Conceptstore voor IKKS
bezig met laden...
Het Franse kledingmerk IKKS heeft op 5 mei een conceptstore geopend aan de PC Hooftstraat in Amsterdam. "Deze winkel is heel belangrijk voor de uitstraling en naamsbekendheid", zegt Barbara Gendre, internationaal marketingmanager van het merk, die voor de perspresentatie in Amsterdam is overgekomen uit Frankrijk. IKKS, van oorsprong een merk voor kinderkleding, bestaat al ruim 20 jaar. Het bedrijf, dat nu ook collecties voor dames en heren produceert, werd in 2001 overgenomen door de Franse Groupe Zannier.
In de nieuwe conceptstore in Amsterdam is de damescollectie te koop, evenals de nieuwe lijn I.Code die Zannier vorig jaar lanceerde. De dameslijn van IKKS is te omschrijven als een stoere en vrouwelijke collectie die bijzonder uitgewerkt is in de details. Naast kleding biedt het merk ook schoenen, tassen, accessoires, ondergoed en 'homewear'. Tijdens de officiële opening op 10 mei jl. kregen klanten eenmalig 25 procent korting op de gehele collectie. Omzetprognoses voor de nieuwe winkel wil Gendre niet noemen, "dit is een dure locatie en we willen natuurlijk winst maken", zegt ze. Het belang van deze winkel als visitekaartje voor het merk weegt zwaarder. Dat visitekaartje is overigens vooral op consumenten gericht, want IKKS zit volgens agente Saskia van Zeggeren met 139 verkooppunten in Nederland aan het plafond.
In de nabije toekomst wil het merk ook een conceptstore voor de kinderkledinglijn openen in Amsterdam, bij voorkeur in dezelfde straat. Meer winkels staan er in Nederland niet in de planning. Gendre noemt verder Spanje als belangrijke groeimarkt voor het merk. "Wij zijn daar begonnen met de verkoop van de kindercollectie en hebben er inmiddels 25 verkooppunten, maar daar kunnen er nog wel wat bij."