• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • “Brave Monday bood diversiteit en diepgang”

“Brave Monday bood diversiteit en diepgang”

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De slotdag van de Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam was een ware happening. Het doorlopende programma, omgedoopt tot ‘Brave Monday’, stond in het teken van installaties, talkshows en performances waarbij ontwerpers hun visie gaven op de toekomst van mode. FashionUnited gaf tickets weg en sprak met de gelukkige winnaars.

Bij de entree van Brave Monday worden alle bezoekers warm welkom geheten. Vrolijk gekleurde ballonnen sieren de ontvangstbalie van Smart – het automerk is de host van deze slotdag, waarvan de naam een knipoog is naar de internationale Blue Monday. De hostesses zijn voor de gelegenheid ‘smart casual’ gekleed in sweater, spijkerbroek met All Stars en een gestreepte ijsmuts op. Die relaxte uitstraling past goed bij het gemêleerde publiek: Brave Monday trekt bezoekers van alle leeftijden, van studenten tot doorgewinterde modeprofessionals. Cindy Aders (21, student International Lifestyle Studies) is hier om trends te signaleren. Ze is zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen en gaat dat later in de week clusteren. “Wat ik een interessante ontwikkeling vind, is dat het modesysteem en de presentatievormen aan het veranderen zijn, dat zie je hier al een beetje gebeuren”, licht ze toe.

Uiteenlopende visies

Drukbezocht is de talkshow die wordt gehost door de extravagante modejournalist Aynouk Tan. De vriendinnen Anne Schuit (27, creatief strateeg) en Emmi Ojala (27, illustrator en editor) vinden dat er zeer uiteenlopende onderwerpen aan bod komen. Dat geldt ook voor de acht door designers ingerichte kamers van Hotel Brave Monday. “Deze ontwerpers tonen een eclectisch beeld, kijken met een kritische blik naar de samenleving en zoeken naar antwoorden op ecologische vraagstukken”, constateert Schuit. Voorbeelden zijn de Berlijnse designstudio Blond & Bieber, dat natuurlijke verfstoffen ontwikkelt van algen, en de mysterieuze met pikzwart haar gevulde hotelkamer van Anneloes van Osselaer. “Zij vergelijkt bloggers van nu met oude sjamanen”, vertelt Ojala. “De drang om voortdurend te checken wat online influencers doen, op een bijna religieuze manier, zoals sjamanen je vroeger vertelden wat je moest doen in bepaalde situaties.” Hoewel ze in het verleden vaker fashionweeks heeft bezocht, maakte Ojala nog niet eerder mee dat er zoveel ruimte werd geboden aan aanstormende talenten. Het zijn bovendien niet de geijkte namen die je al zo vaak tegenkomt, vult Schuit aan. “Er zitten ook minder bekende en voor mij volstrekt nieuwe designers bij.”

Geen antwoorden, maar vragen

Peter Leferink, de curator van Hotel Brave Monday, laat weten dat deze onconventionele aanpak wat reuring en chaos moet brengen op de slotdag van de fashionweek. “Er worden deze dag vooral vragen gesteld.” De installaties moeten aanzetten tot nadenken. Anne Schuit beaamt dat. Zelf leest zij altijd eerst de bijschriften voor ze de projecten gaat bekijken. “Ik wil weten wat het idee erachter is, anders mis je de context. Zo draait de installatie van Zyanya Keizer om de vraag: hoe lang kunnen we nog op deze manier blijven consumeren? Ik had verwacht daar in de hotelkamer antwoord op te krijgen, maar in plaats daarvan zag ik een indrukwekkende outfit omringd door spiegels.” Als bezoeker werd haar dus letterlijk een spiegel voorgehouden, een uitnodiging om op het werk te reflecteren.

Mode met inhoud

De atmosfeer van Brave Monday is creatief, vriendelijk, toegankelijk en out-of-the-box. Precies zoals Smart zich positioneert. “Het draait hier niet om zien en gezien worden of om de laatste tassentrends, maar puur om de mode”, zegt Sandra Glocka (31, marketing en HR-consultant). “De kleding is minder bewerkt dan wat je doorgaans op de catwalk ziet, het gaat veel meer om de inhoud en het creatieve proces.” Omdat de installaties doorlopend zijn heeft ze in alle vrijheid en op haar eigen tempo rond kunnen kijken. Wat haar daarnaast aanspreekt is het persoonlijke karakter van het evenement: als bezoeker krijg je de kans om het gesprek met de designers aan te gaan en inhoudelijke vragen te stellen. Vol trots staan zij hun bezoekers te woord. Glocka: “Deze jonge ontwerpers stellen zichzelf vragen als: wat is mooi? Wat is normaal? Dat leidt tot onalledaagse invalshoeken. Juist omdat ik zelf een commerciële functie heb gaat mijn hart sneller kloppen van deze kunstzinnige kant van mode. Ik kwam hier met het idee om verrast te worden en Brave Monday heeft mijn verwachtingen overtroffen. Het heeft emotie bij me losgemaakt.”


AFW
Amsterdam Fashion Week
brave monday
Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam
Partner Content