• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Christian Lacroix ontwerpt TGV-interieur

Christian Lacroix ontwerpt TGV-interieur

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De Franse hogesnelheidstreinen worden in een nieuw jasje gestoken. Modeontwerper Christian Lacroix heeft namelijk de metamorfose voor zijn rekening genomen van het Franse paradepaartje, dat het noorden en zuiden van het grote land met elkaar verbindt.

Er waren drie partijen voor de unieke opdracht in de race en Lacroix heeft met het in de wacht slepen ervan onder andere het vooraanstaande modehuis Kenzo voorbij gestreefd. De drie gegadigden hebben ieder een model ontworpen, aldus een woorvoerder van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. De drie model-treinstellen, van verschillend ontwerp, reden de afgelopen maanden door Frankrijk, waardoor ook de Franse bevolking bij het re-styling van de TGV werd betrokken. Ruim 61,000 passagiers in maar liefst veertig steden hebben hun oordeel uitgesproken en kozen uiteindelijk voor de ontwerpen van Lacroix.

In zijn ontwerp heeft Lacroix heldere en sprekende kleuren gebruikt. In de tweede klas-coupés overheersen fel contrasterende kleuren zoals paars en rood, maar Guillaume Pepy, hoofd klantenservice van de SNCF, heeft laten weten dat deze kleuren iets minder fel gemaakt zullen worden. Veel passagiers vond deze combinatie namelijk het mooist, maar nog wel een beetje te schreeuwerig. Voor de coupés van de eerste klas koos Lacroix voor de combinatie grijs en appelgroen, maar ook deze kleuren zullen enigzins worden aangepast omdat velen dit weer te kil vonden.

Christian Lacroix zei tegen journalisten dat hij bij het ontwerp rekening had gehouden met de mensen die van de verschillende treinstellen gebruikt zouden maken. Zo koos hij voor de grijs-tinten omdat dit vooral de zakenmensen die eerste klas reizen aanspreekt. In de tweede klas wilde hij met de keuze voor felle kleuren juist gezinnen een vrolijk en speels gevoel meegeven. Behalve dat het kleurengamma van de TGV onder Lacroix wordt aangepast krijgen passagiers van de razensnelle treinen ook meer been- en opbergruimte. Bovendien komen in de eerste klas stopcontacten voor bijvoorbeeld laptops. Het nieuwe interieur zal vanaf 2005 in de treinen worden geïntegreerd.

Lacroix