• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Blogs in business: From Hats to Heels

Blogs in business: From Hats to Heels

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Bloggers zijn niet meer weg te denken uit het modelandschap. Modebloggen is inmiddels een fulltime baan waarin het draait om content, branding en strategie. De invloed van bloggers reikt verder dan ooit en dus staan grote merken voor ze in de rij. Hoe doen fashion bloggers dat? En hoe werken ze samen met brands? Fashionunited.nl vraagt het ze. In aflevering 4: Larissa Bruin (26), de blogger achter ‘From Hats to Heels’.

Wanneer ben je met ‘From Hats to Heels’ begonnen?
”Zo’n vier of vijf jaar geleden heb ik een Blogspot-account aangemaakt. Toen deed ik er nog niet zoveel mee; af en toe plaatste ik eens een post. Drie jaar geleden besloot ik dat ik mijn liefde voor mode en schrijven wilde combineren en er echt werk van wilde maken. In het begin was ik nog best terughoudend met het promoten van mijn blog. Het is toch iets persoonlijks wat je online zet; het is iets wat jij geweldig vindt, dat maakt je kwetsbaar.”

En hoe snel werd het toen succesvol?
“Eigenlijk ging dat heel geleidelijk, het is organisch gegroeid. Maar toen ik eenmaal besloot om mijn blog serieuzer aan te pakken, heb ik wel meteen een goede camera gekocht en ben ik structuur gaan bouwen in mijn blog. Ik ben een volhardend type; sinds mijn besluit is er geen weg meer terug. Ik had het geluk dat de eerste outfit meteen heel goed werd beoordeeld op een internationale bloggerwebsite. Mijn ‘look’ werd verkozen tot beste outfit en belandde op de openingspagina. Dat was een enorme motivatie.”

Hoeveel bezoekers heb je op de blog?
“Ik heb 10.000 unieke bezoekers per maand. Maar het aantal bezoekers sinds de lancering van mijn nieuwe site (in januari) weet ik niet precies. Het groeit gestaag door en ik vind de reacties en interactie met bezoekers veel belangrijker dan de cijfers.”

Welke doelgroep heeft je blog?
“Vrouwen tussen de 16 en 35 jaar die dol zijn op mode en op alles wat met lifestyle te maken heeft.”

Je hebt psychologie gestudeerd. Hoe heb je de stap naar de mode gemaakt?
“Na mijn afstuderen werkte ik als psychologe en was mijn blog slechts een hobby. Ik studeerde daarnaast ’Allround styling’; vanuit daar ben ik steeds meer richting de mode gegaan. De psychische kant van mode vind ik erg interessant: hoe werkt uiterlijke groei met innerlijke groei samen? Het is een boeiende combinatie waar ik in de toekomst wat mee hoop te gaan doen.”

Hoe zien je werkdagen eruit?
“Ik werk nu fulltime aan mijn blog. Daarnaast doe ik modellen- en hostesswerk. Geen dag is hetzelfde. Natuurlijk ben ik veel aan het ‘shooten’ met mijn vaste fotograaf. Dan schieten we vaak meerdere outfits tegelijk. Er is geen vaste planning van mijn werkdag. Ik ben veel bezig met netwerken, meetings, events bezoeken, mails beantwoorden, editen, monteren, artikelen schrijven en ik doe de zakelijke kant van mijn blog momenteel ook nog zelf.”

Hoeveel tijd stop je in je blog?
“Zeker 40 uur per week. Maar ik kan mijn tijd flexibel indelen, soms begin ik om 10 of 11 uur ’s ochtends en werk ik tot laat door. Vaak zie ik werk niet eens als ‘werk’; als ik naar een perspresentatie van een nieuwe collectie ga, kom ik andere bloggers tegen met wie ik ook bevriend ben. Het posten op social media doe ik niet alleen omdat het mijn werk is, maar ook omdat ik het wil delen met vrienden. Werk en privé overlappen veel, maar ik heb er altijd veel plezier in.”

Reis je veel voor je blog?
“Vooral binnen Europa. Binnenkort ga ik waarschijnlijk naar Antwerpen en Spanje voor meetings en reviews. Hopelijk ga ik komend najaar ook naar fashionweeks in Londen en Parijs.”

Ben je meer blogger of meer ondernemer?
“Ik startte als blogger, maar ik ga mezelf nu steeds meer als ondernemer zien. Het is wel wennen, maar ik zie het als een spannende uitdaging.”

Op welke manier werk je samen met merken?
“Meestal word ik benaderd via de mail. Ik benader zelf vrijwel nooit merken, omdat er al vrij veel werk op me af komt. Daarnaast werk ik met verschillende persbureaus samen.”

Heb je vaste deals met merken?
“Ik werk met veel verschillende webshops en kledingmerken samen op vaste basis, waaronder Missguided, Pepe Jeans en Coolcat. Voor de laatste ontwierp ik vorig jaar een eigen shirt. Onlangs ben ik voor Vero Moda naar Kopenhagen geweest, samen met twee andere bloggers. Daar hebben we meerdere shoots gedaan en samen aan verschillende stylingprojecten gewerkt. Dit was een hele toffe ervaring.”

Hoe verdien je aan zo’n deal?
“Daar kan ik niets over zeggen.”

Kan je leven van de blog?
“Ik kan er nèt van leven. Maar ik moet er dan ook wel bij zeggen: ik leef nogal ruim. Naast mijn blog doe ik veel andere projecten zoals modellen- en hostesswerk en geef ik workshops. Via mijn blog kan ik op verschillende manieren geld verdienen, bijvoorbeeld via winacties, outfitposts, social media posts en het plaatsen van banners.”

Op Instagram heb je zo’n 26.000 volgers, op Facebook heb je 3.500 likes. En dan is er nog je blog. Zijn er verschillende strategieën voor verschillende kanalen?
“Instagram is voor mij het grootste; met foto’s kun je net iets meer vertellen. Er zit niet per se een strategie achter, maar ik ben vooral altijd actief en ik probeer mijn feed aantrekkelijk te houden. Meestal zet ik 8 tot 10 foto’s per week online op Instagram. Het gaat erom dat je veel interactie blijft houden door te liken en te reageren, zonder te spammen. Facebook plan ik altijd in; dat is ter ondersteuning van mijn blog. Verder heb ik een Tumblr-account ter inspiratie, en een Youtube-account voor video’s; hier wil ik in de toekomst meer mee gaan doen. Instagram voegt iets extra’s toe ten opzichte van de andere kanalen. Hier post ik meer dan alleen outfits, namelijk ook foto’s van wat ik doe, wat ik eet en waar ik ben. Het is het completere plaatje.”

Hoe realiseerde je je fanbase op Instagram?
“Authentiek en actief zijn; veel posten, liken en reacties achterlaten bij gelijkgestemden. Mijn posts worden vaak ge-repost. Dat zie ik terug op mijn social media en op de blog zelf.”

Als merken en bedrijven met je willen samenwerken, waar moeten ze dan aan voldoen?
“Ik sta voor heel veel open, maar ik moet het wel zelf leuk vinden. Ik moet meteen zin hebben om het te willen gaan doen en er zelf ook mijn ei in kwijt kunnen, het moet gaan ‘leven’.”

Heb je tips voor bedrijven die met bloggers willen samenwerken? Zijn er do’s en don’ts?
“Neem bloggers serieus. En daarmee bedoel ik: zoek bloggers die echt goed bij je merk aansluiten. Het leukste is als je als blogger een intensieve samenwerking kan starten, waarbij je samen een concept bedenkt. Zo kan je er samen iets creatiefs uithalen. Ik denk dat bedrijven nog te weinig stil staan bij wat er allemaal mogelijk is.”

Welke ontwerpers en modehuizen staan hoog op je verlanglijstje?
“Ik heb samengewerkt met veel van mijn favoriete merken, waaronder Missguided, River Island en Wild Fox. Als ik mag kiezen met wie ik wil samenwerken, dan natuurlijk met namen als Chanel, Balmain, Valentino en Elie Saab. Chanel, dat is wat mij betreft het hoogst haalbare.”

Kan je een tipje van de sluier oplichten over je toekomstplannen met de blog?
“Nog meer uitbreiden en inspireren op een breed terrein. Naast mode wil ik ook meer lifestyle en travel posts op mijn blog. Ook komen er meer video’s en komt er meer ruimte voor interactie met mijn bezoekers.”

Welke toekomst zie je voor jezelf als blogger?
“Als online influencer wil ik mensen blijven inspireren in de breedste zin van het woord: van mode tot reizen en lifestyle. En wellicht lukt het me in de toekomst ook om een link te leggen tussen psychologie en mode.”

Hoe lang blijf je nog bloggen?
“Er is nog lang geen einddatum in zicht. Bloggen zit zó in mijn systeem; als ik op mooie plaatsen kom, ‘zie’ ik meteen een foto. Je gaat op een andere manier naar de dingen kijken en ik kan me bijna niet voorstellen dat ik zonder mijn blog zou leven.”

De volgende aflevering van ‘Blogs in business' verschijnt op 15 juni
Blogs in Business
from hats to heels