• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Comeback voor Laura Ashley

Comeback voor Laura Ashley

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Laura Ashley is weer helemaal in. Consumenten kopen weer graag kleding van het Britse mode- en interieurbedrijf. De typerende bloemetjesprints waarmee het bedrijf ooit groot werd, worden opnieuw van stal gehaald voor een speciale, gelimiteerde collectie. De verkoop van deze Archive Col lection gaat half april in de Laura Ashley winkels in Den Haag en Utrecht van start. Nostalgische prints uit de jaren 60 en 70 - uit het archief van de groep afkomstig - worden opnieuw verwerkt in eigentijdse kledingstukken en accessoires, zoals halterjurken, strokenrokken en espadrilles.

"Wie aan Laura Ashley denkt, denkt aan bloemetjesprints," zeg Rob Stolwerk, franchisenemer van het merk in de Benelux. "Die prints zijn kenmerkend. Het bedrijf heeft besloten dit te vieren door deze collectie te lanceren." Door de collectie in beperkte oplage op de markt te brengen creëert Laura Ashley een zekere exclusiviteit. De op-is-op mentaliteit blijkt vaak aanzet tot aankoop.

Het initiatief is onderdeel van de stappen die het bedrijf onderneemt om het merk nieuw leven in te blazen. Sinds voorzitter Lian Tan in 2005 aantrad is er al grote verbetering opgetreden in het bedrijfsresultaat. Afgelopen jaar verdubbelde de nettowinst van £6,1 miljoen naar £12,2 miljoen (€18 miljoen) en steeg de omzet met 6,6 procent naar £225 miljoen. Dankzij Tan's aggressieve kostenreductiestrategie zijn de marges verbeterd en een nieuw ontwerpteam heeft de nodige verandering in het modebeeld gebracht. De groep mocht hier vorig jaar de vruchten van plukken. De omzet van dameskleding steeg met bijna 26 procent. Daarmee was het de best presterende divisie van de groep. In de Benelux was dit ook goed merkbaar. "Het gaat fantastisch met de verkoop van kleding," aldus Stolwerk. "Het nieuwe ontwerpteam hanteert een heel ander kleur en materiaalgebruik dat de consument enorm aanspreekt. Bovendien is de ouderwetse kwaliteit weer terug."

De kernactiviteit van het bedrijf blijft zowel in Engeland als erbuiten de interieurcollectie. De omzet hiervan steeg met 3 procent terwijl de omzet van interieuraccessoires, zoals verlichting, behang en gordijnen, met 15,2 procent steeg. Stolwerk: "We merken dat grote meubelen, zoals banken, alleen in Den Haag, Luxemburg en Brussel goed verkopen. Dat komt door de expats die daar woonachtig zijn. In de andere steden doet vooral verlichting het ontzettend goed."

Laura Ashley