Claes Iversen gaat uitbreiden: “Nederland is eigenlijk best een klein land”
bezig met laden...
Claes Iversen heeft een drukke periode achter de rug. De afgelopen maanden stonden voor de Deense ontwerper voornamelijk in het teken van Amsterdam Fashion Week, waar hij de nieuwste herfst/wintercollectie van zijn label II by Claes Iversen presenteerde. Daarnaast was hij op 24 en 25 januari 2016 aanwezig op Modefabriek. “Het is echt genieten dat nu even niets hoeft,” aldus Iversen. “Dat is elke keer hetzelfde. Amsterdam Fashion Week is druk, dus nu wil ik gewoon uitrusten.” Zijn rust is echter niet van lange duur, want de ontwerper is ook begonnen met een volgend project: de uitbreiding van II by Claes Iversen naar het buitenland. FashionUnited sprak de ontwerper over zijn expansieplannen, alles wat daarbij komt kijken en waarom het juist nu tijd is voor deze stap.
Je ontwerpt couture onder je eigen naam, en hebt daarnaast het prêt-à-porter label II by Claes Iversen opgericht. Met welk label wil jij de stap naar het buitenland wagen, en waarom?
”Het liefst zou ik natuurlijk met beide labels naar het buitenland willen, maar we richten ons voornamelijk op de II by Claes Iversen collectie. Dit label heeft vanaf het begin langzaam steeds meer groei doorgemaakt, en voor ons als bedrijf is het belangrijk om deze groei voort te zetten.”
Waarom heb je ervoor gekozen nu naar het buitenland uit te breiden?
”II by Claes Iversen bestaat nu uit vier collecties, en in de tussentijd hebben we een steeds beter inzicht gekregen in wat voor ons werkt en wat niet werkt. Als je een nieuw label opricht is het in het begin heel belangrijk om te luisteren naar de reacties van winkeliers: op basis daarvan moet je collecties aanpassen om ervoor te zorgen dat je de juiste items kunt aanbieden. Het zijn juist de bijzondere items die bijvoorbeeld zijn voorzien van kant of gedetailleerde borduulsels die klanten willen hebben. We hebben de Nederlandse markt steeds beter leren kennen, en weten waar we de kleding kunnen aanbieden. Hierdoor wordt ook duidelijk wat de kracht van het label is. Om te groeien moet je meer produceren, en Nederland is dan eigenlijk best een klein land.”
Naar welke landen overweeg je uit te breiden?
”We zijn vooral geïnteresseerd in Noord-Europa. Onlangs zijn we begonnen samen te werken met een agent in Denemarken, die overigens ook aanwezig was bij de show op Amsterdam Fashion Week en daarvoor ook het atelier is komen bekijken. Dat is alvast één stap. Verder zijn we ook in gesprek met een agent in België, en zo boeken we per collectie wel steeds meer vooruitgang. Voor ons is het moment aangebroken dat we over de grens heen willen, maar we willen niet in eens veel te snel gaan. We moeten dan ook nog kijken wat de precieze stappen worden voor bijvoorbeeld Duitsland, Engeland en andere landen. Daarnaast zijn we laatst in Dubai geweest om de lente/zomercollectie te showen op de modeweek. Natuurlijk heb ik wel een idee en een gevoel over waar mijn werk zal aanslaan, maar ik blijf vooral een ontwerper. Het is mijn taak om me te focussen op het ontwerpen, en de sales-afdeling houdt zich bezig met het leggen van contacten in het buitenland.””
Waarom heb je ervoor gekozen te beginnen met Denemarken en België?
”Mijn keus voor Denemarken heeft natuurlijk voor een deel te maken met mijn achtergrond. Ik denk niet dat ik een typisch Deense ontwerper ben, maar natuurlijk liggen mijn roots wel daar. Ik denk dat we met II by Claes Iversen iets kunnen bieden wat nieuw is op die markt, omdat het geen typisch Scandinavisch label is maar de Scandinaviërs wel aanspreekt. Vorig jaar zomer waren we ook al op Revolver en Copenhagen International Fashion Fair (CIFF) geweest om de collectie te presenteren. Daarom wordt II by Claes Iversen nu verkocht bij Møhge & Maude in Aarhus. Verder is België natuurlijk het buurland van Nederland, waardoor er volgens mij veel overeenkomsten bestaan tussen beide landen.”
De nadruk ligt tijdens de uitbreiding op Noord-Europa. Waarom heb je de collectie daarnaast in Dubai geshowd?
”Er gebeurt op het moment heel veel daar. Het is een nieuwe stad die heel erg in ontwikkeling is. Dubai trekt veel expats aan, waardoor er veel geld is, en dat maakt het interessant. Verder denk ik dat in steden uit het Midden-Oosten als Dubai en Abu Dhabi niet alleen interesse is voor II by Claes Iversen maar ook voor de couture collectie.”
Wat voor soort verkooppunten heb je in gedachten voor het merk?
”Voor nu willen we ons richten op wholesale en het label dus aan retailers gaan verkopen. We zitten hierbij te denken aan multibrandstores, boetieks, concept stores en boetieks. De enige buitenlandse winkel waar het merk nu al wordt verkocht, Møhge & Maude, is een multibrandstore gericht op het hoge segment. Zij verkopen onder andere Valentino, Diane von Fürstenberg en Paul Smith. Eigen winkels zijn voor nu nog niet aan de orde. Als het zover is, zou ik eerst een flagshipstore in Amsterdam openen.”
De stap naar het buitenland is een gewaagde, en niet alle ontwerpers slagen erin dit tot een succes te maken. Onlangs trok Jonathan Saunders de stekker uit zijn label: ben jij ook weleens bang dat het mis kan gaan?
”Natuurlijk is dit iets wat je meeneemt: je kunt het niet volledig negeren. Ik denk wel dat we nu juist aan het opkrabbelen zijn na de recessie, dus dat is positief. Het duurt wel even voordat alles helemaal is hersteld, maar je ziet wel dat het heel goed gaat met het hele lage en het hele hoge segment. Alle wat daartussenin zit valt een beetje weg, en ik denk dat juist daar een gat is ontstaan: er zijn heel veel consumenten die geen behoefte hebben aan hele goedkope mode, terwijl het hele luxe segment weer te duur is. Wij zitten met II by Claes Iversen aan de bovenkant van het middensegment en aan de onderkant van het luxe-segment, en ik geloof dat daar veel gaat gebeuren de komende tijd. We hebben niet de hoge prijzen van een merk als Céline of Prada, waardoor ons product toegankelijk is voor een grotere doelgroep.”
Is deze uitbreiding iets waar je al sinds de oprichting van II by Claes Iversen naartoe hebt gewerkt?
”We wisten echt vanaf het begin dat we uiteindelijk buiten de landsgrenzen wilden groeien. Destijds hadden we natuurlijk bedacht aan welk segment we de collectie wilden aanbieden, en toen was al duidelijk dat Nederland dan snel te klein wordt. Ik vind het moeilijk om nu te zeggen dat ik een specifiek doel in gedachten heb wat betreft aantal verkooppunten, maar ik heb natuurlijk een wensenlijstje. Het liefst zouden we in het eerste seizoen tien tot twintig winkels in Denemarken vinden die het label kunnen verkopen en nog een aantal in Noorwegen. Het blijft een lastige tijd waar we in zitten, dus ik ben benieuwd wat realistisch is. Natuurlijk is het uiteindelijk mijn droom dat het label op een bepaald moment toch wereldwijd wordt.”
Foto's: Peter Stigter en Pablo Delfos