• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Categorie Verkoopomgeving

Categorie Verkoopomgeving

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Merkx + Girod Architecten is verantwoordelijk voor het genomineerde ontwerp van de gehele verbouwing van het filiaal van de Bijenkorf in Maastricht. Deze opdracht was het sluitstuk in een reeks van vernieuwingen, aanpassingen en verbouwingen die het bureau in opdracht voor de Bijenkorf heeft gedaan.

Het pand waarin voorheen alleen V&D was gevestigd, biedt nu ruimte aan beide warenhuisformules. De Bijenkorf kent een multiformat strategie met flagship-, medium- en fashionstores. Het warenhuis in Maastricht is qua omvang vergelijkbaar met de medium-stores in Utrecht en Amstelveen.

De voor de winkel beschikbare vier etages met een gezamenlijke oppervlakte van ongeveer 8.000 m² hebben een grillige, moeizame vorm voor een efficiënte winkel. Daarom is veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van een logisch circulatiepatroon. Het resultaat is een overzichtelijke wandeling over de vier lagen van de winkel vanaf de verschillende toegangen tot het pand. De overgang van de verschillende vloermaterialen geleiden de circulatie waardoor de toegang tot de verschillende afdelingen gevoelsmatig drempelloos wordt. En omdat de verdiepinghoogte gering is, is gekozen voor een stelsel van verlaagde stroken om meer ruimtelijkheid te bereiken.

Binnen het ontwerp staat een sterke expressie van de artikelgroepen centraal. Vandaar dat is gekozen voor het gebruik van zowel zachte tonen als sterke kleuren. Wit fungeert als accentkleur met onzichtbare overgangen naar zachte grijzen, lichte rozes, lichte kaki's, ijl blauwen en altijd afgezet met sterke materialen of kleuren. Onderdelen worden hierdoor losgemaakt en geven de winkel meer expressie en maken hem minder plat.

De positie, de omvang en de relatie tussen de verschillende afdelingen is de feitelijke vertaling van het door de Bijenkorf beoogde concept. Het circulatiepatroon is hierin leidend. Omdat de vestiging in Maastricht geen drie, zoals gebruikelijk bij filialen van deze omvang, maar vier winkellagen heeft, was het mogelijk een sterkere scheiding aan te brengen tussen de verschillende hoofdgroepen. De kelder met herenmode, media, reis en sport ademt hierdoor een echt mannelijk karakter uit.

Een belangrijke factor binnen het interieur was het ontbreken van daglicht. Om de totale kracht van het interieur te vergroten is naast het bewust doseren van het aanwezige daglicht, overal licht in, onder of op geplaatst.

oppervlakte 8.000 m2 projectduur 1,5 jaar oplevering 2003 opdrachtgever Magazijn de Bijenkorf ontwerp Merkx+Girod bv architecten ontwerp gevel de Architectengroep interieurbouw Benschop Interieur verlichting Erco Lighting Nederland bv.

www.merkx-girod.nl

In maart is in het centrum van Amersfoort de nieuwe pilotstore van de Hema geopend. Een team van vijf mensen van het Amsterdamse ontwerpbureau Opera heeft de ruimtelijke organisatie van dit genomineerde ontwerp ontwikkeld. Er is vooral uitgegaan van een maximale zichtbaarheid van producten. Jeroen Luttikhuis, senior ontwerper en één van de teamleden legt uit hoe dat tot stand is gekomen in het nieuwe concept. "Op zich heeft de Hema mooie winkels, dus het was wel moeilijk om dat te verbeteren. We zijn ook niet echt een retailspecialist, we hebben wel meer ervaring met tentoonstellingen en musea. Maar eigenlijk gaat het toch om dezelfde dingen: hoe leid je mensen naar en langs de producten. We hebben verschillende Hema-filialen bekeken en geconstateerd dat er een lage productdominantie was. Terwijl het daar toch om gaat, om het aanbod. Om die zichtbaarheid te vergroten hebben we in overleg met de afdeling Visual Merchandising overlegd welke producten zich daar het beste voor lenen."

"Het belangrijkste van het ontwerp is dat alle aandacht naar de producten gaat. Voorheen hing aan de wanden beeldmateriaal, maar nu reiken de meubels tegen de buitenwanden tot het plafond. De bovenste planken zijn meer bedoeld voor de voorraad, maar de producten zijn wel goed zichtbaar en trekken de aandacht. Op elke plek in de wand zijn mogelijkheden gecreëerd om planken en schappen in te klikken. Verspreid langs de wanden zijn om vier verschillende redenen lichtbakken geplaatst. Deze geven rust, verdelen het aanbod in productgroepen, geven kleur en warmte en zijn strategisch geplaatst op de gangen. Op deze manier trekken de verlichte beelden de consument naar de wanden.

De meubelen voor in het midden van de winkel zijn opnieuw ontworpen. Ze zijn transparant gehouden en weinig zichtbaar. Op detailniveau zie je wel dat ze mooi gesoldeerd zijn, maar verder zijn ze niet opvallend. Hierdoor komen de getoonde producten goed uit. Om het licht en mobiel te houden staan ze op wielen. Dit benadrukt meteen de flexibiliteit van de winkel. Ook is het gemakkelijk om aktiebakken te vullen buiten het zicht van de consument en deze snel neer te zetten. En wanneer producten binnen de winkel naar een andere plek verhuizen, kunnen ze nu met meubel en al worden verplaatst."

FUvakblad
opera ontwerpers