Comeback van Winde Rienstra: “Ik heb weer allemaal nieuwe ideeën in mijn hoofd.”

Zes keer showde Winde Rienstra op de Amsterdam Fashion Week, totdat het in 2016 ineens rustig werd rondom de Nederlandse ontwerpster. Als het aan Rienstra ligt, komt daar weer verandering in. Voor de lancering van de Double Wood Aged 25 Years van het Schots wiskey-merk Balvenie werd ze gevraagd een ontwerp te maken die het verhaal van de whiskey illustreert. Tijdens de lancering in het Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam polste FashionUnited hoe het met de Utrechtse ontwerper gaat en spraken we met haar over de toekomstplannen.

Een whiskey-merk dat een mode-ontwerper benadert voor een samenwerking, hoe zit dat?

Winde Rienstra: ”Balvenie heeft mij benaderd omdat ik veel met hout werk. Ze hadden mijn eerdere werk gezien en ik was ze opgevallen. Ze wilden voor de lancering heel graag samenwerken met een ontwerper die werkt met ambacht en handwerk. De distilleerder van Balvenie brouwt zijn whisky ook nog helemaal zelf, dat is vrij uniek. Ze zochten naar een ontwerper die kon werken met het hout van de vaten en dat ambachtelijke gevoel van whiskey maken kon illustreren. Voor Balvenie heb ik uiteindelijk een ontwerp gemaakt die tijdens de lancering onderdeel werd van een dansperformance op live akoestische muziek, zo bouw je een spanningsveld op. Op Amsterdam Fashion Week heb ik mijn collecties ook altijd op de manier geshowd.”

De laatste keer dat we over jou schreven was in 2016. Wat heb je sindsdien allemaal gedaan?

”Ik ben op zoek gegaan naar wie ik echt ben en hoe ik verder wil in de mode. Ik had inmiddels zes shows gegeven op de Fashion Week, daar heel veel in geïnvesteerd, maar er kwam wat geld betreft weinig terug. Het is toch belangrijk dat je kan verdienen met wat je maakt, dus heb ik een stapje terug genomen en ben gaan kijken naar wat ik nu echt wil gaan doen. Ik besloot niet commerciëler te gaan, zoals vaak gebeurd, maar een bijbaan te nemen zodat ik mijn grootste passie voort kon zetten: het maken van extreme ontwerpen en installaties. Ik zal altijd een zwak blijven houden voor mode, ik denk alleen niet dat een collectie nog langer de vorm is waarmee ik wil werken.”

Extreme ontwerpen en installaties klinkt als een niche. Wie is jouw doelgroep?

”Wat is de doelgroep van kunst? Dat is een beetje hetzelfde. Kunst kan heel veel verschillende mensen aanspreken. Wat ik maak wil ik liever in een performance laten zien of exposeren dan het te verkopen. Hussein Chalayan heeft mij gemotiveerd om in de mode te stappen. De performance kant van mode sprak mij altijd al erg aan. Mijn werk zou ik nog meer naar de kunst toe willen trekken dan Chalayan in zijn begintijd deed.”

Showen op de Amsterdam Fashion Week zit er dus niet meer in?

”Voor mij is het niet meer de manier om mijn ontwerpen te tonen en ik denk dat heel veel jonge ontwerpers datzelfde gevoel hebben. Op Fashion Week show je een paar minuten, waarna de mensen weer vertrekken. Vaak kijken ze niet eens echt goed naar de ontwerpen of kunnen ze het niet goed zien. Ik wil dat er aandacht is voor mijn ontwerpen.”

Hoe zien de toekomstplannen eruit?

”Ik ben aan het onderzoeken welke subsidies er zijn om mijn installaties en performances mee te bekostigen. Dat is de grootste droom voor de toekomst. Daarnaast wil ik schoenen blijven ontwerpen. Ik sta bekend om mijn experimentele en ambachtelijke schoenen, die wil ik iets draagbaarder gaan maken. Ik zal niet gaan produceren. Hoewel, als een modehuis voorbij komt die interesse heeft, zeg ik daar geen nee tegen. Ik heb allemaal ideeën in mijn hoofd die ik graag wil gaan uitvoeren. Ik word er helemaal weer enthousiast van.”

Uit het archief: Museum koopt Rienstra aan

Fotos: Winde Rienstra Facebook

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN