Blogs in business: Lovely by Lucy
bezig met laden...
Bloggers zijn niet meer weg te denken uit het modelandschap. Modebloggen is inmiddels een fulltime baan waarin het draait om content, branding en strategie. De invloed van bloggers reikt verder dan ooit en dus staan grote merken voor ze in de rij. Hoe doen fashion bloggers dat? En hoe werken ze samen met brands? Fashionunited.nl vraagt het ze. In aflevering 6: Lucy de Boer (26), de blogger achter ‘Lovely by Lucy’.
Hoe is je blog begonnen?
“Eigenlijk vanuit het niets, want ik ben geen typisch modemeisje. Ik las
wel veel modeblogs vroeger, en in 2011 dacht ik ‘leuk, dat ga ik ook eens
doen’. Toen mijn moeder en mijn vriendinnen het gingen lezen, merkte ik dat
het steeds leuker werd om te doen en ik kreeg er steeds meer energie van.
Geleidelijk kwamen er steeds meer lezers en begon ik mijn blog serieus te
nemen.”
Hoe snel kreeg je succes?
“Eerst had ik helemaal geen duidelijke visie en stijl, er zat geen
richting in m’n blog. Maar toen het groeide en het steeds leuker werd om te
doen, ging ik nadenken over mijn doel en uitstraling. Ik had toen net mijn
bachelor Sociale Wetenschappen afgerond, en ik twijfelde over een master.
Toen heb ik besloten om mijn blog een halfjaar de kans te geven om zich te
ontwikkelen en anders zou ik een master kiezen. De blog werd toen een
succes. Ik denk dat ik net op het juiste moment ben ingestapt; op het
moment dat ik serieus met mijn blog aan de slag ging, was er nog maar een
handjevol professionele bloggers. De advertentiebureaus begonnen er net op
in te springen, het was een ideale samenloop van omstandigheden.”
Hoeveel bezoekers heb je nu?
“Ik heb 40.000 unieke bezoekers per maand.”
Hoe zien je werkdagen eruit?
“Dat verschilt heel erg. Op sommige dagen werk ik lang en heel hard, maar
ik kies er soms ook voor om meer balans te houden. Ik heb een tijdje een
kantoor gehad, maar dat heb ik weer opgezegd. Het is moeilijk om een
scheiding tussen werk en privé aan te houden, alles loopt door elkaar.
Vaak lag er dan net een kledingstuk thuis als ik het nodig had. Ik werk nu
weer vanuit huis.”
En hoe ziet je dag eruit als je er fashionweeks zijn?
“Superchaotisch! Vaak ziet een dag er dan zo uit: ontbijt, afspraak,
lunch, showroombezoek, koffie, show, diner, nog een feestje en dan een paar
uur slapen. En dat dagen achter elkaar. Maar ik ben wel selectiever
geworden. In Milaan en Parijs zit mijn werk bijvoorbeeld niet. Ik vind
Kopenhagen en Stockholm veel leuker; meer down to earth, nuchter,
en alle kleding van de shows kan ik ook echt kopen en dragen. Eerst ging ik
overal naartoe om mijn gezicht te laten zien, maar nu ga ik vooral als ik
er afspraken heb en de merken interessant vind.”
Kan je iets meer vertellen over hoe een outfitpost in z’n werk
gaat?
“Ik maak drie of vier outfitposts per week. De look die je ziet draag ik
in het echt ook, ik zie er in het dagelijks leven niet heel anders uit.
Meestal maakt mijn vader alle foto’s, dat doet hij naast zijn gewone baan.
Ik bedenk alle locaties en doe alle instellingen op de camera. Pas op het
laatst geef ik ‘m aan mijn vader en dan kan er meteen geschoten worden.”
Je woont en werkt vanuit Arnhem. Is dat anders dan Amsterdam,
waar de meeste bloggers te vinden zijn?
“Amsterdam zou wel een stuk handiger zijn. Meestal ben ik eens in de twee
weken in de hoofdstad te vinden. Maar ik vind het wel lekker dat ik in
Arnhem woon en dat ik niet in ‘het wereldje’ zit. De afstand versterkt nu
de prioriteit. Ik vind het heel belangrijk om dicht bij mezelf te blijven
en mijn inspiratie uit mezelf te halen, bij mijn blog is ‘echtheid’ heel
belangrijk. Doordat ik in Arnhem woon, kan ik alles meer van een afstand
bekijken en gemakkelijker kiezen voor wat me echt raakt en
interesseert.”
Ben je meer blogger of ondernemer?
“Blogger. En dat is een keuze die ik zelf heb gemaakt. Ik wil authentiek
en echt zijn. Blogger zijn voelt natuurlijker. Natuurlijk is de zakelijke
kant wel belangrijk, want ik wil er van kunnen leven en de huur van kunnen
betalen. Maar mijn werk draait om de blog en niet om de business. Als ik
hier geen geld aan zou verdienen, zou ik ook blijven bloggen.”
Je hebt een grote samenwerking gedaan met Eyelove voor DA
Drogist, kan je daar iets over vertellen?
“Ik heb voor Eyelove een brillencollectie ontworpen, samen met nog een
aantal andere influencers. We konden uit een grote selectie monturen onze
voorkeuren aangeven, bijvoorbeeld ‘ik wil zo’n pootje, en dan in die kleur
met dat materiaal en nog iets ronder’. Daarna zijn er samples gemaakt en
hebben we de campagne geschoten. Het is een goed voorbeeld van hoe bloggers
kunnen influencen. We zijn er al vanaf het najaar 2014 mee bezig.
Ik vond het erg leuk om te doen, vooral omdat het betaalbaar is en je weet
dat mensen de brillen echt kopen en dragen. Ik krijg nu nog steeds
berichten via Instagram van volgers die mijn bril gekocht hebben, dat vind
ik superleuk.”
Op welke manier werk je samen met merken? Direct of via
PR-bureaus?
“Voor bijna alle opdrachten word ik persoonlijk benaderd. Ik heb een
tijdje samenwerkingen gehad met advertentiebureaus en agencies
gehad, maar ik wilde liever onafhankelijk zijn. Nu krijg ik zoveel
aanbiedingen via mijn blog, dat ik soms zelfs leuke projecten moet
afslaan.”
Heb je vaste deals met merken?
“Ik werk met veel merken op vaste basis, met sommigen al jaren. Zo werk ik
vaak met Asos en Samsøe & Samsøe, dat zijn merken waar ik zelf ook in zou
lopen. Met andere merken is mijn relatie zo dat ze af en toe iets opsturen.
Maar als een merk wil dat ik over ze schrijf, dan moeten ze dat wel
specifiek vragen, het is niet vanzelfsprekend dat ik over je merk schrijf
als je me iets opstuurt. Ik kies altijd zelf waar ik over wil schrijven.”
Op welke manier verdien je daar aan?
“Eigenlijk wil ik daar liever niks over zeggen. De betaling verschilt
altijd per merk. Sommige merken dachten eerst dat ze alleen maar kleren
hoefden op te sturen, maar nu moeten ze wel betalen voor een post. Ik kan
me echter wel flexibel opstellen, kleine merken hebben nu eenmaal minder te
besteden en soms wil ik het gewoon dragen omdat het zo’n tof merk is.
Inmiddels heb ik een mediakit opgesteld, waarin ik mijn richtlijnen
aangeef.”
Kan je leven van je blog?
“Ja. Ik heb genoeg opdrachten om de huur van te betalen. Maar mijn
inkomsten zijn meestal wel erg verspreid, daar is geen pijl op te trekken.
Soms kan ik met moeite een paar sneakers kopen, soms kan ik wel 20 paar
sneakers kopen. Het hangt er ook vanaf hoe ruim ik wil leven, ik zou
bijvoorbeeld meer opdrachten kunnen zoeken, maar ik hou graag de balans
tussen werk en privé in de gaten.”
En hoeveel tijd ben je aan je blog kwijt?
“Ik werk meer dan fulltime in totaal. Ik ben er altijd mee bezig, maar ik
ben niet altijd even hard aan het werk. Ik kijk altijd rond naar wat er
gaande is in de modewereld, en soms werk ik vanaf het terras mijn
Instagram-account bij. Maar ik ga mezelf niet over de kop werken. Ik wil
happy blijven, zo sta ik in het leven.”
Heb je verschillende strategieën voor verschillende kanalen?
“Alle kanalen vullen elkaar aan. Instagram is een aanvulling op de blog,
waar ik mijn persoonlijke snaps deel. Facebook is ter promotie van
mijn blog, en op Pinterest deel ik mijn mode-inspiratie.”
52.000 volgers op Instagram, hoe doe je dat?
“Opbouwen, veel tijd en energie in stoppen. Toen ik mijn account
aanmaakte, werd Instagram net helemaal booming. Ik gebruikte veel
hashtags en werd snel opgepikt op de popular page. De groei ging
heel natuurlijk. Mijn strategie is om het ‘eigen’ te houden, en een niche
aan te houden. En ik instagram niet iedere dag mijn ontbijt.”
Als merken/bedrijven met je willen samenwerken, waar moeten ze
dan aan voldoen?
“Dat hangt van veel factoren af. Ik moet me goed voelen bij de sfeer en de
identiteit van het merk, en ik moet het interessant vinden. Daarnaast moet
ik het zelf willen kopen. Maar eigenlijk is het altijd een gevoel, net als
dat je zelf kleding koopt; het ene vind je wel mooi en het andere niet.”
Welke brands staan nog op je wensenlijstje?
“Ik heb niet echt een wishlist, ik zou wel graag meer met
streetwear willen doen, want die doen niet zoveel met bloggers.
Maar ik heb nu heel veel leuke samenwerkingen, dus een nieuw merk moet echt
een toevoeging zijn.”
Welke tips heb je voor bedrijven die willen samenwerken met
bloggers?
“Ik heb gemerkt dat de meeste modebedrijven bloggers heel willekeurig
benaderen. De connectie tussen het merk en de blogger ontbreekt vaak. Mijn
advies: kies bloggers goed uit, en zet een creatieve samenwerking op. Denk
bijvoorbeeld aan nieuwe soorten samenwerkingen: een toffe editorial shoot met
onverwachts element, of een project zoals ik met Eyelove gedaan heb.”
Welke toekomst zie jij voor een baan als blogger?
“Over vijf of tien jaar blog ik niet waarschijnlijk niet meer. Mijn blog
is zo verweven met mijn persoonlijke leven, ik denk dat ik dat over een
lange tijd wel zat ga worden. Misschien begin ik dan een eigen bedrijf
waarin ik meer met marketing en branding kan doen, of ik ga bij een ander
bedrijf werken. Maar ik leef nu, en ik zie wel waar het ooit heengaat.”