• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Blogs in business: Fab le Frique

Blogs in business: Fab le Frique

Door Anne Buis

7 sep 2015

Mode

Bloggers zijn niet meer weg te denken uit het modelandschap. Mode bloggen is inmiddels een fulltime baan waarin het draait om content, branding en strategie. De invloed van bloggers reikt verder dan ooit en dus staan grote merken voor ze in de rij. Hoe doen fashion bloggers dat? En hoe werken ze samen met brands? Fashionunited.nl vraagt het ze. In aflevering 9: Frederique Bos (26), de blogger achter ‘Fab le Frique’. Ze won in het voorjaar de MTV Award voor Best Upcoming Blog.

Wanneer ben je gestart met bloggen?
“Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen. Ik zat in de advocatuur, ik heb rechten gestudeerd. Maar ik was altijd wel al in mode geïnteresseerd, ik wilde op verjaardagen altijd de leukste outfit aan hebben. Ik had altijd al teveel kleren en las al zeker zeven jaar modeblogs. Toen ben ik het zelf gaan proberen.”



Waarom ben je dan geen advocaat geworden?
“Ik had tijdens en na mijn bachelor en master in de advocatuur gewerkt, op mijn 19e liep ik al stage op de Zuidas. Maar hoe groter mijn carrière werd, hoe leger ik me als mens voelde. Alles was heel erg werk georiënteerd en ik voel mezelf in de kern meer een lief meisje dan een carrière bitch. Toen heb ik besloten om het dichter bij mezelf te zoeken. Ik was toe aan een nieuwe stap.”

Hoe snel kreeg je succes?
“De eerste paar maanden ben ik een beetje gaan knutselen met mijn blog, en mijn moeder maakte alle foto’s. Ik vertrouwde op mijn eigen kunnen en eigen kracht. Langzamerhand kwamen er steeds meer mailtjes met verzoeken binnen. Het is vrij geleidelijk gegaan. Maar als ik iets wil lukt het.”

Hoeveel bezoekers heb je nu?
“10.000 unieke bezoekers per maand.”

Je hebt in mei van dit jaar de MTV Award voor Best Upcoming Blog gewonnen. Hoe was dat?
“Heel onwerkelijk, en een enorme kers op de taart. Ze waren bij mij terecht gekomen door mijn verhaal over mijn eetstoornis in Marie Claire en ik heb met publieksstemmen gewonnen. Het is heel bijzonder dat er zoveel mensen inspiratie halen uit mijn blog en dat ze het leuk vinden om te lezen wat mij inspireert. Mijn blog is toch echt uit het niets ontstaan en nu is het mijn eigen business geworden. De award heeft me tot nu toe al heel veel samenwerkingen opgeleverd; veel buitenlandse contacten zijn hierdoor ontstaan. MTV is toch wel echt een naam.”

Wat maakt jou anders dan andere bloggers?
“Ik schrijf op een eerlijke manier over mijn verleden; ik heb een eetstoornis en een depressie gehad. Mijn schrijfstijl is ook persoonlijker, zo durf ik gerust te bloggen dat ik het even niet weet. Dat maakt mijn blog veel persoonlijker. Daarnaast heb ik warmere fotografie, eveneens iets dat ik goed bij mij als persoon vind passen.”

Hoe zien je dagen eruit?
“Dat verschilt. Meestal ga ik eerst hardlopen en daarna meteen aan de slag; e-mails, to do’s. De dinsdagen hou ik altijd vrij voor meetings. ’s Middags doe ik meestal de shoots.”

Ga je ook naar fashionweeks?
“Voor Fashion Week Amsterdam loop ik altijd de uitnodigingen door en maak ik een selectie. Kopenhagen en Stockholm staan heel hoog op mijn lijstje, maar ik wil ook snel een keer naar Milaan Fashion Week toe.”

Kan je iets meer vertellen over hoe een outfitpost in z’n werk gaat?
“Ik werk meestal ‘vanaf de grond’, ik vind het fijn om alles op de grond uit te leggen en dan setjes te maken. Mijn moeder fotografeert al mijn looks, maar mijn vriend gaat zo nu en dan de concurrentie met haar aan. Samen bepalen we de locatie en het licht, de warmte en de compositie. We hebben veelal onze vaste routine: full body, details en speciale details voor samenwerkingen.”

Ben je meer blogger of ondernemer?
“In de kern ben ik wel echt een blogger, iemand die wil delen en wil inspireren. Ondernemen vind ik ook erg leuk hoor, ik ben steeds meer concepten aan het ontwikkelen, aan het onderhandelen en deals aan het sluiten. Vaak maak ik pakketdeals met klanten, dat is handig en overzichtelijk.”

De meeste bloggers wonen in Amsterdam, maar jij woont in Arnhem. Welke invloed heeft je woonplaats op je blogwerkzaamheden?
“Ik heb bewust voor Arnhem gekozen; ik wil werk en privé gescheiden houden - voor zover mogelijk met een blog. Arnhem voelt als thuis. In Amsterdam heb je altijd dat ‘klein meisje-grote stad-gevoel’. Arnhem is kleiner, intiemer en behapbaarder.”

Op welke manier werk je samen met merken? Direct of via PR-bureaus?
“Het verschilt, maar de meeste merken benaderen mij voor een samenwerking. Soms ook via events, dan benaderen ze mij persoonlijk. Ook heb ik contacten bij PR-bureaus, zij hebben een goed beeld van mijn stijl. En als merken mij een automatische mail sturen: not done.”

Heb je vaste deals?
“Met een aantal Deense merken werk ik op vaste basis samen. Ik heb inmiddels deals lopen van een maand in duur tot één jaar. Het fijne van vaste deals is dat je ook een vast inkomen hebt. Ik heb al samengewerkt met fashion brands als Asos, Monki, Omoda, Pepe Jeans London, Jane Kønig, Triwa, Storm & Marie, Marie-Sixtine Paris, Dept, Pauls Boutique, Tosca Blu, Chicwish, DSTLD Jeans, Toms, Every Day Counts, UKI international, The Sting, Costes, Vila, en Pieces, maar ook met verschillende beauty en lifestyle brands als CB12 en Vanity Planet.”

Op welke manier verdien je daar aan?
“Ik ontvang commissie op links en verkopen. Daarnaast ben ik ook verbonden aan rewardstyle.com, die ook commissie regelt via verkopen dankzij mijn posts op mijn blog en Instagram. Verder heb ik een mediakit ontwikkeld en reken ik vaste prijzen voor bepaalde merken. Merken begrijpen steeds beter dat ik er veel tijd in stop en hoeveel mijn authentieke online content hen kan opleveren. SEO-waarde levert hen veel op.”

Wat voor prijzen reken je dan per soort opdracht?
“Dat ga ik niet zeggen. Geheim van de chef! Maar als merken meer willen weten kunnen ze mailen, dan kan ik ze precies vertellen wat ik voor ze kan betekenen en voor welke prijs.”

Kan je leven van je blog?
“Bijna, ik leef nog een klein beetje van mijn spaarrekening. Maar er zit een stijgende lijn in; waarschijnlijk draai ik in september voor het eerst quitte.”

En hoeveel tijd ben je aan je blog kwijt?
“Ik werk op vaste tijden en dagen, meestal zo’n 40 uur per week. Maar soms ook in het weekend. Instagram gaat daarnaast natuurlijk altijd door en ook ben ik in mijn vrije tijd aan het brainstormen voor nieuwe plannen.”

Heb je verschillende strategieën voor verschillende kanalen?
“Mijn blog is de fundering. De social media-kanalen linken ernaar toe, de blog is ‘waar het begint’. Daar post ik outfits, samenwerkingen en storytelling. Instagram wordt steeds belangrijker en daar heb ik ook directer contact met mijn volgers. Soms post ik een teaser, maar vaak ook volledige posts. Op dit kanaal heb je een grote doelgroep die alles speciaal via Instagram volgt. Het is belangrijk dat je een mooi beeld maakt in je feed. Snapchat is wat persoonlijker, daar snap je het moment, maar ik post natuurlijk niet ‘alles’. Facebook gebruik ik voor invites only en daar ben ik lid van bloggernetwerken waar je je artikelen ook kunt posten. Dat levert veel views op.”

Je hebt 60.500 volgers op Instagram, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
“Heel hard werken. In het begin maak je de keuze: hoe wil ik mezelf presenteren? Ik wilde vooral een mooi overzicht. Het is belangrijk dat je een vaste fotografiestijl hebt en dat alleen de beste foto’s op Instagram staan. In het begin heb ik veel hashtags gebruikt, dat hielp ook. Bij outfit posts tag ik altijd de merken die ik draag. Je moet er veel in investeren, en toegewijd zijn aan je kanaal.”

Als merken met je willen samenwerken, waar moeten ze dan aan voldoen?
“Het moet bij me passen. Mijn kernwoorden zijn: minimalistisch, zachte kleuren, zwart in de winter (en met contrasterende kleuren) en elegantie.”

Je hebt een studieachtergrond met een bachelor en master in Rechten, welke rol speelt dat bij je werk?
“Ik heb nog steeds een academische denkwijze. Mijn juridische kennis helpt me bij het sluiten van contracten en deals; ik ben kritischer en meer overwegend. Sinds ik uit de advocatuur ben gestapt, ben ik meer in mogelijkheden gaan denken.”

Welke brands staan nog op je verlanglijstje voor een samenwerking?
“Een lijstje heb ik eerlijk gezegd niet echt. Ik werk wel heel graag samen met Scandinavische designers en merken. Zelf ben ik een tijdje woonachtig geweest in Uppsala (Zweden) en Zweedse ontwerpers blijven me trekken. Ook lijkt het me heel tof om het gezicht te worden voor een groot merk dat goed bij me past.”

Welke tips heb je voor bedrijven die willen samenwerken met bloggers?
“Lees je vooraf in, zodat je een beeld hebt van een blogger. Kijk niet alleen naar volgers, maar ook naar het verhaal van degene. Doe genoeg onderzoek, kijk bijvoorbeeld naar de groei van een blogger en kijk naar hoe je met een blogger samen iets moois kunt creëren. Daarnaast zijn pakketdeals heel handig, en geef precies aan wat je van de blogger wilt.”

Wat zou je nog willen met je blog?
“Ik ben vooral tevreden met hoe het nu gaat. In de toekomst wil ik mijn blog nog verder uitwerken. Ik ben bezig met een nieuw design, en wil op termijn ook meer met videocontent gaan doen. YouTube zie ik echt als een verrijking. Daarnaast hoop ik op mooie samenwerkingen.”

Hoe lang wil je zelf nog bloggen?
“Als het kan blijf ik nog heel lang dingen delen met de wereld. Het is een droom van me om een autoriteit in de mode te zijn. Daarnaast vind ik de balans tussen stijl en innerlijk heel belangrijk; ik zou graag mensen willen inspireren op dit gebied. Bijvoorbeeld als gastspreker.”

De volgende aflevering van ‘Blogs in Business’ verschijnt op 5 oktober

Blogs in Business
fab le frique