• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Conceptstore in een wereld van conceptstores: Mansion24

Conceptstore in een wereld van conceptstores: Mansion24

Door Esther Hut

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Conceptstores schieten als paddenstoelen uit de grond. Door middel van productkeuze, interieur en sfeer veranderen deze winkels een dagje shoppen in een belevenis. Inmiddels zijn conceptstores niet meer weg te denken uit de modewereld, maar door de enorme toename wordt het moeilijker om origineel en uniek te blijven. FashionUnited spreekt met verschillende winkeleigenaren over hoe zij zich profileren in een wereld vol conceptstores. In deze aflevering: Robin Batens, eigenaar van Mansion24 in Apeldoorn.

Wat voor winkel is Mansion24?

Mansion24 is een beleveniswinkel waar smaak en service hoog in het vaandel staan en alles draait om de klant. Daarnaast probeer ik productkennis over te brengen naar de eindconsument. Dat gaat via mijn medewerkers. Zij moeten know how hebben en weten wat ze verkopen. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat ze kunnen uitleggen waarom een product een bepaalde prijs heeft. In de winkel zitten ook een platenzaak, vintage furniture shop en café waar je rustig een kopje koffie kunt drinken na je aankopen.

Je hebt al veel ervaring in de retail. Hoe kwam je erbij om voor jezelf te beginnen?

Ik ben achttien jaar geleden bij Score begonnen. Ik ben gestart in de winkel en kreeg al snel de kans om door te groeien naar de afdeling Inkoop. Daar heb ik aan de wieg gestaan van Chasin Jeans. Na Chasin ben ik via Wrangler en Men at Work bij Gsus terecht gekomen. Na een paar jaar ben ik vertrokken en heb toen lang nagedacht wat ik verder wilde gaan doen. Ik ben toen verschillende internationale beurzen afgegaan. Alleen maar om te kijken, zonder bril van een baas. Pas toen ik terugkwam viel het kwartje en ik dacht: Waarom zou ik het zelf niet proberen? Ik woon in Apeldoorn en vroeg me al jaren af waarom lokale retailers bepaalde merken links lieten liggen en waarom hier nog geen beleveniswinkel was. De zaak is nu een jaar open.

Je bedacht dus pas later dat je iets voor jezelf wilde beginnen?

Eigenlijk wel. Ik heb bij grote retailbedrijven en merken gewerkt en daar veel geleerd. Ik heb vooral ook geleerd wat ik niet wil. Ik had bijvoorbeeld een heel andere visie dan de directie. Volgens mij draait het bij dergelijke bedrijven alleen om geld, snelheid en rendement. Ik vind het belangrijk om naar de klant te luisteren en niet zozeer op cijfers te sturen. Daarom heb ik besloten om voor mezelf te beginnen, zodat ik het op mijn manier kan doen.

Hoe is het idee voor een conceptstore ontstaan?

Puur uit interesse. Mijn interesse voor kleding en muziek, wat ik weer perfect bij elkaar vindt passen. Muziek is ook breed en heeft vele kanten. Net als mode.

Mansion24 heeft deze zomer de vakjuryprijs Dutch Retail Experience Award voor ‘meest innovatieve winkel in Nederland’ gewonnen. Wat betekent dat voor jullie?

Waardering. Waardering voor het feit dat ik m’n nek heb uitgestoken. En misschien ook stiekem wel een beetje dat ik gelijk krijg. Dat er nog consumenten zijn die echt het product waarderen en niet alleen maar op koopjesjacht zijn. Eind mei werden de nominaties bekendgemaakt en dat je via social media zoveel mogelijk stemmen moest zien te krijgen, maar daar doe ik liever niet aan mee. Daarom heb ik er maar drie posten aan gewijd. Ik vind het ook eigenlijk veel toffer dat wij door de vakjury zijn gekozen.

Waar komt de naam Mansion24 vandaan?

Mansion komt van de grote ruimte die ik wilde. Daarnaast staat er heel duidelijk ‘man’ in Mansion. '24' staat voor dat je 24/7 bezig bent met nadenken over de klant. ‘Waar is hij mee bezig?’ 'Waar heeft hij behoefte aan?' We zijn dus niet 24/7 open, maar wel 24/7 betrokken.

Hoe zou je de stijl van het aanbod beschrijven?

Casual, maar ook zakelijk. Naast casual kleding verkopen we ook kostuums. Als je de 30-40 jaar voorbij bent, heb je als man een bepaalde stijl ontwikkeld waar wij op aansluiten. Een mannengarderobe bestaat standaard uit een broek, shirt, jas, hemd en trui. Daar proberen we op in te spelen met mooie basics. We hebben bijvoorbeeld een rek met mooie essentials. Als je een spijkerbroek aan hebt en je pakt een shirt uit dat rek, zie je er altijd goed uit. We verkopen geen high fashion items zoals t-shirts tot aan de knie, daar doen we niet aan mee, maar wel het perfecte witte overhemd.

Mansion24 is ‘het antwoord is op online shoppen’ zeg jij. Waarom?

Meedoen met de prijzenoorlog, dat is helemaal niets voor mij en daar ligt mijn hart niet. Ik vind het leuker om producten te bieden die je online niet vindt. Je kunt op internet een mooie broek vinden, maar wat draag je erop? Of wat voor schoenen draag je eronder? Webshops geven wel suggesties voor combinaties, maar meestal zijn dat alleen producten die ze toevallig extra op voorraad hebben. Ik denk dat de klant daar uiteindelijk doorheen prikt. De beleving en diensten die wij bieden kun je online niet vinden. Daarom wil ik ook geen webshop. Dan zou ik alsnog mee moeten gaan in die prijsacties en daar geloof ik niet in. Ik denk echt dat er geen geld mee te verdienen valt. Een webshop is duur en arbeidsintensief, maar je verdient er weinig mee. Om bovenaan te staan bij Google is duur en ook het terugsturen van artikelen en verwerken kost zoveel geld. Dan geef ik mijn klanten liever een kopje koffie.

Wat is er zo vernieuwend aan Mansion24? Wat onderscheid jullie?

In Apeldoorn is dat niet zo moeilijk, hier is alleen al het merkenpakket bijzonder. Alle labels die we hier verkopen zijn uniek. Ik wil geen merken van de grote ketens, omdat die meedoen in de prijzenoorlog. Wij hebben bijvoorbeeld merken verkocht die begin juni al met de uitverkoop startten. Dat matcht niet met hoe ik mijn winkel wil runnen. Ik doe niet aan uitverkoop. Daarnaast onderscheiden we ons door een totaalpakket te bieden. Je kan hier binnenlopen voor een paar sokken tot een hoed. Eigenlijk hoef je nergens anders meer naar toe.

Waar let je op bij het selecteren van producten?

Het is bij mij een buikgevoel. Dat is een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd. In m’n achterhoofd denk ik 'Wie komt er naar mijn winkel?' Als mijn gevoel zegt dat het goed is, dan is dat meestal ook zo. Als ik erover moet discussiëren of iets goed is of niet, dan is het niet goed. De kleding die ik verkoop is niet per se mijn eigen smaak. Ik zet meerdere brillen op en hou altijd mijn klanten in gedachten.

Wat zijn je plannen met de Nederlandse markt? Gaan jullie meer winkels openen?

Zeg nooit nooit, maar belangrijk voor mij is dat ik doe wat ik leuk vind. De eerste twee jaar zijn altijd turbulent. Dit concept moet eerst stabiel zijn, voordat je verder kan kijken. Maar ik denk dat Mansion24 zeker in meer steden zou passen. Laten we wel zijn, het is geen rocket science en vergelijkbare concepten zijn overal te vinden. Maar mijn mix is uniek. Als ik ooit wil uitbreiden naar een andere stad moet ik wel eerst een betrouwbare partner vinden. Dat is best lastig.

Wanneer is Mansion24 echt een succes voor jou?

Als ik financiële zekerheid heb. Het concept staat en de gedachtegang klopt. Ik moet alleen nog veel meer mensen bereiken. Dat kost tijd. Ik ben een mensen-mens en ik kan niet zo goed tegen financiële onzekerheid die nu eenmaal gepaard gaat met een startend bedrijf. Zodra ik met iedereen, zoals mijn medewerkers en leveranciers, in goede harmonie leef en me geen zorgen meer hoef te maken over de centen dan is het een groot succes voor mij.

Mansion24 is te vinden op het Leienplein 5 in Apeldoorn.

Conceptstore
Mansion24