Blote benen, nieuw talent en vintage luxe op de catwalks van Milaan
bezig met laden...
Milaan - In Milaan vond sinds het eerst sinds maart vorig jaar nog eens een modeweek plaats. Tussen 21 en 27 september stonden er 43 fysieke shows geprogrammeerd, plus 41 events en 98 presentaties, grotendeels voor publiek. De veiligheidsmaatregelen waren soms draconisch, met een fel gereduceerd aantal zitplaatsen. Resultaat: bij nogal wat labels werden journalisten uit de Benelux gewoon collectief geweerd. Daaronder Versace, Etro, Ferragamo, Marni, Cavalli en Fendi. Aziatische toeschouwers waren er nauwelijks, maar de Amerikaanse delegatie werd extra verwend. Bij Dolce & Gabbana kregen Vogue-hoofden Anna Wintour en Edward Enninful bijvoorbeeld dubbel zoveel plek op de front row als andere gasten. De troon, kroon en scepter moesten we er zelf bij denken. Door het kleinere aantal toeschouwers kampte de modeweek soms met een gebrek aan sfeer.
Het Teatro Armani, waar de ontwerper de veertigste verjaardag van nevenlabel Emporio Armani vierde, is in normale omstandigheden al behoorlijk kil, maar met half gevulde tribunes was een feestgevoel helemaal ver te zoeken. Zoals vanouds schakelde Armani eigen personeel in om tijdens sleutelpassages luid te applaudisseren. Dat was alvast niet veranderd.
Boss ging voor een charmeoffensief
Bij Boss was sfeer geen probleem, wel integendeel. Het Duitse merk huurde voor de presentatie van een tweede collab met Russell Athletic het Kennedy-sportterrein aan de rand van de stad, en het installeerde er een typische baseballwedstrijd, inclusief fanfare, cheerleaders, popcorn, hotdogs, een enthousiaste omroeper en mascottes. Daartussen een hoop modellen in de gemakkelijke, Amerikaanse sportswear van Boss en Russell, met topmodel Gigi Hadid op kop. De lancering van de see now buy now collectie deed sterk denken aan recente spektakels van Tommy Hilfiger. Geen wonder: de voormalige CEO van Tommy Hilfiger Worldwide en PVH Europe, Daniel Grieder, leidt sinds juni Hugo Boss. Er werd op het baseballterrein geen ‘high fashion’ geschiedenis geschreven (was ook niet de bedoeling), maar het evenement van Boss was wel het fijnste, meest genereuze moment van de week.
De tekst gaat verder onder de foto’s
Moncler en Gucci gingen vintage
Moncler ging online voor de nieuwe lichting van Moncler Genius, de verzameling van elf minicollecties van het label, met activaties in elf steden. In Milaan werd zo een apart evenement georganiseerd voor de collab met luxe streetwearmerk Palm Angels. Onder een enorme berg rood zand in de zalen van de Spazio Maiocchi was een vintage boetiek geïnstalleerd, The Dunes. Er werd een selectie Amerikaanse vintagekleding te koop aangeboden, en daartussen hingen ook de items van Palm Angels (die waren niet te koop). Gucci lanceerde dezelfde dag een nieuwe online shop, Gucci Vault, waar het behalve collecties van kleine onafhankelijke merken ook vintage Gucci te koop aanbiedt. Anders gezegd: luxemerken zijn op zoek naar oplossingen om een rol te spelen in de tweedehandssector, die niet alleen sterk groeit, maar ook populair is, in het bijzonder bij Generatie Z.
Cormio bracht een stukje Antwerpen naar Milaan
Ontwerper Jezabelle Cormio groeide op in Rome, studeerde aan de Academie van Antwerpen en heeft sinds een paar seizoenen haar eigen sustainable breigoedlabel in Milaan. Haar debuutpresentatie, in een oud breiwinkeltje, had een ondergrondse vibe die je eerder op de modeweek van Parijs verwacht. Toeschouwers mochten in groepjes van vijf de winkel binnen, waar drie modellen en drie oudere vakvrouwen achter de balie zaten te breien, met discolichten en stampende techno.
De tekst gaat verder onder de foto’s
En dan was er nog een belangrijke gastrol voor Gabrielle Karefa Johnson
Gabrielle Karefa Johnson maakte als eerste zwarte stylist een covershoot voor de Amerikaanse Vogue. Iedereen tevreden, want er kwam nog een cover, en toen nog één: maar liefst vijf omslagen na elkaar. Een aantal ervan kan gerust historisch worden genoemd, zoals het nochtans niet door iedereen gesmaakte, in moeilijke omstandigheden gemaakte portret van vice-president Kamala Harris, of de foto van dichter Amanda Gorman. Max Mara Weekend vroeg haar een capsulecollectie te ontwerpen, en daarvoor keek Karefa Johnson naar foto’s van haar moeder en tantes uit de jaren zeventig. Sterk: de outfits, met collages van prints en verwijzingen naar onder meer de op art van Bridget Riley — ze heeft kunstgeschiedenis gestudeerd — passen op allerlei soorten vrouwen. Ook op vrouwen, zoals Karefa Johnson zelf, met een maatje meer.