Bruno Antognini lanceert uniek winkelconcept
bezig met laden...
Het Belgische damesmodemerk Bruno Antognini heeft deze week een uniek winkelconcept in Nederland geïntroduceerd. In Amsterdam Zuid heeft het label namelijk zijn eerste eigen Nederlandse winkel geopend in hetzelfde pand waar ook de showroom voor de groothandel gevestigd is. Terwijl andere modemerken de verkoop aan consumenten en detaillisten strikt gescheiden houden, heeft Bruno Antognini deze aan de Amsterdamse Cornelis Schuytstraat juist geïntegreerd.
Bruno Antognini werd in 1975 opgericht door Suzy Cordeel.
De charmante Belgische startte het label indertijd als een groothandel in breigoed en het merk is onderdeel van een familiebedrijf dat al decennia actief is in de bouw. Bruno Antognini stond aanvankelijk voor uniseks truien, passend bij de populaire jeanstrend. Toen het modebeeld vrouwelijker werd en er plannen kwamen voor eigen winkels in België gooide het bedrijf de uniseks truien overboord en besloot om een totaalcollectie voor dames te brengen.
Inmiddels heeft het Belgische merk acht winkels in eigen land en 150 verkooppunten. Daarnaast zijn dit jaar agenten in Frankrijk en Ierland aangetrokken. En in Nederland heeft Antognini nu ook een eigen winkel annex showroom. Het pand is ingericht volgens een concept dat het merk ook in België hanteert. De ruimte is licht en strak, de aankleding sober, maar het geheel maakt wel een gastvrije indruk. De showroom is onder de winkel gevestigd, maar heeft een aparte ingang. Via een doorkijk in de vloer, achterin de winkel kan men in de showroom kijken.
De opzet van showroom en winkel in één pand is naar eigen zeggen niet uit economische overwegingen ontstaan. Het concept maakt deel uit van de presentatie van het label aan nieuwe groothandelsklanten. Op deze manier krijgt die klant in een keer het totaalimago van het merk te zien. Naast de lopende collectie en die voor het daarop volgende seizoen kan men ook zien hoe het bedrijf zich presenteert en welke consumenten daarop af komen. Bijkomend voordeel is dat die consumenten dankzij het 'doorkijkje' een zeldzame blik kunnen werpen op hetgeen hen het jaar daarop te wachten staat.
Bruno Antognini biedt een modieuze, casual collectie. De nadruk ligt op comfort en de lijn oogt sportief. Het merk omvat zowel casual basics als gekleder stukken. De kleding wordt in België ontworpen, Cordeel heeft drie stylistes in dienst, en de productie blijft in Europa. In eerste instantie is de Belgische collectie ongewijzigd in Nederland gebracht. Als na verloop van tijd aanpassingen voor de Nederlandse markt wenselijk blijken, dan zullen die worden doorgevoerd. De bereidheid zich flexibel op te stellen duidt op Belgische bescheidenheid. Deze mentaliteit blijkt ook uit het feit dat Antognini naast het eigen label, in zijn winkels een aantal andere merken voert. Dit is teneinde de consument een zo ruim mogelijke keus te bieden.
Suzy Cordeel benadrukt dat de opzet in Amsterdam een testcase is. Bij bewezen succes zijn er plannen om het concept ook in België door te voeren.
Met de ingetogen opstelling en de uitstekende service die de Belgen hoog in het vaandel hebben, vormt deze nieuwe boetiek ongetwijfeld een welkome aanvulling op het winkelassortiment in Amsterdam. (door: Esmerij van Loon)