Britten onderzoeken online retailen
bezig met laden...
Oasis is de beste Britse online kledingretailer. Fighleaves is het minst populair. Dat blijkt uit Clothes online, een onderzoek van internetspecialist Bit10 naar de websites van de zeven grootste kledingretailers. Doel van het onderzoek was inzicht te verschaffen in de concurrentieverhoudingen online, en in hoe consumenten met websites omgaan. Het onderzoek vond plaats in een zogeheten 'usability laboratorium' waar tien proefpersonen tests uitvoerden. De opmerkelijkste ontdekking was dat de belangrijke rol die de goodwill van de consumenten speelt. Dit gevoel is gebaseerd op ervaringen in de gewone winkels en wordt aangetast als de website niet goed functioneert. Slechte toegankelijkheid was de belangrijkste tekortkoming. Ook ergerden de proefpersonen zich aan ongestructureerde productpagina's, slecht doordachte zoekfuncties en veeleisende registratieprocessen met wachtwoorden. Het bureau onderzocht de gebruiksvriendelijkheid van de zeven grootste online kledingretailers: Ted Baker, Marks and Spencer, Debenhams, Dorothy Perkins, John Lewis, Figleaves en Oasis.