Het Nederlandse startup Circos lanceerde deze week een kledingabonnement voor kinder- en zwangerschapskleding in Nederland en Denemarken, zo liet het in een persbericht weten.

Door middel van een kledingabonnement wil Circos een “duurzaam en betaalbaar alternatief bieden voor het kopen van kleding die maar kort gedragen wordt en daarna op de vuilstort eindigt." De website biedt ruim vijfhonderd kledingstukken van de merken Adidas, Patagonia, Vigga en Paula Janz.

”In de eerste twee levensjaren van een kind kopen ouders gemiddeld zo’n 280 kledingstukken, waarvan de meeste maar twee of drie maanden gedragen worden. Met als gevolg dat tonnen kinderkleding in het vuilnis belanden,” zegt oprichter Erick Bouwer in het persbericht. Met dit zakelijke model wil Bouwer de effecten van de ‘fast fashion’ industrie bestrijden. “Deze stukken (van hoogwaardige kwaliteit, red.) gaan langer mee, worden door meerdere mensen gedragen en brengen via een abonnement uiteindelijk meer geld op,” aldus Bouwer.

Volgens een Life Cycle Assessment van het Deense consultancy kantoor PlanMiljø besparen gebruikers van Circos gemiddeld 242 liter water, 270 gram katoen en 6,14 kilo CO2 per maand in vergelijking met ouders die alle kinderkleding kopen.

Een abonnement is verkrijgbaar vanaf 42,50 euro per maand. Voor dat bedrag kunnen ongeveer tien tot twaalf kledingstukken worden uitgezocht die, als de kinderen eenmaal eruit zijn gegroeid, weer geruild kunnen worden voor een grotere maat. Als kleding op den duur versleten is, wordt het gerecycled voor andere doeleinden.

Het Amsterdamse Circos ontstond uit de overname van het Deense duurzame kledingmerk Vigga. Hoewel het assortiment nu nog uit alleen kinder- en zwangerschapskleding bestaat, wil het bedrijf het aanbod uitbreiden. Voorlopig concentreert Circos zich op Nederland en Denemarken, maar de service is in 16 Europese landen beschikbaar.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN