• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Blogs in business: Raspberry & Rouge

Blogs in business: Raspberry & Rouge

Door Anne Buis

23 mrt 2015

Mode

Bloggers zijn niet meer weg te denken uit het modelandschap. Modebloggen is inmiddels een fulltime baan waarin het draait om content, branding en strategie. De invloed van bloggers reikt verder dan ooit en dus staan grote merken voor ze in de rij. Hoe doen fashion bloggers dat? En hoe werken ze samen met brands? Fashionunited.nl vraagt het ze. In aflevering 2: Rebecca Laurey (27) van ‘Raspberry & Rouge’.

Hoe ben je ooit begonnen met Raspberry & Rouge?
“Ik begon vier jaar geleden, in 2011. Ik werkte toen in het event management, ik deed de productie van grote beurzen. Mode was echter altijd al mijn passie. Een vriendin van mij, Charlotte Groeneveld, had al een blog genaamd ‘The Fashion Guitar’ en zij inspireerde mij om ook een modeblog te starten. Ik begon met foto’s maken bij mijn ouders in de achtertuin in Leiden, dat was zo’n mooie achtergrond.”

Hoe snel kreeg je succes met je blog?
“Ik deed veel research en reply’de op andere blogs, met daarin een link naar Raspberry & Rouge. Zo creëerde ik langzaam een basis; het was een sneeuwbaleffect.”

Wanneer ben je fulltime gaan bloggen?
“Pas een jaar geleden. Mijn contract liep net af en ik zag veel mogelijkheden voor mijn blog. In het begin was iedereen sceptisch; ik had geschiedenis gestudeerd, een master Amerikaanse geschiedenis gevolgd en ik werkte bij een groot kledingbedrijf. Mijn omgeving reageerde met: “leuke hobby”. Maar zeker nu ik ook onderdeel uitmaak van het Vogue Bloggers Netwerk, vindt mijn familie- en vriendenkring het heel leuk.”

Hoeveel bezoekers heb je op je blog?
“Daar doe ik geen uitspraken over. Voor mij gaat het niet om aantallen, maar om de kwaliteit van blogs.”

Hoe zien je werkdagen eruit?
“Meestal begin ik om acht of negen uur ‘ s ochtends en werk ik door tot half acht of acht uur ’s avonds. Ik werk vanuit huis, maar ik heb iedere dag wel een afspraak buiten de deur. Verder reis ik ook veel voor mijn werk. Mijn vriend Ralph is DJ en tevens mijn vaste fotograaf. Hij draait veel in het buitenland en dan reis ik weer met hem mee. We zijn een mega goede match.”

En hoe zien je dagen tijdens fashionweeks eruit?
“Het is een mix van shows en meetings met merken. Daarnaast is het een goed moment om aan je netwerk te werken en nieuwe contacten op te doen. Een andere stad vraagt ook om nieuwe content; een leuke afwisseling op Amsterdam. Dit jaar ben ik naar Londen, Kopenhagen en Stockholm geweest. Hopelijk ga ik in september naar New York.”

Ben je meer blogger of ondernemer?
“Blogger dekt de lading niet meer. Je bent creatief in het bedenken van concepten voor samenwerkingen, het schrijven van blogs en de fotografie, maar het grootste deel van de week zit je te netwerken en e-mailen. Toch vergeet ik in mijn onderneming niet waar ik ooit vandaan kwam; ik heb een passie en dat moet het uitgangspunt blijven.”

Op welke manier werk je samen met merken? Direct of via PR-bureaus?
“Het meeste werk komt vanzelf op me af via directe PR-contacten van grote merken. Ik werk ook samen met agencies zoals Fashiolista en Stylight. Daarnaast werk ik samen met PR-bureaus; die zijn gespecialiseerd in de lokale markt van internationale merken. 85 procent van mijn bezoekers komen uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Australië en Scandinavië.”

Heb je vaste deals met bepaalde merken?
“Ik heb geen contracten, maar ik geloof wel in langdurige samenwerkingen als er een goede klik is met een merk. Ik werk bijvoorbeeld al lang met the Outnet, Jimmy Choo, Christian Louboutin, ASOS, Whistles en Reiss. Ik ben ook net als Amsterdamse ambassadeur voor Topshop gevraagd.”

Wat verdien je aan een blogpost?
“Ik werk met vaste bedragen en kijk daarnaast naar het soort bedrijf, naar wat ze precies willen. Ik werk in concepten en doe de productie altijd zelf, van concept tot uitvoering en bewerking. Ik ga altijd voor kwaliteit en daar zit veel tijd in. Soms worden er voor een outfitpost tussen de 5 en 1000 foto’s gemaakt. Die moet je allemaal uitzoeken, dan de beste bewerken in Photoshop en je moet ook een tekst schrijven. Maar ik probeer altijd een goede prijsafspraak te maken, waarbij waardering en verwachtingen in balans zijn.”

Hoe bewaak je de kwaliteit van een blogpost?
“Een blog is meer dan een leuk plaatje, er moet een goede context zijn. Ik vind de brand story belangrijk. Bij samenwerkingen bedenk ik een concept waarin twee merken samen komen: ‘Raspberry & Rouge en merk X’.”

Aan welke voorwaarden moeten merken voldoen als ze met je willen samenwerken?
“Vrijblijvend kan alles. Ik kijk gewoon of het goed bij me past. Pas als het merk met voorwaarden komt, leg ik ook mijn condities op tafel.”

Kan je van je blog leven?
“Ik kan zeker van mijn blog leven. Ik hoef geen kleding en make-up meer te kopen, en ik geef het meeste geld uit aan eten en drinken, en reizen.”

Je hebt ook een shopfunctie op je blog, hoe werkt die precies?
“Ik selecteer items die ik leuk vind en zou dragen. Als een bezoeker via de shopfunctie doorklinkt naar de webshop en binnen 30 dagen daar iets koopt, krijg ik een percentage. Maar als een bezoeker via een andere blog ook doorklikt, dan krijg ik niets.”

Op Instagram heb je ongeveer 78.500 followers, op Facebook heb je 6.800 likes en op Twitter heb je 2.200 volgers. Heb je verschillende strategieën voor alle social media kanalen?
“Mijn focus ligt op Instagram, daar heb ik de meeste volgers. Ik post meestal 3 keer per dag op vaste tijden. Facebook en Twitter gebruik ik ter versterking van mijn blog, om content te pushen.”

Welke merken staan er nog op je verlanglijstje?
“Ik sta voor alles open, het moet gewoon goed voelen. Het gaat om een bepaalde esthetiek. Maar als ik echt mag kiezen zou ik graag meer met high end merken willen samenwerken, zoals Céline en Chloé.”

Wat zijn jouw toekomstplannen voor Raspberry & Rouge?
“Dit jaar komt er meer travel op mijn blog. Daarnaast wil ik dat mijn outfitposts meer editorials worden en dat lifestyle meer focus krijgt. Ik wil me blijven ontwikkelen en een nog betere kwaliteit creëren.”

Welke tendens zie jij in de bloggerswereld op dit moment?
“De markt is verzadigd met bloggers. Het is belangrijk om je als blogger te blijven onderscheiden en vernieuwen. Ik geloof niet dat bloggen over een jaar passé is, maar je moet wel met je tijd mee gaan en altijd trouw blijven aan jezelf.”

Hoe lang wil je zelf nog bloggen?
“Nog zeker een aantal jaar. Maar je weet natuurlijk nooit hoe iets gaat lopen, dus ik plan niet te ver vooruit. Pluk de dag!”

De volgende aflevering van ‘Blogs in business' verschijnt op 20 april

Blogs in Business
raspberry&rouge