Bono lanceert nieuwe kledinglijn
bezig met laden...
De zanger van popgroep U2 heeft tijdens het World Economic Forum in Davos zijn nieuwe lijn gepresenteerd. De kledinglijn ‘Red' is de volgende stap van de zanger in zijn strijd tegen armoede en Aids in derde wereldlanden. Verschillende grote labels brengen onder deze noemer ‘Red' producten op de markt waarvan een deel van de winst naar goede doelen gaat. Voor deze lijn heeft Bono onder andere samengewerkt met merken als Gap en Converse en ontwerper Giorgio Armani. De naam ‘Red' geeft goed weer wat voor het kleding het betreft: onder andere rode Converse-schoenen, rode t-shirts van Gap, rode zonnebrillen en zelfs een speciale rode creditcard. Op de achterkant van de creditcard staat ‘Eliminatie van HIV in Afrika' . Bono:”Ik noem het zelf bewuste commercie voor mensen die wakker zijn. Die zeggen: er zijn twee soorten spijkerbroeken die ik kan kopen. Een komt uit Afrika en gaat een verschil maken, de andere niet. Welke spijkerbroek ga ik aanschaffen?” De Red-producten worden voor een deel geproduceerd in Afrika en moet ‘tientallen miljoenen euro's' opbrengen voor hulpprojecten in Afrika.
Dit is voor Bono niet de eerste stap in de modewereld. Vorig jaar werd bekend dat Bono het label Edun zou promoten. Bij deze lijn gaat niet de opbrengst naar ontwikkelingslanden, maar werden arbeiders uit deze landen ingeschakeld voor de productie om zo in langdurige arbeidskansen te voorzien. De vrouw van Bono, Ali Hewson, heeft de lijn ontworpen. Hewson zei destijds over de lijn: "Bono kreeg van de Afrikanen sterk de indruk dat zij niet op liefdadigheid zitten te wachten maar juist willen werken. Het zijn trotse mensen. Dit bedrijf is een zakelijk model waar anderen een voorbeeld aan kunnen nemen." Maar een beetje liefdadigheid kan dus blijkbaar toch geen kwaad.