• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Chanel is het populairste luxemerk op sociale media

Chanel is het populairste luxemerk op sociale media

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Veel mensen brengen elke dag een groot deel van de tijd door op sociale media, en voor een groot deel van de consumenten is het een platform waarop zij hun mening over verschillende merken graag delen. Social media bureau NetBase heeft meer dan 700 miljoen berichten op sociale platformen onderzocht om erachter te komen welke luxemerken het meest worden genoemd. Hieruit is gebleken dat het Franse modehuis Chanel het populairste luxemerk is.

Onderzoek wijst uit: Chanel is het populairste luxemerk op het web

Het rapport dat het Amerikaanse bedrijf heeft gepubliceerd, is gebaseerd op data die is verzameld tussen 1 september 2014 en 31 augustus 2015. Behalve berichten die op sociale media als Facebook en Twitter waren geplaatst, zijn ook berichten op recensiesites, blogs en fora meegenomen in de analyse. Chanel moest vorig jaar genoegen nemen met de derde plaats, maar het merk werd dit jaar 152 procent vaker genoemd. Hierdoor verdreef Chanel de nummer één van vorig jaar, Louis Vuitton, naar de zevende plaats.

Chanel is overigens niet het enige modemerk dat in het rapport werd genoemd: onder de tien populairste luxemerken waren maar liefst zes modemerken. Op de tweede plaats stond Gucci, dat vorig jaar nog op de zesde plaats eindigde. Ook Hermès (3e plaats), Dior (6e plaats), Louis Vuitton (7e plaats) en Prada (9e plaats) wisten het tot de top tien te schoppen. Cartier, het merk dat is gespecialiseerd in juwelen en horloges, was de hekkensluiter van de top tien. Andere modemerken die in het rapport voorkwamen, waren onder andere Coach, Jimmy Choo, Michael Kors en Nike. Daarnaast deed luxeconcern Richemont (34e plaats), de eigenaar van merken als Cartier, Chloé en Montblanc, dit jaar voor het eerst zijn intrede op de lijst.

Het feit dat de top tien van NetBase´s tweede Brand Passion Report: Luxury Brands wordt gedomineerd door modemerken, is niet geheel verrassend. Ruim een derde van alle genoemde luxemerken behoorde tot de categorie ´mode en handtassen´. Andere categorieën die veelbesproken waren op sociale media waren automerken en juwelen- en accessoiremerken. Deze categorieën vulden respectievelijk 31 en 13 procent van de lijst. Naast het analyseren van de productcategorieën waartoe de merken behoren, heeft NetBase ook gekeken naar de afkomst van alle luxemerken. Hieruit bleek dat maar liefst 57 procent van de luxemerken zijn wortels in Europa heeft. Vooral Franse en Italiaanse luxemerken wisten veel online aandacht te generen. Ook luxemerken uit de Verenigde Staten (32 procent) en Azië (11 procent) konden rekenen op voldoende interesse van sociale media-gebruikers.

Positieve relatie met consumenten heeft positief effect op de omzet

Opvallend was dat een aantal grote e-tailers dit jaar ook een stuk populairder waren geworden op sociale media. In totaal bestond 10 procent van de lijst uit e-tailers. De populairste e-tailer was eBay, dat in het afgelopen jaar opklom van de 27e plaats op naar de 5e plaats. Het bedrijf had dit te danken een toename van 896 procent in het aantal berichten waarin het werd genoemd. Ook Amazon´s positie was verbeterd: deze e-tailer stond op de 20e plaats, terwijl het vorig jaar elf plaatsen lager was geëindigd. Een opvallende nieuwe naam in de lijst is het Chinese e-commerce bedrijf Alibaba.

”Het is duidelijk uit NetBase´s rapport dat iedereen andere ideeën heeft over wat luxe is,” stelde NetBase vice-president Marketing Hope Nguyen. “Tegenwoordig draait luxe voor een groot deel om het bieden van nieuwe technologieën en gemak tijdens het online winkelen.” Volgens Nguyen zullen bedrijven die erin slagen een positieve relatie met consumenten te onderhouden hier uiteindelijk niet alleen op sociaal maar ook op financieel vlak van profiteren.

Foto´s: Chanel Facebook, Gucci Facebook en Alibaba Facebook

Chanel
meest populaire
NetBase
populairste