Columbia Sportswear wil Europa veroveren
bezig met laden...
Het Amerikaanse buitensportkledingbedrijf Columbia Sportswear Company heeft ambitieuze plannen om de Europese markt te veroveren. Ook Nederland speelt bij de strategie van de in Oregon-gevestigde retailer een belangrijke rol. "We zien enorme groeimogelijkheden in Europa," zegt voorzitter Tim Boyle, die even op bezoek is in Amsterdam. "Europa is een welvarend continent, het ligt noorderlijker en de mensen zijn er actiever. In Nederland loopt of fiets iedereen. Daarom denken we dat ze onze producten goed zullen kunnen gebruiken." Columbia Sportswear is al sinds 1993 in de Nederlandse markt aanwezig. De distributie werd aanvankelijk door onafhankelijke agenten verzorgd, maar sinds afgelopen november heeft het bedrijf een eigen verkooporganisatie en een sales manager voor Nederland, Erwin van Dop. Het is aan Van Dop om de Nederlandse activiteiten van het bedrijf uit te breiden. "Er staat ons veel te doen. Hoewel Nederland een groter land is, heeft Columbia momenteel meer succes in België.
Dat komt omdat de lokale concurrentie, zoals Gaastra en Falcon, niet in België zit maar hier. We moeten hard aan de weg timmeren om naamsbekendheid te vergaren." Boyle: "De distributie in Nederland en de rest van Europa zal stevig uitgebreid worden. We zullen onze bestaande vierkante meters verkoopruimte uitbreiden en nieuwe deuren openen. In Nederland zullen we via samenwerkingen met Intres en Euretco onze aanwezigheid versterken." Het hoofdkantoor voor alle internationale activiteiten is in Geneve gevestigd. Hoewel het creative team nog in Portland, Oregon zit, zitten de productmanagers voor het buitenland daar. Ook zijn er werknemers die de lokale trends interpreteren, waardoor de collecties op de diverse behoeftes van de Europese markt kunnen worden toegepast.
"Ieder land heeft weer andere behoeftes en een andere smaak," zegt Paul Gils, algemeen directeur voor Europa, het Midden Oosten en Afrika. "In Nederland zijn felle kleuren erg geliefd, maar daar zie je de Zweden niet in lopen. Zo proberen we de collecties enigzins aan te passen de lokale markt." Volgens Gils denkt Columbia Sportswear op lange termijn. "We willen groeien, maar zijn niet van plan om zonder kritische blik overal meteen in te duiken. We zullen selectief blijven in ons distributie beleid." "Uiteindelijk geloven we dat de Europese markt de Amerikaanse markt zal overtreffen," zegt Boyle. In het eerste kwartaal 2006 boekte het bedrijf een omzet van $260.2 miljoen. In de VS genereerde het een omzet van $144.4 miljoen.