• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Bruuns Bazaar verwacht flinke groei

Bruuns Bazaar verwacht flinke groei

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Bruuns Bazaar streeft naar een verdubbeling van het aantal verkooppunten in Nederland. Het Deense modebedrijf heeft nu 61 deuren in ons land, in 2010 moeten dat er 120 zijn. Ook zijn er plannen om een 'flagship store' te openen. Hoogst waarschijnlijkheid in Amsterdam.

”Wij streven naar expansie in Nederland, België, Groot-Brittannië en Frankrijk,” zegt Teis Bruun die het merk samen met zijn broer Bjorn heeft opgericht en deze week even in Nederland was. De vier landen zijn volgens de oprichter, na thuismarkt Scandinavië, het meest belangrijk voor Bruuns Bazaar. De geplande uitbreiding van het aantal verkooppunten geldt vooral voor het casual sublabel BZR. De winkel in Amsterdam wordt een vlaggenschip voor het meer elegante Buuns Bazaar.

Teis en Bjorn Bruun openden in 1988 een natuurwinkel in Kopenhagen. Het bleek een succesformule en één winkel werden er vijf. In 1994 openden de broers, van wie de eerste rechten en de ander architectuur en economie heeft gestudeerd, een modewinkel met exclusieve designer fashion. Toen de zoektocht naar een meer betaalbaar designer-label niets opleverde besloten zij zelf een merk te starten. Bjorn is nog altijd het creatieve brein achter Bruuns Bazaar. Teis neemt de zakelijke kant voor zijn rekening. Inmiddels is de kleding van de Deense broers verkrijgbaar in zo'n 1200 winkels in dertig landen.

Het bedrijf streeft naar een duurzame relatie met zijn retailklanten. ”Dat is ook de reden dat we voorzichtig uitbreiden en ons nu vooral richten op Noord-Europa. In landen als Japan, Rusland en de VS staat men ook te trappelen, maar als je die landen wilt betreden moet je de collecties aanpassen. De pasvorm in Japan is bijvoorbeeld anders en het modebeeld in de VS ook.” De focus op de nabije landen is door ervaring ingegeven. ”Toen wij begonnen wilden wij de wereld veroveren,” zegt de oprichter, ”met té snelle groei en leveringsproblemen als gevolg.” Dat is ook de reden dat het bedrijf nog even met een webshop wacht. ”Internetverkoop in 'booming',”zegt Bruun, ”daar gaan we in de toekomst zeker iets mee doen, maar eerst meer ervaring opdoen.”

Volgens de oprichter staan de komende jaren in het teken van de strijd om de vierkante meters. ”Maar dat geldt voor ieder merk.” Bruun zegt dat het voor zijn merk niet noodzakelijk is om op een, dure, AA-locatie gevestigd te zijn. ”Onze klanten vinden ons toch wel.” Overigens blijkt Bruuns Bazaar het ook op een minimale oppervlakte goed te doen: de shop-in-shop van acht vierkante meter in het Parijse warenhuis Galleries Lafayette boekte in eerste week een omzet van €18.000.

bruunsbazaar