Blogs in business: Style of Two
bezig met laden...
Bloggers zijn niet meer weg te denken uit het modelandschap. Modebloggen is inmiddels een fulltime baan waarin het draait om content, branding en strategie. De invloed van bloggers reikt verder dan ooit en dus staan grote merken voor ze in de rij. Hoe doen fashion bloggers dat? En hoe werken ze samen met brands? Fashionunited.nl vraagt het ze. In aflevering 3: Elke Mulder (26), die samen met haar zus Nieke Mulder (28) de blog ‘Style of Two’ runt.
Hoe is Style of Two begonnen?
“Vijf jaar geleden zijn we onze blog begonnen, gewoon via blogspot. Maar
Nieke en ik waren puberzussen en de blog kwam er niet zo van. We woonden
destijds in het zuiden, maar toen we allebei naar Amsterdam verhuisden,
werden we best friends-zussen. In juni vorig jaar stelde mijn
vader -die zelf ook ondernemer is- voor om de blog ‘een half jaar te
proberen’. We begonnen op Vaderdag, met een Instagram-post van nieuwe
schoenen en als onderschrift ‘first steps.”
Jullie Instagram-account en blog zijn in tien maanden snel
gegroeid. Hoe is dat gegaan?
“We begonnen met een Instagram-account en we maakten onze foto’s met onze
eigen telefoons. Ons doel was om ons leven te projecteren via Instagram,
wij hadden geen idee dat het zo hard zou groeien. Eerst hebben we het een
tijdje geheim gehouden voor vrienden; we wilden eerst tevreden zijn over
onze content en het daarna pas verspreiden. Na een paar weken zijn we
officieel naar buiten getreden en kregen we heel veel positieve reacties.
In oktober hebben we de mobiele website gelanceerd en in december werd deze
vervangen door de website zoals ‘ie nu is.”
Hoe hebben jullie 54.000 followers op Instagram bij elkaar
gekregen?
“Daar hebben we heel veel tijd in gestopt. Je moet een community opbouwen;
interactie met je fans is belangrijk en de wederzijdse communicatie hoog
houden kost veel tijd. Door het contact met onze fans weten wij precies wat
ze wel of niet tof vinden, waar onze kracht ligt en waarom ze juist ons
volgen of liken. Als je de 10.000 followers ben gepasseerd, dan
krijgen bezoekers jou ook als suggestie te zien bij anderen, in zo’n
‘uitklapvenstertje’. Dat brengt automatisch extra followers met
zich mee; een soort sneeuwbaleffect.”
Hoeveel bezoekers hebben jullie op de blog?
“We hebben 23.000 unieke bezoekers per maand.”
Op welke manier werken jullie samen als zussen? Hebben jullie
verschillende taken en hoe communiceren jullie?
“Ik ben drie dagen per week freelance schrijver en Nieke heeft nog een
fulltime baan bij de Modefabriek, zij doet ook de PR van de Amsterdam Denim
Days. We zien elkaar één keer per week, maar bellen iedere avond over de
blog om kleine dingen door te spreken. Om de week gaan we bij elkaar eten
en vergaderen, dan bespreken we alle grote zaken die we samen beslissen. Ik
doe de social media-accounts, schrijf de teksten en bewerk de beelden - op
deze manier heb je altijd een consistente tone of voice. Nieke doet de PR voor de blog en doet de styling. Voor shoots
zijn we vaak aangewezen op de weekenden en dan schieten we meestal meteen
een aantal looks. Zij fotografeert mij, en ik fotografeer haar. De foto’s
waar we samen op staan doen het erg goed bij onze bezoekers; die worden
geschoten door mijn vriend Mathieu.”
Hebben jullie allebei een eigen stijl en hoe vertaalt zich die
op de blog?
“Ik denk dat een bezoeker zich met mij of met Nieke identificeert. Voorheen
waren onze kledingkasten gemixt, maar nu worden onze stijlen steeds meer
uniek. Nieke is extravanganter en meer dressed up. Ik ben meer
vogue chic met een boyish stijl die draagbaar is, veel
sneakers en laarsjes, en ik hou niet van hakken. Nieke heeft meer oog voor
styling. Soms trekt ze wel eens iets uit de kast wat ik nooit zou
aantrekken, maar dat staat dan wel leuk. Dat gaat dan gewoon op onze
blog.”
Ben je meer blogger of meer ondernemer?
“Beiden meer ondernemer.”
Op welke manier werk je samen met merken?
“We zijn opgepikt door Olympus, waarbij onze mobieltjes snel plaats hebben
gemaakt voor een professionele camera. Voor Olympus behoren we tot
de influencers van Europa, dat brengt leuke tripjes met zich mee
naar Berlijn, Parijs en Lissabon. Zelf benaderen wij
nauwelijks merken, daar zijn wij nog een beetje te verlegen voor. We zijn
nu wel in gesprek over een mogelijke samenwerking met Fashiolista.”
Wat levert zo’n deal met Olympus op?
“Daar kunnen we niets over zeggen.”
Kan je leven van de blog?
“Voorlopig is het prima zo en doen wij dit erbij naast ons werkende leven.
We bekijken het nu per half jaar, maar uiteindelijk is het doel om hier
fulltime van te gaan leven en de blog te ontwikkelen tot een merk.
Belangrijk voor ons is dat het geen ‘moetje’ wordt om aan de blog te werken
en we zijn nu ook erg gesteld op de vrijheid van een eigen inkomen.”
Op Instagram hebben jullie de grootste aanhang, en sinds een
paar weken hebben jullie ook Twitter. Zijn er verschillende strategieën
voor verschillende kanalen?
“Op Instagram posten we maximaal 3 foto’s per dag, want we willen geen
overkill. In het begin hadden we veel traffic uit het buitenland,
uit andere tijdszones. Dan zetten we onze wekker om 4 uur ’s nachts om een
foto te posten. Nu verschuift het meer naar de Europese tijdszone. Zo’n 63
procent van onze bezoekers komt uit Nederland, en 8 procent komt uit
Rusland, geen idee hoe dat komt. We hebben nu ontdekt dat het apart inladen
van foto’s in tweets een veel hogere score geeft, dus dat doen we sinds
kort ook. Facebook en Twitter zijn vooral ter ondersteuning van andere
kanalen.”
Als merken en bedrijven met jullie willen samenwerken, waar
moeten ze dan aan voldoen?
“We staan overal voor open, maar het moet wel bij ons passen. Wij moeten
kleding zelf ook willen kopen en dragen. Een bomberjack met bontkraag van
800 euro zouden wij nooit kopen, dus zo’n jas komt dus ook niet op de blog.
Op dit moment is 90 procent van alle kleding op onze blog van onszelf, heel
soms lenen wij items van kledingwinkels voor een shoot of event.”
Kan je een tipje van de sluier oplichten over jullie
toekomstplannen met de blog?
“Binnen nu en een jaar is het doel om 100.000 followers op Instagram te
hebben. Verder willen we hard werken aan de techniek achter de blog:
gemakkelijker doorlinken, SEO en scherpe foto’s. Daarnaast willen we
samenwerkingen aan gaan om ‘Style of Two’ als merk neer te zetten. Er
zitten leuke projecten in de planning.”
Welke toekomst zien jullie voor jezelf als
blogger?
“Nieke en ik komen uit een ondernemersfamilie en hebben op een hoog niveau
geturnd; we houden van knetterhard werken en willen altijd beter zijn dan
de concurrent. Die mentaliteit heeft ons wellicht al zover gebracht.
Binnenkort willen we ‘Style of Two’ als merk deponeren en onze blog
transformeren in een merk. We zijn pas net begonnen, we hebben veel energie
en gaan er vol voor.”