Camp in de mode; drie trendvoorbeelden

Het aftellen is begonnen, vanavond vindt een van de meest prestigieuze mode-evenementen ter wereld plaats: The Costume Institute Gala oftewel, het Met Gala, gehouden in het Metropolitan Museum of Art in New York. Het thema van de 2019-editie is Camp: Notes on Fashion, een titel ontleend aan de essay Notes on ‘Camp’ van filosoof en auteur Susan Sontag. Maar wat wordt er met camp bedoeld en hoe ziet het eruit? FashionUnited verklaart het woord, waar geen eenduidige Nederlandse vertaling voor is te vinden, in drie trendvoorbeelden.

Camp: de ugly sneaker en andere wereldwijde bestsellers

Camp in de mode; drie trendvoorbeelden

Bij het horen van het thema ‘camp’ zal niet bij iedereen een belletje gaan rinkelen. Het woord ‘camp’ heeft een Engelse oorsprong en wordt door de geschiedenis heen op meerdere, gelijksoortige manieren, gedefinieerd. In Susan Sontag’s essay wordt camp gedefinieerd als ‘een liefde voor het onnatuurlijke: artificieel en overdreven’. Wellicht de meest succesvolle camp trend van de afgelopen jaren is de ‘ugly sneaker’. De wereldwijde ‘ugly’-bestsellers zijn volgens de internationale mode-zoekmachine Lyst Balenciaga’s Triple S, Fila’s Disruptor en Nikes M2K Tekno. In het lagere schoenensegment domineren de ‘chunky of bulky’ sneakers met een massieve zool en een opvallende kleur- en materiaalmix nog steeds het beeld, zo bleek ook op de vierde editie van de schoenenbeurs Gallery Shoes in Düsseldorf.

Camp: meme fashion

Camp in de mode; drie trendvoorbeelden

Met dank aan het wereld wijde web en dan met name sociale media zoals Instagram en Twitter worden modehuizen en -merken steeds vaker (ongevraagd) onderdeel van een meme. Opvallende catwalkshows - zoals bijvoorbeeld de veelbesproken Gucci herfst/winter 2018-show waarin modellen de catwalk bewandelenden met een extra ‘hoofd’ in de handen - en spraakmakende kledingstukken - zoals de oversizede puffer coats van Demna Gvasalia voor Balenciaga - worden door Twitter of Instagramgebruikers voorzien van komische teksten en gaan vervolgens viral. Ontwerpers spelen hier slim op in en begrijpen de extra waarde, en vooral het bereik, dat een opvallend kledingstuk, samenwerking of spraakmakende show met zich meebrengt.

Recente voorbeelden van ‘meme fashion’ zijn Jacquemus’ La Bomba-strohoed, de enorme strohoed die het zicht van de drager vermindert, en de enorme statementjurken van Viktor & Rolf haute couture 2019 voorzien van teksten zoals ‘Sorry I’m late I didn’t want to come’.

Camp: ironisch kleden en Y2K-mode

Gedreven door de zoektocht van de Gen Z-consument maakt Y2K-mode een terugkeer. De esthetiek van de beginjaren van deze eeuw, zoals het gebruik van velours en strass stenen, en kledingstukken zoals platformschoenen en de low-rise jeans, worden door de jeugd niet verguisd maar omarmd. Trendforecaster Sam Trotman benoemde de low-rise jeans in The Cut zelfs als de key-trend voor komende seizoenen. De forecaster ziet grote modemerken zoals Levi’s al in de trend stappen.

Foto's: Viktor & Rolf haute couture 2019 via Catwalkpictures (1 & 3), foto 2 Balenciaga Triple S via Edited

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN