Brunotti groeit sterk
bezig met laden...
Het gaat goed met sportmerk Brunotti. Het merk wist het verkoopseizoen voor voorjaar/ zomer 2008 af te sluiten met een groei van 46 procent. Deze groei is voornamelijk internationaal. Behalve dat het merk zijn marktpositie in landen als Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Polen verbeterde zijn er nieuwe importeurs bijgekomen voor de landen Zuid- Afrika, Italië, Turkije en Zwitserland. Ook de productieaantallen voor de licentiehouders zijn aanzienlijk: Brunotti Bags verkoopt momenteel in totaal 700.000 stuks per jaar verspreid over twintig landen en voor Brunotti Eyewear staat de teller op 100.000. Volgens Brunotti zijn de positieve resultaten een rechtstreeks gevolg van een omslag binnen het bedrijf. Vorig jaar koos Brunotti ervoor om zich te richten op internationale expansie van het merk en verkocht daarom de textielcollecties van Magic Marine Apparel, die ook deel uitmaakten van het bedrijf. Verder gooide het bedrijf op marketinggebied het roer om. Na bijna dertig jaar kreeg Brunotti een nieuw logo en grote namen in de surf- en wintersportwereld, Youri Zoon en Ruben Lenten verbonden zich aan het merk. Ook werd de naamsbekendheid gepromoot door de brillencollectie te presenteren op de Parijse beurs Silmo, terwijl de hardware werd getoond op Mets, de grootste hardware en lifestyle zeilbeurs in Europa. Daaraan gekoppeld besloot het bedrijf zich meer te richten op productontwikkeling, waarvoor onlangs het eerste wapenfeit werd geleverd in de vorm van een kitesurfboard voor dames. Algemeen directeur K. Hoving van Dutchbag, licentiehouder van de Brunottitassen, begrijpt wel waar de belangstelling voor Brunotti vandaan komt: "Wij hebben de verkoopcijfers te danken aan de specifieke plaats in de markt die we met de Brunotti tassen innemen", aldus Hoving. "Door de originele styling van de tassen hebben wij nauwelijks concurrenten en dat valt in de smaak bij de steeds kritischer wordende consument." De huidige eigenaar, Henk Bergsma, kocht het merk in 1997. Het jaar daarvoor was een dieptepunt in de geschiedenis van Brunotti. Door externe talenten in huis te halen was het merk de aansluiting met de surf- en sneeuwwereld kwijtgeraakt en met een omzet van driehonderdduizend euro was het bedrijf genoodzaakt een doorstart te maken. ” Dat het merk nu weer op de juiste koers is, is echter geen reden tot achteroverleunen”, zegt woordvoerder Lonneke Mulder: "Vooral op internet zien we nog veel mogelijkheden. De webshop is nu een jaar online, en erg gegroeid, maar er zit nog veel potentieel in." Verder komen er mogelijk meer winkels of eigen winkels bij. En de internationale afzetmarkt kan blijven uitbreiden. Momenteel wordt het merk in 23 landen verkocht.