu niet meer.”

Kan je leven van je blog?
“Jazeker. Het is wel zo dat de inkomsten per maand verschillen, daarom is het fijn dat ik er nog naast ben gaan freelancen. De combinatie is prettig, dan weet je dat je altijd de huur kan betalen. Verder werk ik met vaste prijzen via mijn mediakit.”

En hoeveel tijd ben je aan je blog kwijt?
“Naast twee dagen freelancen werk ik zeker nog wel veertig uur per week aan mijn blog. ’s Avonds na de freelance klussen ben ik er ook nog mee bezig, en mijn social media is altijd up-to-date. Ik ben er altijd wel mee bezig.”

Heb je verschillende strategieën voor verschillende kanalen?
“Mijn blog gaat vooral over de samenwerkingen die ik doe, outfitposts en story telling. Instagram is ook voor samenwerkingen en daar staat de fotografie zeer centraal. Snapchat is vooral voor ‘in to the moment’, dat is persoonlijker en rauwer. Verder ben ik druk bezig met filmpjes maken voor mijn Youtube-kanaal; ik publiceer nu iedere zondag een filmpje, maar dat gaat in september naar twee filmpjes per week. Ik ben de strategieën voor alle kanalen nog verder aan het ontwikkelen.”

Je hebt 33.800 followers op Instagram. Hoe kreeg je dat voor elkaar?
“Dat is ook heel geleidelijk gegaan. Ik hou vast aan een vaste fotografiestijl en post iedere dag twee tot drie foto’s. Ik heb zelf mijn twijfels bij het gebruik van hashtags hoor, ik heb in mijn begintijd ook niet veel gereageerd op anderen.”

Als merken met je willen samenwerken, waar moeten ze dan aan voldoen?
“Het allerbelangrijkste is dat het bij mij en mijn stijl past. Daarnaast vind ik het belangrijk om vrijgelaten te worden in de styling. Ooit stuurde een bedrijf mij een outfit op die ik in z’n geheel moest dragen, maar dat paste helemaal niet bij mij. Ik ben geen model, maar een blogger. Je moet creatief kunnen zijn. Als ik het kan combineren met eigen items, wordt het wel geloofwaardig.”

Wat zijn do’s en don’ts voor bedrijven die willen samenwerken met bloggers?
“Do’s: vergelijk de stijl van je merk met die van de blogger en zorg dat de storytelling overtuigend is. Durf daarnaast samen creatief te zijn; spreek af voor een kop koffie, ga samen door de hele collectie en bespreek daarna samen de mogelijkheden. Don’ts: alleen kijken naar het aantal volgers van een blogger. kijk ook naar de interactie; wie heeft de beste engagement? Durf verder te kijken dan de getallen. En ook niet doen: zomaar een setje opsturen naar een blogger en er vanuit gaan dat iemand het gaat dragen en dat je dat niks kost. Er zijn sowieso veel ‘gratis bloggers’ die alles aanpakken, dat gaat ten koste van de professionals.”

Welke merken staan er nog op jouw verlanglijstje?
“Genoeg! Ik zou graag willen samenwerken met Levi’s en Scandinavische modemerken. En natuurlijk Chanel en Prada, je moet ook groot durven dromen. Maar lifestylemerken zoals Samsonite zijn tevens interessant, want reizen is naast mode en beauty ook een van mijn pijlers.”

Wat zijn je toekomstplannen met Billieroseblog.com?
“Ik wil graag groeien met mijn ‘nieuwe’ blog. De komende tijd ga ik mijn strategie en doelstellingen verder uitwerken. Er komen leuke samenwerkingen aan, maar die zijn nog geheim. Verder wil ik ook mijn Youtube-kanaal uitbouwen; ik heb er al een heel plan voor geschreven.”

Wat zou je nog willen met je blog?
“Eigenlijk zou ik naast mijn blog graag een social mediabedrijf willen starten, samen met mijn vriend. Hij is ook een creatieve duizendpoot.”

Welke toekomst zie jij voor een baan als blogger?
“Bloggers moeten zich goed onderscheiden. Ze zullen nog wel een tijdje blijven, maar de kwaliteit wordt steeds belangrijker. Bloggen is hard werken, maar er zit zeker nog potentie in. Ik denk wel dat social media het bloggen gaat overnemen.”

Hoe lang wil je zelf nog bloggen?
“Nog een hele tijd hoor! Zolang ik er plezier in heb en het bloggen geen ‘moetje’ wordt. Maar ik wil ook gaan focussen op een eigen bedrijf in de toekomst.”

De volgende aflevering van ‘Blogs in business' verschijnt op 7 september

billie rose
Blogs in Business