• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Brand! in Utrecht

Brand! in Utrecht

Door FashionUnited

26 mrt. 2007

Tijdens de jaarlijkse Culturele Zondag in Utrecht was afgelopen weekend ook de bijzondere modetentoonstelling, Brand!, te zien. In de Academiegalerie exposeerden vier groepen derdejaars studenten Fashion Design van de HKU vier kledingcollecties, die zij zelf hebben ontwikkeld. Bijzonder is dat de collecties zijn ontstaan uit de samenwerking tussen studenten Fashion Design & Fashion Textiles (3D) en Fashion Design & Fashion Publicity (2D), de twee afstudeerrichtingen waarin de opleiding zich in het derde jaar splitst. Studenten uit verschillende disciplines hebben zo samengewerkt aan één collectie. Een leerzame ervaring, vindt ook Marloes de Jong, student Fashion Design & Publicity die de pers te woord staat. "Samenwerken leert je om te gaan met verschillende meningen. Bovendien was het leuk omdat we bij deze opleiding meestal alleen werken, maar nu dus in teamverband." Voorafgaand aan de ontwerpfase moesten de studenten onderzoek doen naar de behoeftes en tendensen in de markt en bedenken hoe zij hun nieuwe lijnen zouden gaan 'branden'. Er moest dus ook worden nagedacht over logo's, achtergrond, productie en presentatie van het merk. Verrassend genoeg kwam bij de vier groepen hetzelfde uitgangspunt voor de collecties naar voren: bewust consumeren. "Iedere groep heeft een eigen benadering gekozen," zegt De Jong, "maar ze hebben er wel allemaal een boodschap in verwerkt. De ene op een luchtige manier en de andere iets zwaarder." Zo is daar bijvoorbeeld het merk Spot, dat inhaakt op collectieve angstgevoelens en de behoefte aan bescherming. De studenten maakten een collectie met een twintigtal prachtige jassen en tops. Op de expositie was een sobere grijze overjas te zien - met steekzakken en capuchon - en erg mooi gemaakt. Het bijzondere effect zat in de strakke maar tevens verrassende belijning en vlakverdeling van de jas. Ander merk is Awear, geïnspireerd op een tekst van Loesje: 'Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen.' Dat resulteerde in een feestelijke collectie met transparante tops en jurkjes. De belijning is zacht en de kleuren fris. Het was de eerste keer dat de 2D en 3D studenten van de HKU op deze manier samenwerkten aan een project. De Jong: "Vooraf wist niemand precies waar hij aan begon en ook de docenten hadden niet eerder zo'n project begeleid." Waarschijnlijk wordt het project opgenomen als vast onderdeel van het lesprogramma van de opleiding. www.academiegalerie.nl

Fashion Design
HKU