• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Celebrity's als Modeontwerpers

Celebrity's als Modeontwerpers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Eerst voelden professionele modellen de concurrentie van Hollywood sterren die de cover van menig glossy inpikten. Nu lijken zij de rol van de traditionele modeontwerpers ook over te willen nemen. Grote sterren als PDiddy en duizendpoot Jennifer Lopez hebben eigen collecties ontwikkeld en met succes op de markt gebracht. Zo hebben zij wederom een manier gevonden om de popcultuur te domineren en hun stempel op het huidige modebeeld te drukken. Sommigen in de modewereld gruwen van dit fenomeen, maar men kan niet ontkennen dat het publiek zich graag wil vereenzelvigen met roem, schoonheid en rijkdom.

Stukje Hollywood

Aan het dragen van celebrity designer wear ontleent men ongetwijfeld een gevoel van hipheid. Men meet zich als het ware even de identiteit van de beroemdheid aan. In een bontstola en catsuit van Jennifer Lopez kan men zich een ware diva wanen. Met de onthulling van haar eerste Sweetface haute couture collectie begin dit jaar maakte Lopez furore tijdens de New York Fashion Week. Zelfs moderedactrice Jane Larkworthy van het Amerikaanse W was "blij verrast" en het lijkt erop dat J.Lo zich voortaan mag rekenen tot het exclusieve groepje gevestigde modeontwerpers. Ook haar ex, Sean 'PDiddy' Combs, weet zich met zijn Sean John herenkleding een weg te banen door de modejungle. Hij heeft goede kritieken voor zijn collecties ontvangen en heeft zich nu ook aan het ontwerpen van een damescollectie gewaagd. Inmiddels wordt de Sean John herenlijn via ongeveer 2,000 verkooppunten in de VS verkocht en het bedrijf groeit nog steeds.

Andere grote namen als Usher, Kimora Lee Simmons, Donald Trump, Beyoncé en Jessica Simpson wagen ook een poging. Blijkbaar is de verleiding om als beroemdheid je naam aan een product te koppelen te groot om te weerstaan. Beyoncé heeft haar kledinglijn, House of Dereon, naar haar grootmoeder vernoemd. Zij ontwerpt de collectie samen met haar moeder Tina, die tot op heden alle kostuums voor de optredens van haar dochter en de band Destiny's Child heeft gemaakt. Simpson, daarentegen, heeft de kleding-, ondergoed- en sieradencollectie voor tieners die zij later dit jaar zal lanceren, niet zelf ontworpen. Zij werkt samen met een professioneel ontwerper om haar persoonlijke stijl om te zetten in een concrete collectie. Dit is de gang van zaken bij meerdere modecollecties van beroemdheden. De consument vindt dit echter niet zo belangrijk. Hem gaat het erom een jas, jurk of tas van zijn favoriete ster te kunnen dragen.

Glamour voor minder

De gevreesde redactrice van de Amerikaanse Vogue, Anna Wintour, reageerde allerminst enthousiast op het toenemende aantal celebrity ontwerpers. "De consument is niet dom," zei ze in een interview met The Wall Street Journal. "De consument die echt om mode geeft is mondain. Hij zal altijd liever een ontwerp van Marc Jacobs hebben dan een van Jessica Simpson." Wintour heeft het echter over een select groepje consumenten dat zich de peperdure creaties van Jacobs kan veroorloven. Als het budget het niet toestaat zijn mensen overgeleverd aan goedkoper oplossingen. En dan is een betaalbare collectie à la Jessica Simpson of de J.Lo kledinglijn van Lopez wel zo aantrekkelijk. Het bewijs zit in de cijfers. Jennifer Lopez boekt met haar kleding- en cosmeticalijnen een jaaromzet van $200 miljoen. Sinds kort is de cosmeticalijn van Lopez ook in Nederland verkrijgbaar.

De onvermoeibare zangeres Gwen Stefani komt na de lancering van haar hoogsegments modecollectie L.A.M.B. vorig jaar nu met een betaalbaar alternatief, Harajuku Lovers. Harajuku is Japans voor 'super leuk' en Stefani, die gefascineerd is door de Japanse jongerencultuur, heeft rond dit concept een lijn ontworpen. Het eerste Harajuku artikel dat uitkomt is een HP Photosmart Harajuku Lovers digitaal fototoestel, dat bij het ondergoed zal passen dat ook deel uitmaakt van de collectie. De lijn bestaat verder uit briefpapier, hoeden, babykleding, T-shirts, bedeltjes voor je mobiele telefoon en tassen. Hiermee kan iedereen zich de look van de ultra-hippe Stefani aanmeten. Het merk L.A.M.B. is nog niet in Nederland verkrijgbaar, net zo min als Harajuku Lovers.

Celebrity makeover

Jonge mensen willen graag op een mooie filmster of zangeres lijken. Op een afstand ziet hun leven er idyllisch uit en door even in de huid van een ster te kruipen kunnen ze meegenieten. De bladen en internet staan vol met adviezen over hoe je het best op je favoriete beroemdheid kunt lijken. Zo weet men waar ze winkelen, wat ze kopen, dragen, eten, drinken. Het publiek is geobsedeerd geraakt met de celebrity lifestyle. Hoe ver die obsessie kan worden doorgevoerd ziet men in het griezelige MTV reality programma 'I want a famous face', waarin de jonge participanten met cosmetische ingrepen op sterren als Pamela Andersen en Carmen Electra kunnen lijken. Gelukkig hoeft de metamorfose niet zo drastisch en permanent te zijn. Tegenwoordig kan men ook de ontwerpen van de sterren dragen. Daarmee wordt de glamour van de roem even bereikbaar.

In een tijdperk waarin beroemdheden door velen worden aanbeden, doen de creaties van, en namens, sterren het erg goed in binnen- en buitenland. De collecties zijn voorzien van een herkenbare merknaam die een bewezen verkoopkracht heeft. Zolang men zich een stukje glamour wil toe-eigenen, zullen celebrity's hun collecties gemakkelijk kunnen verkopen - de juiste pr hebben ze immers al. Voor detaillisten dus een goed verkoopbaar product. Het is nu aan de Nederlandse detaillisten om deze hippe merken in ons land te introduceren, want we mogen natuurlijk die achterblijven op het buitenland.

FUvakblad celebrity modeontwerpers