• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Branchevreemde producten in de mode

Branchevreemde producten in de mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De tijd dat het woord 'mode' alleen maar verwees naar de lengte van rokken is definitief voorbij. Tegenwoordig leggen ook meubelmakers, fietsenfabrikanten en banken een claim op de term. Modemerken als Dolce & Gabbana nemen behalve kleding ook mobiele telefoons op in hun assortiment, Esprit heeft een servieslijn en Brunotti begon zelfs een eigen radiostation.

 

Na de producenten, pikt ook de rest van de branche de verbreding van de modeterm op. Zo experimenteert vakbeurs de Modefabriek met kunst en inspiratie in de Superstore. Ook projectmanager Mark Zwinkels van Brandboxx, het voormalige modecentrum Almere, ziet de verandering: “Doordat het merk meer centraal komt staan levert het meerdere producten op op het gebied van lifestyle, beleving en identificatie.” Brandboxx profileert zich eveneens breder en is daarom een geschikte plaats voor merken als S. Oliver, Tom Tailer en Mustang, die -behalve een uitgebreide kledinglijn- ook meer branchevreemde producten aanbieden. Onderzoek naar de ontwikkeling heeft Zwinkels niet gedaan, maar hij heeft wel een idee waar het vandaan komt: "Ik denk dat mensen zich steeds nadrukkelijker willen positioneren en de identiteit van een merk is daarbij een goed hulpmiddel." Ook sluit hij niet uit dat gemak een rol speelt. Wat ook de achterliggende motivatie is; ook in retailland is vervaging van de term mode in opmars. Eigenares Christine van Lindt van Cobra Mode in Den Bosch, heeft dat signaal goed opgevangen. In maart heropende ze, na een verhuizing, haar winkel in exclusieve kleding. Behalve mode van ontwerpers als Stella McCartney, Lanvin en Nina Ricci en schoenen en tassen van Martin Margiela, heeft ze ook een ruime hoeveelheid kunst in haar assortiment opgenomen. Moderne objecten, serviezen en ook beschilderd aardewerk van het Friese bedrijf Makkum, dat overigens -om exclusiviteit te waarborgen maar op acht locaties mag worden verkocht. "Het ligt allemaal in het verlengde van elkaar," legt Van Lindt uit. "Mensen die deze kleding mooi vinden, houden ook vaak van deze kunst." Ze kwam op het idee omdat ze behoefte had aan verandering: "Vernieuwing is erg belangrijk in de modebranche," zo vindt ze. Ook zij heeft geen concrete verklaring voor het fenomeen paraat. Maar gelukkig is dat ook niet nodig: "Klanten zijn enthousiast en zowel de kleding als de kunst verkoopt goed."


branche
Mode