Blogs in business: Billie Rose
bezig met laden...
Bloggers zijn niet meer weg te denken uit het modelandschap. Mode bloggen is inmiddels een fulltime baan waarin het draait om content, branding en strategie. De invloed van bloggers reikt verder dan ooit en dus staan grote merken voor ze in de rij. Hoe doen fashion bloggers dat? En hoe werken ze samen met brands? Fashionunited.nl vraagt het ze. In aflevering 8: Rosanna Gentenaar (26), de blogger achter ‘Billie Rose’.
Hoe is het begonnen, je blog?
“Vijf jaar geleden, in juli 2010. Ik studeerde aan Academie Vogue en las
veel modeblogs, zoals die van Yara Michels en Sabrina Meijer. Daarnaast was
ik geïnspireerd door Scandinavische blogs. Eigenlijk heb ik altijd al een
grote liefde voor mode gehad en toen ben ik zelf ook begonnen met een
modeblog. Ik vroeg mijn vriend om de eerste outfitpost te fotograferen. We
begonnen met een huis-tuin-en-keuken-toestel, maar nu is het allemaal een
stuk professioneler. Hij is nog steeds mijn fotograaf.”
Waar komt de naam Billie Rose vandaan?
“Ik heb lang gezocht naar een leuke naam en toen dacht ik ineens aan de
bijnaam die ik van mijn vriend heb gekregen: Billie Rose. Billie, want dat
is lekker stoer, en Rose, want ik ben ook lief. Een perfecte
combinatie!”
Hoe snel kreeg je succes?
“Heel geleidelijk. Ik was een half jaar aan het bloggen naast mijn studie
en werd gevraagd door Anouk Bos van ’Creators of Desire’ om
me aan te sluiten bij haar bloggernetwerk. Dat heb ik gedaan, en we hebben
heel wat jaren superleuk samengewerkt. Anouk deed het zakelijke gedeelde,
en ik deed mijn blog. In februari begon het te kriebelen en heb ik de keuze
gemaakt om helemaal zelfstandig verder te gaan met mijn eigen blog. Dat
stond overigens los van Anouk’s beslissing om een nieuwe koers te varen met
Creators of Desire.”
Hoeveel bezoekers heb je nu?
“20.000 unieke bezoekers per maand. Het aantal is nu iets gedaald omdat ik
net van Creators of Desire ben overgestapt op Billieroseblog.com, maar ik
verwacht dat het in september weer aantrekt.”
Wat maakt jou anders dan andere bloggers?
“Ik ben heel toegankelijk. Dat is ook altijd de essentie van de blog
geweest; ik zou je buurmeisje kunnen zijn. Ik draag ook gewoon Zara en H&M,
maar wel op een sterke manier gecombineerd. En de goede kwaliteit van mijn
foto’s is onderscheidend.”
Hoe zien je dagen eruit?
“Ik werk drie dagen per week aan de blog, soms doe ik nog een shoot in het
weekend. Op blogdagen ga ik eerst sporten, daarna doe ik mijn mails en werk
ik aan de planning en posts. Ik probeer een tot twee weken vooruit te
werken. De overige dagen ga ik als freelancer aan de slag, momenteel doe ik
twee dagen per week de social media voor Soap Treatment Store.”
Ga je ook naar fashionweeks?
“Ik ga twee keer per jaar naar Londen, Parijs en Milaan. Daar heb ik
afspraken met verschillende merken en onderhoud ik mijn contacten. Het is
goed om op zulke momenten je gezicht te laten zien. Ik ga niet naar de
grote shows, maar ik maak daar wel altijd foto’s voor streetstyle
posts.”
Kan je iets meer vertellen over hoe een outfitpost in z’n werk
gaat?
“Ik heb sinds kort een rekje gekocht waar ik alle setjes op kan uithangen.
Dat is mijn kracht: het combineren van items en setjes maken. Meestal
shooten we in het weekend en als het mooi weer is. Ik probeer twee tot drie
outfitposts per week te publiceren.”
Ben je meer blogger of ondernemer?
“Blogger en beginnend ondernemer. Voorheen deed Anouk Bos natuurlijk het
zakelijke gedeelte, en sinds kort is mijn eigen blog online, dus nu ga ik
het zelf doen.”
Op welke manier werk je samen met merken?
“Ik benader zelf bedrijven met leuke voorstellen. Samen met anderen
creatief zijn vind ik het leukste onderdeel van bloggen, en dat miste ik
voorheen een beetje bij Creators of Desire. Verder ga ik ook samenwerken
met IMA Agency en heb ik veel contacten bij pr-bureaus.”
Heb je vaste deals?
“Met deals begin ik ook weer helemaal opnieuw. Ik heb al wel een leuk
samenwerkingsverband met een Nederlands kledingmerk, dat komt eind van het
jaar. Meer kan ik daar nog niet over zeggen.”
In 2013 heb je in samenwerking met Sacha je eigen schoen
ontworpen. Hoe ging de samenwerking?
“Dat is wel een van mijn ‘lievelingssamenwerkingen’ geweest. Zij
benaderden mij met de vraag ‘wil je je eigen schoen bij ons ontwerpen’? Dat
was natuurlijk een droom, wie wil dat nou niet? Ik was de blogger vanuit
Nederland die dat mocht doen, superleuk.”
In hoeverre was je betrokken bij het proces?
“Ik ben meerdere keren op het hoofdkantoor van Sacha geweest. Daar kon ik
kiezen uit verschillende modellen. Op dat moment was ik zelf op zoek naar
een laarsje, dus daar heb ik toen voor gekozen. Daarna heb ik zelf schetsen
gemaakt van het gespje en de hak. Het proces was natuurlijk niet helemaal
vrij, maar ik heb er zeker wel mijn eigen draai aan gegeven.”
Op welke manier verdiende je daar aan?
“Eigenlijk niet veel.”
Hoeveel dan?
“Alleen naamsbekendheid. Het was vooral een geweldige kans op dat moment.
Maar nu is dat wel anders hoor, vandaag de dag zou ik er wel voor betaald
krijgen. Dat gebeurt nu niet meer.”
Kan je leven van je blog?
“Jazeker. Het is wel zo dat de inkomsten per maand verschillen, daarom is
het fijn dat ik er nog naast ben gaan freelancen. De combinatie is prettig,
dan weet je dat je altijd de huur kan betalen. Verder werk ik met vaste
prijzen via mijn mediakit.”
En hoeveel tijd ben je aan je blog kwijt?
“Naast twee dagen freelancen werk ik zeker nog wel veertig uur per week
aan mijn blog. ’s Avonds na de freelance klussen ben ik er ook nog mee
bezig, en mijn social media is altijd up-to-date. Ik ben er altijd wel mee
bezig.”
Heb je verschillende strategieën voor verschillende kanalen?
“Mijn blog gaat vooral over de samenwerkingen die ik doe, outfitposts en
story telling. Instagram is ook voor samenwerkingen en daar staat
de fotografie zeer centraal. Snapchat is vooral voor ‘in to the
moment’, dat is persoonlijker en rauwer. Verder ben ik druk bezig met
filmpjes maken voor mijn Youtube-kanaal; ik publiceer nu iedere zondag een
filmpje, maar dat gaat in september naar twee filmpjes per week. Ik ben de
strategieën voor alle kanalen nog verder aan het ontwikkelen.”
Je hebt 33.800 followers op Instagram. Hoe kreeg je dat voor
elkaar?
“Dat is ook heel geleidelijk gegaan. Ik hou vast aan een vaste
fotografiestijl en post iedere dag twee tot drie foto’s. Ik heb zelf mijn
twijfels bij het gebruik van hashtags hoor, ik heb in mijn begintijd ook
niet veel gereageerd op anderen.”
Als merken met je willen samenwerken, waar moeten ze dan aan
voldoen?
“Het allerbelangrijkste is dat het bij mij en mijn stijl past. Daarnaast
vind ik het belangrijk om vrijgelaten te worden in de styling. Ooit stuurde
een bedrijf mij een outfit op die ik in z’n geheel moest dragen, maar dat
paste helemaal niet bij mij. Ik ben geen model, maar een blogger. Je moet
creatief kunnen zijn. Als ik het kan combineren met eigen items, wordt het
wel geloofwaardig.”
Wat zijn do’s en don’ts voor bedrijven die willen samenwerken
met bloggers?
“Do’s: vergelijk de stijl van je merk met die van de blogger en zorg dat
de storytelling overtuigend is. Durf daarnaast samen creatief te zijn;
spreek af voor een kop koffie, ga samen door de hele collectie en bespreek
daarna samen de mogelijkheden. Don’ts: alleen kijken naar het aantal
volgers van een blogger. kijk ook naar de interactie; wie heeft de beste
engagement? Durf verder te kijken dan de getallen. En ook niet doen: zomaar
een setje opsturen naar een blogger en er vanuit gaan dat iemand het gaat
dragen en dat je dat niks kost. Er zijn sowieso veel ‘gratis bloggers’ die
alles aanpakken, dat gaat ten koste van de professionals.”
Welke merken staan er nog op jouw verlanglijstje?
“Genoeg! Ik zou graag willen samenwerken met Levi’s en Scandinavische
modemerken. En natuurlijk Chanel en Prada, je moet ook groot durven dromen.
Maar lifestylemerken zoals Samsonite zijn tevens interessant, want reizen
is naast mode en beauty ook een van mijn pijlers.”
Wat zijn je toekomstplannen met Billieroseblog.com?
“Ik wil graag groeien met mijn ‘nieuwe’ blog. De komende tijd ga ik mijn
strategie en doelstellingen verder uitwerken. Er komen leuke samenwerkingen
aan, maar die zijn nog geheim. Verder wil ik ook mijn Youtube-kanaal
uitbouwen; ik heb er al een heel plan voor geschreven.”
Wat zou je nog willen met je blog?
“Eigenlijk zou ik naast mijn blog graag een social mediabedrijf willen
starten, samen met mijn vriend. Hij is ook een creatieve duizendpoot.”
Welke toekomst zie jij voor een baan als blogger?
“Bloggers moeten zich goed onderscheiden. Ze zullen nog wel een tijdje
blijven, maar de kwaliteit wordt steeds belangrijker. Bloggen is hard
werken, maar er zit zeker nog potentie in. Ik denk wel dat social media het
bloggen gaat overnemen.”
Hoe lang wil je zelf nog bloggen?
“Nog een hele tijd hoor! Zolang ik er plezier in heb en het bloggen geen
‘moetje’ wordt. Maar ik wil ook gaan focussen op een eigen bedrijf in de
toekomst.”
De volgende aflevering van ‘Blogs in business' verschijnt op 7 september