• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Computergebruik in winkels stijgt

Computergebruik in winkels stijgt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Het computergebruik in Nederlandse winkels neemt nog steeds toe. In 92 procent van de winkels staat een computer voor zakelijk gebruik, vorig jaar was dat nog 87 procent. Daarnaast maakt 70 procent van de winkeliers gebruik van het internet vorig jaar was dat 61 procent. In 2007 heeft 57 procent van de winkeliers een website, tegenover 52 procent in 2006.

Het zijn de belangrijkste conclusies uit de HBD Monitor ICT 2007 van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. De cijfers maken ook duidelijk dat het computergebruik steeds professioneler wordt. Steeds meer ondernemers plaatsen bestellingen via de computer (62 procent in 2007, vorig jaar 56 procent). Ook het prijzen van artikelen gebeurt steeds vaker met de computer (52 procent tegenover 47 procent in 2006). De computer wordt echter nog vrij weinig ingezet om klanten te informeren over aanbiedingen en nieuwe producten. Slechts 35 procent van de ondernemers houdt elektronisch de klantengegevens bij.

Het computergebruik binnen de detailhandel is sinds 1998 gestegen van 64 procent naar 92 procent. Winkeliers stappen vaker af van eenvoudige groepenkassa's (nu 37 procent, vorig jaar 42 procent) en kiezen voor computerkassa's of elektronische kassa's. Informatie over verkopen, producten, prijzen, klanten en bestellingen wordt vaker via de computer bijgehouden. Toch gebeurt dit volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel nog te weinig. In de praktijk blijkt dat computersystemen vaak niet goed op elkaar aangesloten zijn. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel begint daarom een ict-stimulerings project. Momenteel heeft 35 procent van de ondernemers artikelinformatie in de computer staan, over enkele jaren moet dat percentage sterk gestegen zijn.

TECH