• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Code opent winkel op Amsterdamse Wallen

Code opent winkel op Amsterdamse Wallen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Waar sinds half januari op de Amsterdamse Wallen in oude peeskamertjes designers zijn neergestreken, gaat nu ook een winkel open waar hun ontwerpen te koop zijn. Code magazine opent eind deze week een Gallery Store op de Oudezijds Achterburgwal 121 als onderdeel van het Red Light Fashion project. Niet alleen de kleding van ontwerpers als Bas Kosters, End, LEW, Jeroen van Tuyl en Jan Taminiau zijn er te krijgen, ook sneakers, horloges, kunst (fotografie) en accessoires zijn er te koop. Een zogenaamde etalage of 'brand installation' wordt ingericht door steeds wisselende merken.

Het interieur van de 'winkel' werd ontworpen door Zowie Jannink en Cris Bartels, beide oud student van de Design Academy in Eindhoven. Het zou zonde zijn om het oude karakter van het huis niet intact te laten, dus werd bij de verbouwing rekening gehouden met de authenticiteit en vorige bestemming van het pand. Bezoekers kunnen zelfs gedurende de openingstijden plaatsnemen op een speciale stoel achter het raam. Buiten openingstijden om wordt de stoel bemand door 'Bibi', een pop van Björn Borg.

Het Zweedse lifestylemerk Björn Borg is de eerste die gebruik maakt van de 'brand installation' of kunstinstallatie en richtte de plek in met een knipoog. Arthur van Rongen, marketing manager van het merk: " Voor ons zijn de wallen een enorm inspirerende omgeving door de recente aanwezigheid van jonge ontwerpers en het Red Light District. Wij verkopen hier niets. De installatie is een object op zich en zal menigeen verleiden om zelf even een 'raamdame' te zijn." Wie wil weten wie Bibi is, zal naar de site van het merk moeten.

Code magazine, een tijdschrift vor jong design en streetwear, werd in 2006 opgericht en verschijnt vier keer per jaar. Het blad wordt verspreid in Nederland en België, maar ook in Parijs en Tokio. Begin 2007 initieerde Code het mode evenement Off Schedule dat twee maal per jaar tijdens de Amsterdamse Fashion Week plaats vindt. Het tijdschrift wil op diverse vlakken de interactie aangaan met haar doelgroep door een concrete bijdrage te leveren aan het Nederlandse modelandschap.

Amsterdam
bjornborg
code
redlightfashion