China is niet meer tevreden met haar lage status als bestemming voor goedkope productie en wil een voornamere positie in de Italiaanse modebranche verwerven. Chinese bedrijven zoeken daarom naar investeringsmogelijkheden in Italië, zij het door middel van acquisities van Italiaanse textielfabrikanten of door samenwerkingen met nieuwe merken te vormen, of bestaande Italiaanse merken in China te distribueren. "China is niet langer tevreden met de productie van goederen - het land wil de volgende stap zetten, de merkvisie delen, deel uit te maken van een distributieplan en waarde toevoegen aan een project," zei Alfredo Canessa, voorzitter van Ballantyne, tegen Women's Wear Daily. Het cashmère bedrijf lanceert samen met Hong Kongs bedrijf Fenix een nieuw merk, Chinese Cashmere Company geheten. Franco Penè, voorzitter van fabrikant Gibo, zei tegen WWD: "Ik ben er 100 procent van overtuigd dat de Chinezen via deze route de Europese markt zullen binnentreden, niet met hun eigen merken, maar door internationale merken met een eigen distributienetwerk te kopen." Voor diegenen die zich bedreigd voelen door de Chinese invasie, heeft Alberto Del Biondi van Industria del Design het volgende te zeggen: "De manier waarop de Chinezen zakelijke modellen kunnen nabootsen is indrukwekkend - ze leren opzienbarend snel en hebben een enorm economisch potentieel. Wat kan ons van hen onderscheiden? Het merk en onze traditie, goede smaak en kwaliteit. Wij geloven dat ideeën het meest belangrijke goed zijn, en gelukkig hebben we daarvan in Europa voldoende."

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN