• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Cédric Charlier lanceert mannenlijn in januari

Cédric Charlier lanceert mannenlijn in januari

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De Belgische ontwerper Cédric Charlier gaat een mannenlijn ontwerpen. De nieuwe collectie zal tegelijkertijd met de vrouwencollectie worden getoond in januari 2017.

“Deze stap is in naam van de creativiteit,” laat de ontwerper in een interview met WWD weten, dat plaatsvindt in de showroom van Aeffe. De Italiaanse modegroep neemt sinds 2012 de licenties van de vrouwenlijn op zich en zal de mannenlijn daar aan toevoegen. Volgens Charlier ‘is er geen persoon die zijn werk beter begrijpt dan Massimo Ferretti (voorzitter van Aeffe, red.).‘

Voorzitter Ferretti laat weten dat hij al ‘vanaf het begin in het talent en de visie van Cédric Charlier geloofde’. “We produceren zijn lijn nu al voor vier jaar en zijn werk is heel erg gegroeid en volwassen geworden. Hij heeft een zeer precieze ethestiek opgebouwd, die een loyale en supportende klant kent. Het moment is eindelijk gekomen om het merk consistent uit te bouwen -een lang gekoesterde droom- met het creëren van een mannencollectie. Het is niet moeilijk om de Charlier-man voor te stellen, als natuurlijke uitbreiding van de vrouwencollectie.”

“Ik ben heel blij, ik ben eindelijk mijn droom aan het verwezenlijken. Ik wilde al een mannenlijn doen vanaf het begin,” vult Charlier aan.

Cédric Charlier breidt merk uit met mannenlijn

De Belgische ontwerper ziet de nieuwe stap als een ‘gebaar naar zijn klanten’. “Dat is het meest logische voor mij en wat ik nodig heb. Ik neem tijd om na te denken over het product en om mijn onafhankelijkheid van expressie te voeden.” Hij denkt aan ‘klassieke kleding met een twist, sportief en verfijnd’.

Charlier werkte eerder als creatief directeur bij Cacharel. Daarnaast heeft hij ook gewerkt bij de modehuizen Céline, Jean Paul Knott en Lanvin. Hoewel hij bekend staat om geometrische cuts en zijn kleurgebruik, zal de nieuwe collectie ‘heel anders zijn om te creëren’. De ontwerper is van plan om 50 herfstlooks te presenteren, waarbij de nadruk ligt op stofgebruik. Accessoires komen er ook, maar alles stap voor stap. “Ik wil eerst de fundering leggen voor de ready-to-wear-lijn,” aldus de ontwerper.

Cédric Charlier voegt mannen- en vrouwenlijn samen voor catwalkshow in januari

De mannenlijn wordt voor de presentatie in januari samengevoegd met de vrouwenlijn. Volgens Charlier kan dat omdat de lijnen ‘perfect complementair’ zijn. Volgens hem is het logischer om beide collecties in januari te tonen, al stelt hij ook dat er ‘geen regels zijn voor ontwerpers’. Hoewel hij niet echt deelneemt aan de see now buy now trend, is er wel een aantal ontwerpen verkrijgbaar na de show.

De Belgische Cédric Charlier studeerde aan de kunstacademie in Brussel. In 2008 won hij de Moêt Hennessy Fashion Award en werkte hij daarna twee jaar bij modehuis Céline onder leiding van Michael Kors. De twee jaar daarop volgend ging hij aan de slag bij Jean Paul Knott. Vervolgens ging Charlier aan de slag bij Lanvin, in het team van Alber Elbaz. In 2009 stapte hij over naar Cacharel, waar hij vier seizoenen als creatief directeur werkte, tot hij zijn eigen merk oprichtte. De eerste collectie showde Charlier in 2012 in Parijs. inmiddels wordt de vrouwenlijn verkocht bij meer dan 200 multibrand retailers, zoals Barneys New York, Dover Street Market en Printemps.

Beeld: Cédric Charlier website

Cedric Charlier