C&A geeft update over duurzaamheidsstrategie
bezig met laden...
Voor het eerst heeft C&A een Global Sustainability Report gepubliceerd, waarin het een update geeft over de doelstellingen die voor 2020 zijn gesteld. Over 4 jaar wil C&A namelijk het meest duurzame retail modemerk ter wereld zijn. De doelstellingen voor 2020 die eerder al werden vastgesteld moeten het strategische kader vormen voor C&A.
Jeffrey Hogue, global chief sustainability officer van C&A laat weten: “In 2015 lag de focus op het uitbouwen van een sterk bestuur en sterke verantwoordelijkheid om onze nieuwe strategie gericht op duurzaamheid te ondersteunen. Duurzaamheid integreren in ons zakelijk management systeem is cruciaal geweest om onze ambitie om mode te creëren met een positieve impact extra kracht bij te zetten.”
C&A stelt nieuw managementteam samen voor duurzame chemicaliën
“Er zijn drie pijlers waar we op focussen en waar we de meest positieve impact op kunnen maken: duurzame producten, duurzame supply en duurzame levens,” stelt C&A in het rapport. “Deze peilers zijn ondersteund in doelen die we in 2020 willen halen.”
Tot nu toe heeft C&A hard gewerkt aan het halen van de doelen. Eerder werd C&A al opnieuw uitgeroepen tot grootste gebruiker van organisch katoen door de Textile Exchange. In het rapport maakte het modebedrijf bekend dat het volume van organisch katoen inmiddels is verhoogd tot 40 procent.
Tevens heeft C&A een nieuwe gedragscode en audit proces geïntroduceerd. Om dat kracht bij te zetten heeft het bedrijf zogeheten rang-1 en geselecteerde rang-2 fabrieken in Azië en Europa onthult, die de nieuwe codes en processen ondersteunen. Uit het rapport blijkt dat C&A ook een nieuw managementteam voor Duurzame Chemicaliën heeft aangesteld. Voorheen werkte het bedrijf een strategie uit en hield het onafhankelijke management audits voor chemicaliën in 52 belangrijke katoenfabrieken. Inmiddels heeft C&A de eerste complete metingen gedaan uit C&A’s wereldwijde voetafdrukken voor koolstof en water.
Daarnaast zijn er veel nieuwe verdragen ondertekend door C&A, die de arbeidsomstandigheden moeten verbeteren en die tevens de duurzaamheid in de textiel- en kledingindustrie moeten aanpakken. Het modebedrijf speelde naar eigen zeggen een leidende rol bij de totstandkoming van de Action Collaboration and Transformation (ACT); een wereldwijd initiatief dat de leeflonen in de textiel- en kledingindustrie aankaart. Daarnaast zette C&A een handtekening onder het UN Global Compact, dat duurzaamheid van ondernemingen stimuleert. Daarin wordt onder meer gepleit voor universele afspraken omtrent mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu en bestrijding van corruptie, door op een transparante manier verantwoording af te leggen.
C&A heeft ook een campagne ontwikkeld die aandacht besteed aan duurzaamheid, genaamd Inspiring Women. Er waren uiteindelijk meer dan 23.000 werknemers betrokken bij de actie.
C&A wil duurzaamste retail modemerk zijn
Al eerder stelde C&A een aantal doelen vast om de duurzaamheid te vergroten. Zo moet 67 procent van de raw materials duurzamer zijn; ook is 100 procent van het gebruikte katoen duurzaam. Tevens moet er meer onderzoek worden gedaan naar andere materialen. Ook moet er meer gerecycled worden, en daar moet de komende 4 jaar een strategie voor worden ontwikkeld.
De impact op het milieu is ook een van de belangrijke peilers. In 2020 wil C&A geen gevaarlijke en schadelijke chemicaliën meer gebruiken. Ook moet de carbon footprint met 20 procent zijn gereduceerd in de winkels, distributiecentra en kantoren. Over vier jaar wil het modebedrijf tevens dat 100 procent van de producten afkomstig zijn van A/B rated suppliers. Dat moet gerealiseerd worden binnen de supply chain van C&A.
Om de werkomstandigheden te verbeteren moet er ook een duurzame cultuur onder werknemers gerealiseerd worden. Dit wil C&A doen door de duurzaamheidsscores te verhogen en door consumenten bewust te maken van duurzaamheid. Daarmee hoopt C&A in 2020 het meest duurzame retail modemerk te zijn.
Beeld: C&A