Chevignon spreidt zijn vleugels weer uit
bezig met laden...
Met de komst van de nieuwe internationale directeur zet het merk een nieuwe koers in zijn ontwikkeling in. Terug naar de beurzen, ontwikkeling van licenties, de Chevignon-lifestyle maakt een sterke comeback.
De fans van het merk (in de jaren 1980 gelanceerd door Guy Azoulay) zullen al enkele seizoenen gemerkt hebben dat Chevignon terug is (sinds 2007 als onderdeel van de groep Vivarte). Het karakteristieke donsjack en het logo met de beroemde eend zijn weer onderwerp van gesprek sinds Eric Venel vier jaar geleden het roer overnam bij het merk. “Er is enorm veel werk verzet op het platform van het merk, om de stijl en de producten aan te passen aan de smaak van nu,” legt Dorothée Charveriat, manager communication & operational marketing uit. “Chevignon is altijd een toegankelijk premiummerk geweest, maar de prijs was dat niet meer. Daarnaast was het netwerk van verkoopadressen verouderd, zowel in Frankrijk als in het buitenland. Er moest iets gebeuren.” Sinds het begin van de herfst 2015 is alles klaar om het merk weer de weg naar ontwikkeling in te laten slaan.
Export en wholesale als speerpunten
Chevignon heeft net een marathon afgelegd langs de professionele beurzen om zijn grootse terugkeer aan te kondigen. Pitti Uomo in Florence, Modefabriek in Amsterdam, Premium in Berlijn en ook nog Revolver in Kopenhagen, overal was de ontvangst hetzelfde: “Ongelofelijk!” verzekert Alexis Graux, op 1 februari, benoemd tot internationaal directeur. “In het verleden haalde het merk 60 procent van zijn omzet uit export. Ons doel is om binnen drie jaar weer op dat niveau terug te komen.”
Na in de jaren 1990 gefigureerd te hebben aan de zijde van de grote namen in de mode (met op kop Jean Paul Gaultier en Kenzo), was Chevignon een beetje de weg kwijtgeraakt. Nu richt het merk zich weer helemaal op de man en dat ziet er veelbelovend uit. “Ondanks enkele jaren afwezigheid op de beurzen is ons imago sterk en intact gebleven,” legt Graux uit. “Onlangs hebben we onze entree gemaakt bij Excelsior en Antonia in Milaan. Wij hebben de instap van het assortiment van deze luxeboetieks opgeëist met een startprijs voor leer rond de 300 euro. Ook hebben we net een showroom geopend in Amsterdam en meer dan honderd multibrand winkels hebben ons benaderd na Pitti Uomo.”
Zuid-Amerika: een historische partner
Verkrijgbaar in 38 winkels en met 70 shop-in-shops (Le Printemps en Galeries Lafayette) in Frankrijk begint Chevignon nu dus weer (bijna) helemaal van voren af aan. Op zijn hoogtepunt was het merk te koop in meer dan 100 landen ter wereld. In Zuid-Amerika bleef het echter sterk aanwezig en had het een grote bekendheid (in Colombia distribueert dezelfde partner het merk al meer dan 30 jaar via 60 franchisewinkels en 265 multibrands), evenals in Azië (China, Macao, Hong Kong). Nu wordt geschiedenis geschreven in Nederland en België en het doel is om vanaf de zomer 2016 te beginnen in Italië, Duitsland en Engeland, voordat grote projecten van stapel gaan lopen voor de grote export. “Sinds november 2015 zijn we weer aanwezig in Mexico, via een partnerschap met El Palacio de Hierro (16 luxe warenhuizen in het land). We hebben net een shop-in-shop van 35 vierkante meter geopend in Mexico,” vertelt de internationale directeur.
15.000 donsjassen per jaar
Raar maar waar, dikke jassen als donsjassen gaan als warme broodjes over de toonbank in die landen. “De Chevignon-collectie is in te delen aan de hand van vijf karakteristieke personages: de piloot met zijn bomberjack, de biker met zijn leren jack, de zeeman met zijn oliejas, de collegeboy met de teddy en de historische jager met de donsjas,” merkt Dorothée Charveriat op. Een rijke wereld die zich verder uitbreidt via licenties: brillen (op sterkte en zonnebrillen) met L’Amy, een nieuw parfum ‘Conquest’ gemaakt met de groep Bogart die samenvalt met de lancering van een complete denimcollectie met dezelfde naam. Eind mei worden ook nog twee modellen horloges verwacht (licentie met Louis Pion). Dorothée Charveriat herinnert eraan dat Chevignon al sinds zijn oprichting een lifestyle-universum is. “Het nieuwe winkelconcept is een goede vertaling hiervan.” Parallel daaraan zijn de accessoires (schoenen, lederwaren, riemen) ook steeds meer bewerkt. Binnenkort gaat de webshop, nu alleen nog in het Frans, live in Engeland en Spanje. Doel: bezorgen over de hele wereld.